افزایش چالش‌های شهرنشینی به علت فقدان درک از نقش و تأثیر شوراها/تشریح خواسته‌های جامعه بزرگ شورایی کشور از دولت، مجلس و شورای عالی استان‌ها
افزایش چالش‌های شهرنشینی به علت فقدان درک از نقش و تأثیر شوراها/تشریح خواسته‌های جامعه بزرگ شورایی کشور از دولت، مجلس و شورای عالی استان‌ها
در بیانیه پایانی اجلاس هفتاد و یکمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، خواسته‌های جامعه بزرگ شورایی کشور از دولت، مجلس و شورای عالی استان‌ها تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، متن بیانیه پایانی اجلاس هفتاد و یکمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در شهر مقدس قم به شرح زیر است:

مرقد معصومه علیهاالسلام چشم شهرها
مهر او جان‌هاى ما را کهربا
در حریمش مرغ دل پر مى‌زند
هر گرفتار آمده در می‌زند

هرکجا را هرچه سیرت داده‌اند؛ اهل قم را هم بصیرت داده‌اند؛ نقطه قاف قیامند اهل قم؛ برق تیغ بى نیامند اهل قم
اهل قم از یاوران قائم‌اند
در قیام و پیشتازى دائمند

قم به سبب بارگاه حضرت معصومه سلام‌الله علیها و وجود بزرگ‌ترین حوزه علمیه، پایتخت فرهنگی جهان شیعه، قطب تولید معارف دینی و با توجه به اماکن مذهبی متعددی که دارد دومین شهر زیارتی کشور محسوب و یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران است.
خداوند متعال را شاکریم که به ما توفیق داد تا در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها؛ در استان قم زادگاه بیش از ۶۰۰۰ هزار شهید گلگون‌کفن در سایه‌سار امن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گرد هم آئیم و مسائل و مشکلات مدیریت شهری کشور را به بحث و گفتگو بگذاریم.
برگزاری هفتاد و یکمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شورا‌های اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها به میزبانی شهر مقدس قم همزمان با دهه کرامت برگ زرین دیگری بر دفتر جامعه شورایی کشور افزود و یک گام بلند به سمت این هدف که : شهر اسلامی مبتنی بر اصول اخلاق، معنویت، اسلامیت و عدالت است و شوراهای اسلامی راهکار تحقق آن است برداشته شد. نبود سنت مشورت در جامعه، رشد افکار و اراده‌ها متوقف می‌کند و چنین جامعه‌ای شایستگی زندگی حقیقی و سعادتمندی را از دست می‌دهد.
«در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورا یک نهاد تصمیم‌گیری جمعی مبتنی بر انتخاب مستقیم نمایندگان توسط مردم است. به همین خاطر شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت و نماد تجلی خرد و اراده جمعی اقشار مختلف مردم در اداره امور شهرها و روستاهای کشورند.»
اما به خاطر فقدان درک و نگرش صحیح سازمان‌های دولتی از نقش و تأثیر جلب مشارکت‌های مردمی و پافشاری برخی از مدیران ارشد دولتی بر مدیریت متمرکز امور موجب شده چالش‌های شهرنشینی در سال‌های اخیر بیشتر شود و شرایط حادی را پیش روی مدیریت شهری قرار دهد. با این همه خصوصاً در دوره ششم شاهد عزم راسخ شوراها برای عبور از موانع و تنگناها هستیم .
قبل از هر چیز خدای را شاکریم که خون‌های پاک شهیدان عالی‌قدر ما در جنایت حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق با عملیات تنبیهی رزمندگان غیور و حماسه‌ساز سپاه اسلام ثمر داد. این عملیات که با هماهنگی همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرفت، پرده‌ای از نمایش قدرت «ایران قوی» را پیش روی جهانیان گشود، مرهون تدابیر حکیمانه رهبری مقتدر و شجاع انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در هدایت و قدرت افزایی روزافزون دفاعی و نظامی کشور مقابل گستاخی و زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های استکباری بود.
عملیات وعده صادق دروازه‌های جهنم را به روی صهیونیست‌های خون‌خوار و جنایتکار و تروریست و کودک کش گشود و روند افول و سقوط و در سراشیبیِ نابودی قرار گرفتنِ رژیم اشغالگر قدس را سرعتِ خارق‌العاده‌ای بخشید. پس از عملیات طوفان الاقصی توسط رزمندگان جبهه مقاومت، رژیم صهیونیستی کاملاً مستأصل شد و با بمباران شدید مناطق مسکونی که منجر به شهادت و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ هزار تن از مردم بی‌دفاع نوار غزه شده است برگی دیگر از جنایت ضد بشری خود را رقم زد. کشته شدن زنان و کودکان بی‌گناه غزه موجی از خشم و نفرت در میان اقشار مختلف مردم در سراسر جهان ایجاد کرد و اجتماعات ضد صهیونیستی حتی در امریکا و پایتخت‌های اروپایی شکل گرفت و وجدان‌های بیدار نسبت به جنایت صهیونیست‌ها واکنش نشان دادند، و با حمایت از رزمندگان مقاومت صدای مظلومیت فلسطینیان را به جهانیان رساندند.
مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان با تصریح بر حق مشروع و قانونی مردم مظلوم فلسطین برای احقاق حق و رهایی از جور و ستم اشغالگران، بر حمایت قاطع خود از مقاومت با توسل به همه ابزارهای موجود تأکید نموده و اعلام می‌دارد، اینک لازم است تمامی ملت‌های مسلمان و دولت‌های اسلامی در مقابل این رژیم جعلی به پا خیزند و با به‌کارگیری همه ابزارهای لازم به این ظلم بی‌انتها و کشتار مسلمانان بی‌گناه پایان دهند.
ما به نمایندگی از جامعه بزرگ شورایی کشور، خواسته‌های خود را که حاصل تبادل‌نظر در کمیسیون‌های تخصصی در اجلاس شهر مقدس قم است را به شرح زیر اعلام می‌داریم از دولت و مجلس محترم شورای اسلامی و از شورای عالی استان‌ها انتظار داریم به این خواسته‌ها که در واقع مطالبات به‌حق مردم است توجه نموده و در اجرای آن‌ها اهتمام ویژه داشته باشند :

