اهمیت حضور مدیریت شهری برای ایجاد هویت اسلامی انقلابی در بین جوانان/جایگاه قم همچنان ناشناخته است
اهمیت حضور مدیریت شهری برای ایجاد هویت اسلامی انقلابی در بین جوانان/جایگاه قم همچنان ناشناخته است
دکتر ملایی با تأکید بر نقش مدیریت شهری در ایجاد هویت اسلامی انقلابی گفت: امروز مدیریت شهری تنها در حوزه مدیریتی و عمرانی شهر نقش نداشته و باید به نقش آن در مباحث فرهنگی نیز توجه کنیم تا احساس غرور به فرهنگ و تاریخ شهر قم را به شهروندان بازگردانیم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر مصطفی ملایی در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به حضور حضرت معصومه(س) در شهر قم و جایگاه این بانو در نزد ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: شهر قم با حضور حضرت معصومه(س) جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته و باید ازنظر فرهنگی نیز به‌صورت ویژه به آن بپردازیم.

وی با یادآوری فتنه‌های دشمنان به‌خصوص امریکا نسبت به ایران افزود: از زمان آغاز انقلاب، دشمنی آمریکا با ایران آشکار بوده و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و سفارت این کشور را باید انقلاب دوم نامید و نسبت به اهمیت و لزوم این اقدام در نزد جوانان و نوجوانان باید روشنگری کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم سپس به اهمیت توجه به هویت بخشی در بین نوجوانان و جوانان پرداخت و تصریح کرد: از یک سال گذشته سیاست‌های کمیسیون فرهنگی و شورای اسلامی شهر قم بر مبنای هویت بخشی به جوانان برنامه‌ریزی‌شده و اولویت نخست در مباحث فرهنگی در کشور باید هویت باشد.

وی به نقش مدیریت شهری در تثبیت هویت پرداخت و ابراز کرد: امروز مدیریت شهری تنها در حوزه مدیریتی و عمرانی شهر نقش نداشته و باید به نقش آن در مباحث فرهنگی نیز توجه کنیم و بدانیم هیچ پروژه و اقدامی بدون اجرای پیوست‌های فرهنگی آن قابل‌اجرا نیست.

ملایی توطئه دشمنان در ضربه زدن به هویت را موردتوجه قرارداد و گفت: با توجه به شکل‌گیری هویت در دوران کودکی و تثبیت آن در دوران نوجوانی، دشمنان از بستر فضای مجازی برای ضربه زدن به آن استفاده کرده و از ابزارهای مختلف رسانه‌ای استفاده می‌کند.

وی بخش‌های مختلف هویت را موردبررسی قرارداد و یادآور شد: هویت ما به‌صورت مجموعه‌ای از مؤلفه‌های تاریخی، انقلابی، تمدنی و دینی موردتوجه دشمن بوده و با در نظر گرفتن نقش خانواده باید نقش مدیریت شهری را نیز در ایجاد، تثبیت و هراست از آن در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در این هویت بخشی و تثبیت آن باید به المان‌های شهری، مبلمان شهری و ساخت‌وسازها توجه کنیم و بدانیم امروز بخشی از هویت کودکان ما در بستر فضای مجازی ساخته می‌شود و در این فضا آگاهی لازم نسبت به تمدن ایران به کودکان داده نمی‌شود.

وی یادآور شد: ایران تنها تمدن و امپراتوری است که تجربه کشورگشایی و مدیریت جهانی خود را حفظ کرده و امروز این تجربه در کنار داشتن دین شیعی می‌تواند اتفاق بزرگی را رقم بزند و باید به عقبه تاریخی خود توجه کنیم و اجازه ندهیم دشمن این پیشینه را نزد کودکان خراب کند.

ملایی هویت سالم در بین کودکان و نوجوانان را عامل ایجاد دل‌بستگی به فرهنگ و کشور دانست و خاطرنشان کرد: باید برای ایجاد این دل‌بستگی اجرای برنامه‌های فرهنگی و رویدادهای شهری به بسترهای شهری مانند بوستان‌ها و خانه موزه‌ها منتقل شود تا برای کودک خاطره سازی کرده و این دل‌بستگی را ایجاد کند.

وی توجه به مناسبت‌ها و رویدادهای شهری با توجه به محوریت خانواده را مطرح کرد و گفت: باید برنامه‌های فرهنگی و رویدادهای شهری با محوریت خانواده در دستور کار قرارگرفته و به‌صورت جدی و اولویت‌دار به آن بپردازیم تا در ایجاد و تثبیت هویت نقش مؤثری را ایفا کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در پایان تأکید کرد: باید احساس غرور به فرهنگ و تاریخ شهر قم را با معرفی مشاهیر و تاریخ شهر در بین شهروندان ایجاد کرده و این مهم کمرنگ شده در نسل جدید قمی را دوباره به شهروندان بازگردانیم.