افزایش سهم حمل‌ونقل شخصی از سفرهای شهری/تعریف پروژه‌های جدید در سال آینده
افزایش سهم حمل‌ونقل شخصی از سفرهای شهری/تعریف پروژه‌های جدید در سال آینده
دکتر دهناد رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: 60 هزار خودرو سواری سال 85 در شهر قم به حدود 200 هزار وسیله نقلیه رسیده و میزان استفاده از خودروی شخصی نیز از 22 درصد به 40 درصد افزایش‌یافته است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد در جلسه کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: ۵۳۰ میلیارد تومان بودجه سال جاری معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم است که در مقایسه با سال‌های گذشته رشد بسیار چشمگیری را نشان می‌دهد.

به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، در اجرای پروژه‌های عمرانی، پیشرفت فیزیکی و ریالی و انحراف از عملکرد به‌صورت مستمر پایش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به جز پروژه‌ی پراهمیت و بزرگ‌مقیاس عمریاسر که وابسته به تکمیل تملکات است، سایر پروژه‌های عمرانی مانند تقاطع نماز، شهدای روحانیت و زیرگذر امام حسین(ع) تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و سال آینده بودجه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نخواهد شد.

دهناد تصریح کرد: سند جامع حمل‌ونقل و عمران برای بودجه‌ریزی عملیاتی و هماهنگی با سایر دستگاه‌های مسئول فرا دستگاهی توسط شورای اسلامی شهر قم تدوین و نهایی شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ هزار خودرو سواری سال ۸۵ در شهر قم به حدود ۲۲۰ هزار وسیله نقلیه رسیده و میزان استفاده از خودروی شخصی نیز از ۲۲ درصد به ۴۰ درصد افزایش‌یافته است، افزود: افزایش سهم استفاده از ناوگان عمومی، تکمیل سامانه‌های ریلی و اصلاح ترافیکی رفتار شهروندان از راهکارهای بوده که در این شرایط مورد توجه قرار بگیرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اذعان کرد: شورای شهر قم ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های جدید در نظر گرفته که به‌زودی با استفاده از این منابع اتوبوس‌های جدید خریداری و اتوبوس‌های فرسوده از مدار خارج خواهد شد.

وی تأکید کرد: پل نیک‌اندیش، زیرگذر امام موسی صدر و تونل شهید کبیری باهدف سبک‌سازی ترافیکی در سال آینده صاحب بودجه و ردیف عمرانی مشخص خواهند شد.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: تقاطع غیرهمسطح فردوسی، تقاطع غیرهمسطح معلم و بلوار پیامبر اعظم(ص)، تقاطع غیرهمسطح امام صادق(ع) در محدوده جاده اراک و همچنین کمربندی کاشان نیز جزو طرح‌های اولویت‌داری بوده که باید عملیات عمرانی آن‌ها پس از نهایی شدن طراحی آغاز شود.

وی اضافه: توجه به پیاده راه‌ها، کاهش تصادفات شهری، توسعه تقاطع‌های شهری، ایجاد پیاده راه‌های پیوسته، آرام‌سازی ترافیکی، ایمن‌سازی مسیر عابران پیاده در مجاورت طرح‌های عمرانی، توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری و غیره از مباحث مهم سند جامع عمران و حمل‌ونقل است.