۱- پیرو تعیین شعار سال از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تحت عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان آمادگی دارند اقدامات زیر را به انجام رسانند:
الف: ترویج فرهنگ کار و تولید ب: تقویت اعتماد شهروندان به توانمندی‌های داخلی ج: حمایت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان د: تشویق شهروندان به استفاده از کالاها و تولیدات داخلی س: ایجاد بسترهای لازم برای احداث نمایشگاه و فروشگاه (دائم و موقت) تولیدات و محصولات داخلی در سطح شهرها و روستاها
۲- باعنایت به اهمیت موضوع حجاب و عفاف به‌عنوان واجب شرعی و لزوم قانونی که رعایت آن در جامعه تأثیرات مثبت فراوانی دارد، جامعه شورایی کشور ضمن حمایت از اجرای طرح نور بر این باور است در کنار اقدامات بازدارنده لازم است از ظرفیت شوراها به‌عنوان پل ارتباطی با مردم در بخش‌های تصمیم سازی و سیاست‌گذاری از سوی نهادهای متولی استفاده شود، ازجمله در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و توجه به گروه‌های سنی کودک و نوجوان که مدیریت شهری می‌تواند اقدامات ارزنده را انجام و رضایتمندی مردم را افزایش دهد.
۳-یکی از نیازهای ضروری در زندگی شهری توجه به مدیریت شهری به افزایش نشاط اجتماعی و برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت شهروندان است. با همه اهتمام مدیریت شهری در این زمینه ، به دلیل کمبود منابع مالی، بسیاری از کارهای فاخر قابلیت انجام ندارد. این در حالی است که دستگاه و نهادهای متعدد در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم مأموریت دارند و هم بودجه‌های قابل‌توجهی در اختیار دارند. لذا لازم است دستگاه‌های مذکور با استفاده از بودجه‌های خود نسبت به انجام وظایف محوله اقدام نمایند.
۴- باتوجه به اینکه شوراها به‌عنوان نهادی برآمده از بطن جامعه هستند مردم از شوراها انتظارات زیادی دارند و گشایش اکثر مشکلات مردمی به دست اعضاء شورا است و می‌توان گفت مدیریت واحد شهری در عمل رخ‌داده است، اما در عرصه قانونی هنوز این اصل بدیهی از سوی دولت و مجلس پذیرفته نشد و بعد از گذشت دو دهه اکنون از مدیریت هماهنگ شهری صحبت می‌شود. انتظار جامع شورایی کشور با توجه به جایگاه شوراها در قانون اساسی این است که بیش از این فرصت خدمت بهینه به مردم از دست نرود و دولت و مجلس محترم قانون مدیریت واحد شهری را هرچه سریع‌تر به تصویب رسانند.
۵- ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان با رویکرد حفظ محیط‌زیست از اصول مسلم مدیریت شهری است، در این خصوص جامعه شورایی کشور با تأسی از فرمایشات رهبر عظیم انقلاب در توجه به سبک معماری ایرانی- اسلامی در شهرها تأکید دارد تدوین دستورالعمل جامع برای نظارت بر سیما و منظر شهری توسط شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های متولی برای افزایش ضمانت اجرا امری ضروری است. در این رابطه پیشنهاد می‌شود یک تبصره به تباصر ماده ۱۰۰ شهرداری در ارتباط با تخطی از ضوابط سلبی سیما و منظر شهری در مجلس شورای اسلامی اضافه شود.
