لزوم تشکیل مرکز راهبردی و مشاوره‌ای اصناف
لزوم تشکیل مرکز راهبردی و مشاوره‌ای اصناف
ملایی با تأکید بر کاهش، کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در حوزه کسب‌وکار گفت: با هم‌افزایی بین مدیریت شهری و اتاق اصناف و تشکیل مرکز راهبردی و مشاوره‌ای برای همکاری اصناف انگیزه ایجاد کرده و مورد تشویق قرار گیرند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر قم، دکتر مصطفی ملایی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر قم در جهت ایجاد هم‌افزایی بین مدیریت شهری و اتاق اصناف، گفت: کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در جهت ایجاد هم‌افزایی بین مدیریت شهری و اتاق اصناف و باهدف تقویت هویت انقلابی اسلامی ایرانی شهر مقدس قم و بررسی نقش اتاق اصناف در کاهش، کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در حالی برگزار شد که نمایندگانی از اتاق اصناف، سپاه، اماکن و شهرداری حضور داشتند.
ملایی با بیان این نکته که خودباوری اساس انقلاب اسلامی است، گفت: بر اساس عقیده امام راحل باور انسان اساس تمام امور است و این انسان است که اساس پیروزی و شکست است.
وی به توطئه دشمن برای نابودی خانواده در ایران اشاره کرد و افزود: دشمن می‌داند مادر در ایران مدیر واقعی خانواده بوده و با در نظر گرفتن نقش تأثیرگذار مادر می‌خواهد زن در فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را نابود کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهر قم نجات فرهنگ اسلامی ایرانی را نیازمند به کار بردن راهبردهای فرهنگی اجتماعی دانست و تصریح کرد: آموزش، مشاوره و مذاکره، ترغیب و تبلیغ، ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی، فراهم کردن شرایط مشارکت، حمایت اجتماعی و امکان نقش‌آفرینی اصناف و تعریف انگیزانندهایی مانند تجلیل و تکریم و یا پاداش راهبردهایی است که باید به آن توجه کنیم.
وی خواستار تشکیل مرکز راهبردی و مشاوره‌ای خدمات فرهنگی باهدف برنامه ریزی و سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی اصناف شد و اظهار داشت: امروز نیاز داریم با نگاهی ساختارمند به حوزه کسب‌وکار نگاه کنیم تا بتوانیم سازوکاری برای حفظ هویت فرهنگی دینی شهر تدوین کنیم.
ملایی به مشکلات فرهنگی در شهر قم به‌صورت تخصصی اشاره کرد و گفت: مشکلات فرهنگی قم هنوز در اندازه چالش و پدیده بوده و به مرحله معضل اجتماعی نرسیده اما باید برای پیشگیری اقدامات لازم انجام‌شده و هماهنگی لازم در بین بخشی ایجاد شود تا بتوانیم تصمیمات اجرایی درست و به‌جای اتخاذ شود.
وی در ادامه به رویکرد فرهنگی اصناف از ابتدای انقلاب اسلامی توجه و ابراز کرد: اصناف در جریان انقلاب اسلامی و حضور و حمایت از جبهه‌های جنگ در خط مقدم بوده‌اند و با تقدیم بیش از هزار شهید مانند شهید دایی محمد بیطرفان، شهید کلهر، شهید برقعی و شهید برازنده نشان داده‌اند سردمدار فرهنگ اصیل انقلاب و ایران هستند.
ملایی سپس به مشکلات اصناف به‌عنوان یکی از ارگان‌های تأثیرگذار در حوزه فرهنگ اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امروز مشکلات فرهنگی در اصناف قابل‌توجه بوده و بخشی از آسیب‌های اجتماعی مربوط به این حوزه است که می‌توانیم با برنامه‌ریزی مشخص از آن پیشگیری کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: هم‌افزایی مدیریت شهری با اتاق اصناف و همچنین اماکن و سپاه می‌تواند در هدایت فرهنگی شهر به‌صورت یکپارچه تأثیر زیادی داشته باشد و باید در گام نخست ضوابطی برای تبلیغات با توجه به فرهنگ انقلابی و دینی شهر قم تدوین و قوانین موجود نیز بازنگری شود.
ملایی ادامه داد: نیاز است در این حوزه با دکتر خسرو پناهی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز جلسه‌ای داشته باشیم و در تدوین ضوابط و قوانین به یک جمع‌بندی جامع دست پیدا کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم، مصوبات جلسه این کمیسیون در موضوع اصناف را مورد توجه قرار داد و گفت: در این جلسه ۲۱ مصوبه به تصویب حاضران رسید که اهم موضوعات آن تقویت فضای روایت گری در اتحادیه‌ها و اصناف، نام‌گذاری اتحادیه‌ها به نام مبارک شهدای شاخص هر اتحادیه با درج تابلوی شهید بزرگوار، تدوین دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های ویژه برای همه صنوف و اتحادیه‌ها (پوشش و تبلیغات و ….) است.
وی افزود: همچنین به محدودیت در صدور مجوز و پروانه فعالیت مشاغلی اعم از دخانیات، کافی‌شاپ‌ها و گیم نت‌ها و ارجاع این‌گونه مجوزات به مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان قم جناب آقای فراهانی، محدود کردن ساعات فعالیت مشاغل آسیب‌زا(دخانیات-کافی شاب- گیم نت)، نقش‌آفرینی مؤثر اتاق اصناف در حمایت‌های اجتماعی رأی داده شد.
وی در پایان گفت: تقویت پیام رسانه‌ای داخلی توسط اصناف و اتحادیه‌ها جهت انجام تبلیغات، ایجاد شیوه‌نامه جهت جلوگیری از تبلیغات در پیام رسانه‌ای خارجی، انجام کارهای جهادی و راه‌اندازی طرح جهادی خدمت شهید آیت‌الله رئیسی نیز اشاره‌کنیم.