از لزوم تدوین چشم‌انداز توسعه شهر در حوزه گردشگری تا تسهیل‌گری در ساخت مهمان‌پذیر در شهر قم
از لزوم تدوین چشم‌انداز توسعه شهر در حوزه گردشگری تا تسهیل‌گری در ساخت مهمان‌پذیر در شهر قم
مهندس امرالهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر توسعه پتانسیل‌های اقامتی در شهر قم گفت: باید فعالیت‌های خانه مسافرها بر روی ریل آیین‌نامه‌ای حرکت کرده و برای شهر چشم‌انداز در حوزه گردشگری تدوین شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مهندس روح‌الله امراللهی در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم که با موضوع ساماندهی خانه مسافرها تشکیل شد، با اشاره به مشکلات خانه مسافرها در شهر قم اظهار داشت: نیروی انتظامی ازنظر اجتماعی و شهرداری منطقه هفت ازنظر ایمنی با تعدادی از این خانه مسافرها مشکلاتی دارند.

وی پیشنهادی برای ارائه بسته‌های جامع برای قوانین خانه مسافرها مطرح کرد و گفت: بسته‌ای درآمدی با همکاری کمیسیون برنامه‌وبودجه در حال تدوین بوده و هرکجا نیاز به مصوبه‌ای از طرف شورا برای تأمین حقوق شخص و رفع مشکلات منطقه در پلمپ مجموعه وجود دارد، ارائه می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، یکی از کاستی‌های مربوط به خانه مسافرها را عدم نظارت دقیق بر این امکان دانست و افزود: متأسفانه رصد درستی نسبت به این خانه مسافرها نداشته و اطلاعات سیستمی از این خانه مسافرها وجود ندارد و باید وارد فضایی شویم که خانه مسافرها دارای سازوکار قانونمندی شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس این بسته باید سازوکار فعالیت‌های خانه مسافرها بر روی ریل آیین‌نامه‌ای حرکت کند که به‌صورت جدی در معاونت سیاسی و امنیتی استانداری در حال پیگیری است تا شاهد اتفاقات ناخوشایندی نباشیم و تقاضا داریم از مدیران استانی، شهرداری، میراث فرهنگی و د حوزه درآمد که بسته‌ها و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

امراللهی، شورا را مرجع خوبی برای بررسی بسته‌های پیشنهادی برشمرد و ابراز کرد: شورای شهر در صورت وجود مشکلاتی در ماده ۵ و مغایرت با قوانین معماری و شهرسازی کشور می‌تواند کمک کرده و کارها را سرعت دهد، البته ما مصوبه شورای تأمین را در این خصوص داریم.

وی ادامه داد: همچنین می‌توانیم از ظرفیت زمین‌های خارج از محدوده و زمین‌های مجموعه طبقات تشویقی صرفاً برای مجموعه‌های اقامتی در محدوده خاص به‌عنوان امتیاز استفاده کنیم، همچنین کسانی که با ظرفیت اقامتی تجدید بنا کردند می‌توانند یک طبقه تشویقی دریافت کند، البته این بلوک مشخص هیچ مخاطره ثانویه در حوزه‌های مختلف و حریم حرم مطهر ایجاد نکند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ایجاد بسته‌های تشویقی را عاملی برای تبدیل خانه مسافرها به مهمان‌پذیرهای ذکر کرد و گفت: با این امتیاز می‌توانیم سازوکار مشخصی را به خانه مسافرها بدهیم تا برای گرفتن مجوز، تشویق شده و خانه مسافرها با تبدیل به مهمان‌پذیر ساماندهی شوند.

وی شهر مشهد را به‌عنوان الگو نام برد و گفت: با اجرای این طرح زمانی که مسافر وارد شهر می‌شود دیگر وارد فضای نامناسب نمی‌شود و مدیران و مسئولان شهر نیز نگران اتفاقات غیرمنتظره از جنبه‌های اجتماعی و ایمنی نخواهند بود و حاشیه‌هایی برای شهر ایجاد نمی‌شود.

امراللهی، منطقه اطراف کوه دوبرادران را برای ساخت ارزان سرا پیشنهاد داد و مطرح کرد: برای رسیدن به شرایط مطلوب نیاز به همکاری و هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها در کنار هم داریم و نباید همه بار را بر دوش شهرداری بگذاریم، زیرا در این صورت کار ابتر باقی خواهد ماند.

وی در ادامه جلسه مطرح کرد: متأسفانه در فضای مدیریت استانی نگاهی برای تدوین چشم‌انداز شهر وجود نداشته و شورای شهر و شهرداری باید یکسره پاسخگوی کارهای عمرانی خود باشد، درحالی‌که در چند سال گذشته تمام ظرفیت‌های شهر برای توسعه بسیج شده بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: برای توسعه شهر نیاز به فاکتورهای زیادی است که شهر قم دو پتانسیل گردشگری و ظرفیت علمی و اجتهاد را دارد و باید قم را در شان خودش نگاه کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این‌چنین خانه مسافرها درشان قم نبوده و باید به سمت‌وسوی ساخت مهمان‌پذیرهایی با شأن قم حرکت کنیم و چشم‌اندازی برای شهر قم پیش‌بینی کنیم، سپس برای آن فضای پذیرایی تعریف کنیم و به سمت اجرایی کردن آن حرکت کنیم تا بزرگ‌ترین سرمایه شهر که حریم شهر است حفظ شود.