۶- موضوع فرونشست یکی از موضوعات حساس مدیریت شهری است ودرحال حاضر به‌عنوان یک چالش در اکثر شهرهای کشور مطرح می‌باشد.
در این مورد می‌بایست:
الف: با توجه به موضوع فرونشست نکات لازم الرعایه در ضوابط شهرسازی مدنظر قرار گیرد.
ب: صلاحدیدهای لازم جهت طرح موضوع فرونشست به‌عنوان یک مسئله حساس در سطح ملی اندیشیده شود.
ج: موضوع فرونشست ارتباط مستقیم با سطح آب‌های زیرزمینی دارد لازم است طی طرح‌های شهری با در نظرگیری مشوق‌های لازم در صورت پایین‌دست شهرها، کشاورزی ممنوع و تغییرات کاربری به کاربری‌های منطبق با مزیت نسبی شهرها (نسبی به طرح آمایش سرزمین) صورت پذیرد.
۷- موضوع محیط‌زیست در دوره ششم مدیریت شهری با جدیت مورد توجه واقع‌شده و دراین‌ارتباط تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین شورای عالی استان‌ها و سازمان حفاظت از محیط‌زیست که ما ضمن استقبال از این اقدام مثبت آمادگی کامل خود را برای اجرای تعهدات اعلام می‌داریم و همچنین تأکید می‌کنیم قانون هوای پاک بایستی به طور کامل از سوی سازمان‌های دولتی اجرا شود.
۸-در راستای استفاده از ظرفیت عظیم نهاد شوراها برای حفظ محیط‌زیست تشکیل شورای هماهنگی محیط‌زیست در مراکز استان‌ها در راستای پیگیری و اجرای موضوعات محیط‌زیستی و تفاهم‌نامه هوای پاک در دستور کار قرار گیرد.
۹- باعنایت به نقش و سهم سازمان‌ها و نهادهای مختلف در خصوص حفظ محیط‌زیست پیشنهاد می‌شود نسبت به تهیه پیوست محیط‌زیستی برای کلیه پروژه¬های عمرانی، خدماتی، حمل‌ونقل و … در شهرها توسط کلیه دستگاه¬های ذی‌ربط اجرائی گردد.
۱۰- با توجه به اهداف هوشمند سازی خدمات شهری در ارائه خدمات ( تسهیل استفاده، شفافیت، کاهش هزینه، عدالت در ارائه خدمات) گزارش تجربیات اجرای هوشمند سازی در سازمان¬های خدمات شهری (پسماند، فضای سبز و ….) در راستای تحقق اهداف فوق در دستور کار شهرهای مراکز استان قرار گیرد.
۱۱- بررسی و ارائه راهکارهای بهره‌برداری از فرصت روان آب¬ها و آب¬های غیرمتعارف و استحصال آن‌ها جهت تأمین منابع آبی پایدار برای فضای سبز در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.

در خاتمه از زحمات شورای اسلامی و شهرداری شهر مقدس قم و همکاری ارزشمند نماینده محترم ولی‌فقیه در استان قم و امام‌جمعه محترم شهر قم، استاندار محترم، و همه کسانی که شرایط برگزاری هر چه مطلوب‌تر هفتاد و یکمین اجلاس مجمع مشورتی را فراهم نمودند قدردانی نموده و بار دیگر با آرمان‌های بلند امام راحل عظیم الشان و شهدای گران‌قدر دفاع مقدس و مدافعان حرم تجدید پیمان کرده و در پرتو منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همچنان خدمتگزار ملت شریف ایران هستیم .

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ – استان قم – شهر مقدس قم
مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور