مدیریت ریزگردها نیازمند برنامه ریزی اکولوژی و بارگذاری بیابان های خشک با محوریت دانش می باشد
مدیریت ریزگردها نیازمند برنامه ریزی اکولوژی و بارگذاری بیابان های خشک با محوریت دانش می باشد
امرالهی وضعیت نابسامان ریزگردها را یک تهدید برای تاب آوری اکولوژیکی شهر قم برشمرد و گفت: مدیریت ریزگردها نیازمند برنامه‌ریزی اکولوژی و بارگذاری بیابان‌های خشک(اکو پلنینگ) با محوریت دانش است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مهندس روح‌الله امرالهی، با اشاره به وضعیت نابسامان ریزگردها در استان قم اظهار داشت:ریزگردها یک تهدید برای تاب‌آوری اکولوژیکی شهر قم به شمار می‌آید که باید به نگاهی علمی مدیریت شود.
وی با اشاره به تأثیرات مخرب ریزگردها در زیست‌بوم منطقه مرکزی کشور و شهر قم افزود: متأسفانه این پدیده به دلیل تغییرات اقلیمی, عدم مدیریت علمی و نظارت سیستماتیک اکوسیستم‌ها منطقه‌ای و کاهش منابع آبی به وجود آمده است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: برای مقابله با این مشکل، نیازمند برنامه‌ریزی منسجم اکولوژیکی (اکوپلنینگ) در راستای زیست پذیری هر چه بیشتر، توسعه الگوهای خودسازمانده و توجه به سطوح پایداری منطقه‌ای با توسعه مراتع دست‌کاشت و نهال‌کاری اراضی جهت جلوگیری از گسترش کانون‌های ریزگرد هستیم.
امرالهی تأثیر آسیب‌زا ریزگردها را بر تمامی اکوسیستم‌های شهر قم و همچنین بر گیاهان، حیوانات و منابع آبی را موردتوجه قرارداد و گفت: کاهش کیفیت هوا و افزایش آلودگی، تأثیرات منفی بر سلامت انسان‌ها داشته و می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی و قلبی شود.
وی یادآور شد: برای کاهش اثرات این پدیده، باید به مدیریت منابع آبی و توسعه فضای سبز در استان توجه ویژه‌ای شود همچنین نیاز است همکاری بین نهادهای مختلف برای اجرای برنامه‌های زیست‌محیطی افزایش پیداکرده و سیاست‌های جامع و هماهنگی در این زمینه تدوین شود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم در ادامه به‌ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت منابع طبیعی و آب در مقیاس منطقه‌ای اشاره و ابراز کرد: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حوزه مهندسی آب و مهندسی محیط‌زیست می‌توان به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش زیست پذیری استان قم کمک کرد.
وی سپس به برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکولوژیکی با نگاهی جامع‌نگر اشاره و بیان کرد: باید برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکولوژیکی با نگاهی جامع‌نگر تمام جوانب زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی را در برگیرد و به پایداری منطقه‌ای منجر شود.
امرالهی بیابان‌های مرکزی کشور را فرصت بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: بیابان‌های مرکزی کشور فرصت بزرگی است که نیاز به اقدام و عمل سریع دارد، اما اگر اقدام مطلوب و سریع انجام نشود تهدیدی برای کل زیست‌بوم منطقه مرکزی خواهد بود،.
وی ادامه داد: دریاچه نمک و حوض سلطان ظرفیت‌های اقتصادی بالایی در حوزه منابع معدنی و اکوتوریسم دارد ، حوزه بیابانی با مهندسی آب و آبخیزداری سیلاب‌های فصلی امکان پالایش عملکرد دارد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم در پایان تصریح کرد: تاریخ این سرزمین کم‌آبی و خشکسالی سالانه تحمل کرده است ولی با مهندسی قنات‌ها تمدن چند هزار سالانه پدید آمده است، امروزه دانستن پتانسیل‌های منطقه‌ای بیابانی و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، پالایش سیستم اکولوژیک منطقه‌ای را نیز در بر خواهد داشت.
انتهای پیام/