رایگان شدن خط اتوبوس اطراف حرم مطهر در سال ۱۴۰۲/وجود شفافیت نرخ‌گذاری حمل‌ونقل عمومی در قم
رایگان شدن خط اتوبوس اطراف حرم مطهر در سال ۱۴۰۲/وجود شفافیت نرخ‌گذاری حمل‌ونقل عمومی در قم
دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: یکی از مسیرهای مورد بررسی اتوبوس‌رانی شهر قم، مسیر پیرامون حرم مطهر است که این مسیر در سال آینده به‌صورت رایگان خدمات‌رسانی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد در هفتاد و سومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به تعرفه تعیین بهای خدمات سازمان اتوبوس‌رانی اظهار داشت: با توجه به اجرایی شدن قانون درآمدهای پایدار در کشور، تلاش شده در بهای خدمات نیز یک وحدت رویه‌ای در نظر گرفته شود.
وی عناوین بهای خدمات در شهرها را در قانون جدید ۱۵ مورد اعلام کرد و افزود: نرخ کرایه اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و مترو در همین موارد است و لایحه شهرداری بر اساس همین وحدت رویه مورد بررسی قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: یکی از مسیرهای مورد بررسی اتوبوس‌رانی شهر قم، مسیر پیرامون حرم مطهر است که این مسیر در سال آینده به‌صورت رایگان خدمات‌رسانی کرده و با توجه به اینکه اتصال‌دهنده خطوط شعاعی در شهر بوده این تصمیم گرفته‌شده است.
وی به کرایه خطوط برقی نیز اشاره کرد و گفت: رایگانی خودروهای برقی پیاده راه‌ها نیز برای اقشار خاصی در نظر گرفته‌شده و با این رویکرد این خطوط نیز در سال آینده رایگان خواهند بود؛ در منطقه پردیسان نیز یک خط گردشی برای پوشش کامل منطقه هشت در نظر گرفته‌شده است.
دهناد تصریح کرد: چهار خط در پردیسان داریم که در نقاط مختلف پردیسان است که اتصال‌دهنده منطقه به داخل شهر قم است، و با این خط گردشی پوشش دهی منطقه پردیسان کامل شده و تعداد ناوگان نیز برای این منطقه برای سال آینده افزایش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: شهرداری با بنیاد شهید تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده که برای معلولین و جانبازان خدمات حمل‌ونقل عمومی رایگان ارائه دهد و در مورد سایر شهروندان نیز برای سال آینده تنها ۶۰۰ تومان افزایش نرخ کرایه اتوبوس در نظر گرفته‌شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، افزایش نرخ اتوبوس‌ها را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: در قیمت‌گذاری‌ها شهروندان تنهای یک‌سوم هزینه جابه‌جایی با حمل‌ونقل عمومی را پرداخت می‌کند و دوسوم دیگر را شهرداری و دولت پرداخت خواهد کرد.
وی ساختار نرخ‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی را شفاف دانست و خاطرنشان کرد: امروز بر اساس نظام تعریف‌شده در ناوگان اتوبوس‌رانی، نرخ‌گذاری کرایه بسیار شفاف انجام می‌شود و ۸۰ درصد مردم نیز از کارت بلیت استفاده می‌کنند که همین عامل باعث شفاف‌سازی بیشتر شده است.
دهناد به نرخ مینی‌بوس، ون و تاکسی نیز اشاره کرد و گفت: نرخ کرایه برای جابه‌جایی به شهرهای حومه نیز مشخص‌شده است و بر اساس همین ساختار تعیین‌شده است.
وی با تأکید بر ترمیم و اصلاح نرخ تاکسی در سال آینده خاطرنشان کرد: نرخ جدید و بر اساس قانون جدید درآمد پایدارترمیم نداریم و تنها اصلاح می‌کنیم و قیمت‌های جدید برای سال آینده اعلام می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: نرخ‌ها همه رند شده و بالای ۵۰۰ به ۱۰۰۰ روند شده و برای زیر ۵۰۰ تومان به پایین روند شده است تا یک قیمت منصفانه باشد .
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نرخ ترمیم ۲۰ درصد افزایش داشته و نرخ جدید بر اساس همین نرخ جدید برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته‌شده است