همه نهادها و سازمان ها در سطح استان، بایستی یکدیگر را در رفع مشکلات یاری نمایند
همه نهادها و سازمان ها در سطح استان، بایستی یکدیگر را در رفع مشکلات یاری نمایند
دکتر سبحانی با تأکید بر لزوم ورود همه دستگاه‌های مربوطه نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در قم گفت: تقریباً طی دو سال اخیر عملکرد نهادهای مربوط به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ضعیف بوده و هیچ‌کدام سگ‌های ولگرد را تحویل مرکز نگهداری سازمان پسماند شهرداری نداده‌اند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سید مجتبی سبحانی ثابت به کشته شدن دو کودک بی‌گناه توسط سگ‌های ولگرد اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش سگ‌های ولگرد یکی از مشکلاتی بوده که شهر قم را دچار مشکلاتی کرده و تا باعث صدمه بیشتری نشده باید این موضوع حل شود.

وی علل افزایش تعداد سگ‌های ولگرد را موردبررسی قرارداد و افزود: نخستین عامل عدم جمع‌آوری یا مدیریت حیوانات در شهرستان‌ها، روستاها و شهرک‌های پیرامون قم است که نیاز به همکاری بین دستگاه‌های مربوطه دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: نکته دوم عدم مدیریت صحیح پسماند در سطح شهر، شهرک‌های اقماری، شهرستان‌ها، روستاها و رستوران‌های بین‌راهی مانند شهرک شکوهیه و یا در دام شهر است که باعث افزایش تعداد سگ‌ها حتی درمحور جعفریه و ورودی پردیسان شده است.

وی با ابراز تأسف در عدم مدیریت درست سگ‌های ولگرد بیان کرد: یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش تعداد سگ‌ها، تشکیل گروه‌های مردم‌نهاد تحت عنوان غذا رسانی به حیوانات است که در حال حاضر در محدوده بیمارستان تأمین اجتماعی، بوستان غدیر و در بستر رودخانه انجام می‌شود.

سبحانی ثابت ادامه داد: علاوه بر مکان‌های بالا انتهای بلوار جمهوری اسلامی بوستان گل‌ها، انتهای بنیاد میدان مرجعیت، بوستان فدک نیز به همین شکل غذا رسانی می‌شود و این دلسوزی‌ها علاوه بر ایجاد خطرهای این‌چنینی باعث به هم خوردن اکوسیستم طبیعی شده و زادوولد سگ‌ها را افزایش داده و موجب تجمع آن‌ها شده است.

وی عامل دیگر افزایش سگ‌ها ولگرد را دامداری‌ها و کارگاه‌ها دانست و ابراز کرد: دامداری‌ها و کارگاه‌های اطراف بلوار جمهوری اسلامی، انتهای شهرک قدس، محدوده معدن کمیته امداد در شهرک قدس، بلوار نو قطار سمت کوره‌ها، انتهای باجک سه و در محدوده بلوار حضرت معصومه(س) سگ نگهداری می‌کنند و سگ‌ها را در حریم محل اسکان خودشان رها کرده و مرتب سگ‌ها در حال تردد و زادوولد هستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد: نکته پنجم عدم کنترل زادوولد این سگ‌ها است که باید دامپزشکی به این موضوع ورود کند؛ کسانی که سگ نگهداری می‌کنند باید تعداد توله‌هایی که نیاز داشته را نگهداری کرده و بقیه را تحویل سازمان پسماند شهرداری دهند، اما به این موضوع توجه نکرده و بقیه توله‌ها را در محدوده شهر رها می‌کنند.

وی با تأکید بر قلاده دار و شناسنامه‌دار شدن سگ‌ها افزود: باید کسانی که بعد از اخطار دوم اقدامی برای قلاده دار و شناسنامه‌دار شدن سگ‌های انجام نمی‌دهند به دستگاه قضایی معرفی‌شده و دامپزشکی طرح شکایت کند و این موضوع به سازمان پسماند مربوط نبوده و در حیطه وظایف این سازمان نیست.

سبحانی ثابت سپس به جمع‌آوری لاشه حیوانات در دام شهر اشاره و اظهار داشت: متأسفانه سگ‌ها از لاشه‌های حیوانات معدوم شده یا ازدست‌رفته و یا کشتار شده در این شهرک تغذیه کرده و باعث تجمع آن‌ها شده و این دو اتفاق ناگوار را رقم زد، در دو سال گذشته باوجود اخطارهای داده‌شده هیچ اقدامی برای جمع‌آوری لاشه‌ها انجام‌نشده و هیچ سازگار و نظامی برایان وجود ندارد.

وی از عدم همکاری ارگان‌های متولی جمع‌آوری سگ‌ها با سازمان پسماند خبر داد و اضافه کرد: تقریباً طی دو سال اخیر عملکرد نهادهای مربوط به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد صفر بوده و هیچ‌کدام از این دوستان و مجموعه‌ها فعالیتی در این خصوص انجام نداده و سگ‌های ولگرد را تحویل مرکز نگهداری سازمان پسماند شهرداری نداده‌اند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در پایان یادآور شد: باید همه مسئولین ذی‌ربط اعم از استانداری، شهرداری و سازمان‌های ذی‌ربط و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد در این خصوص احساس تکلیف کرده و به این موضوع ورود کنند، تا خدایی نکرده چنین حوادث ناگوار و تلخی که باعث داغدار شدن خانواده‌های زیادی می‌شود تکرار نشود، البته در شورای شهر و در کمیسیون خدمات شهری پیگیری‌های لازم جهت سرعت بخشیدن و تحقق این مهم انجام خواهد شد.