فعالیت فرهنگی در موکب‌های اربعین باید مورد توجه باشد / آماده‌باش کامل مدیریت شهری همزمان با اربعین حسینی
فعالیت فرهنگی در موکب‌های اربعین باید مورد توجه باشد / آماده‌باش کامل مدیریت شهری همزمان با اربعین حسینی
حجت‌الاسلام استقامت با اشاره به آمادگی شهر قم برای میزبانی از زائران اربعینی در شهر قم گفت: رسالت جهانی اربعین ادامه حرکت عاشورا و کربلایی‌شدن، آزادگی و حسینی شدن است، این فرصت را باید مغتنم شمرده و کارهای بزرگ فرهنگی در این جهت در کنار مباحث خدماتی و ... انجام داد.

به گزارش روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی استقامت رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم در حاشیه بازدید از قرارگاه مردمی اربعین در امامزاده شاه جمال شهر مقدس قم و موکب سیدالشهدا(ع)، اظهار داشت: شهر قم به‌عنوان نخستین مقصد سفر زائران باید بهترین پذیرایی را از مسافران داشته باشد، شهرداری قم نیز ناظر به این مهم برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای ارائه خدمات شهری و رفاهی به زائرین انجام داده است و با بسیج تمامی امکانات و نیروهای خدماتی، این نهاد تلاش می‌کند تا پذیرایی شایسته‌ای از زائرین اربعین که از این شهر عبور می‌کنند یا در آن اقامت دارند، فراهم کند.
وی افزود: شهر قم علاوه بر زائران داخلی از چندین کشور مختلف زائر داشته و در سه محور مختلف در داخل و کشور عراق خدمت‌رسانی می‌کند؛ اما اولویت در خدمت‌رسانی به زائران در داخل شهر قم است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم تصریح کرد: برای خدمت‌رسانی به زائران در داخل شهر قم سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، سازمان مدیریت پسماند، سازمان میادین، سازمان تاکسیرانی و سازمان فرهنگی اجتماعی در کنار مناطق شهرداری قم در آماده‌باش کامل هستند.
استقامت با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به پیوست فرهنگی در پیاده روی عظیم اربعین، گفت: اربعین فقط یک پیاده‌روی و ارائه خدمات اسکان و پذیرایی به زائران نیست، رسالت جهانی اربعین ادامه حرکت عاشورا و کربلایی‌شدن، آزادگی و حسینی شدن است، این فرصت را باید مغتنم شمرده و کارهای بزرگ فرهنگی در خصوص معرفی جریان فکری شیعه را به انجام برسانیم.


وی به برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی (ع) در بلوار معنوی پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم، طبق سال‌های گذشته در شب و روز اربعین برای ایمنی شهروندان و زائران واحدهای خود را در نقاط پرتردد شهر قم مستقر می‌کند و سازمان فرهنگی و اجتماعی نیز برنامه های ویژه ای در جهت خدمت رسانی به مردم شریف قم خواهد داشت.
وی تأکید کرد: ایمنی مواکب یکی از اولویت های مهم مدیریت شهری بوده و نیروهای آتش‌نشانی به همراه ۲۵ ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر آماده‌باش کامل هستند و دستورالعمل لازم به تمام حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و مواکب برای ایمن‌سازی داده شده است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم بیان کرد: یکی از موارد مهم در مواکب تامین سرمایش مناسب است، با گرمای فعلی شهر قم و ناظر به استراحت زائرین عزیز در مواکب سطح شهر، تامین سرمایش و آسایش زائرین از اهمیت بالایی برخوردار است و انتظار آن است که خیرین عزیز در این زمینه مساعدت بیشتری داشته باشند.
وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی در ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی اظهار داشت: ارائه خدمات مناسب و تکریم زائرین یک اصلی مهم است و مباحث نظافت و بهداشت در تمام مواکب تحت رصد می باشد و موارد مهم ذیل این مهم به تمام موکب داران عزیز تشریح داده شده و شهرداری قم نیز در جهت مواردی از جمله رفت و روب و آماده سازی زیرساختی با استفاده از تجهیزات و ادوات مکانیکی، آماده هرگونه همکاری در این مسیر می باشد.

انتهای پیام/