به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مقدس قم با حضور در برنامه تلویزیونی پرونده ویژه که از سیمای نور پخش گردید، ارزیابی بهبود ترافیک شهری را نیازمند شاخصهای استاندارد دانست و اظهار داشت: وضعیت کنونی ترافیک بدون معیارهای مشخص نمیتواند بهدرستی تحلیل شود و سیاستهای فعلی که بر افزایش تعداد تقاطعها متمرکز است، بهتنهایی کافی نیست.
وی سپس به ارائه آماری از سهم حملونقل عمومی طی سالهای گذشته پرداخت و افزود: در سال ۱۳۸۲ سهم حملونقل عمومی ۲۲ درصد بود که تا سال ۱۳۹۷ به ۱۲ درصد کاهشیافته است، درحالیکه استفاده از خودروهای شخصی در این مدت از ۲۹ درصد به ۴۷ درصد رسیده و سالی ۲۰ هزار خودرو پلاک قم به معابر شهری اضافه میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: این کاهش ناشی از سیاستهایی است که بر تقویت زیرساخت خودروهای شخصی تمرکز دارد و بهجای توجه به زیرساختهای پایدار مانند حملونقل عمومی و پیادهروی، بودجه شهری را در مسیری نامطلوب صرف کرده است.
وی ضمن اشاره به هزینههای سنگین در بخش حملونقل ترافیک، یادآور شد: حدود ۶۵ درصد از بودجه عمرانی شهرداری قم به این بخش اختصاص مییابد، اما بیشتر این بودجه صرف احداث تقاطعها و تونلها شده است.
دکتر دهناد تأکید کرد: چنین رویکردی بهجای تسهیل تردد انسانها، بر بهبود تردد خودروها متمرکز است که این مسئله موجب افزایش مالکیت خودروهای شخصی و تردد درونشهری شده است.
رئیس کمیسیون ترافیک شورای شهر قم در ادامه به نیاز به ناوگان حملونقل عمومی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ تنها ۱۵ درصد از بودجه ۱۷۰ میلیاردتومانی خرید اتوبوس محقق شد، درحالیکه طبق استاندارد باید ۵۰۰ اتوبوس در شبکه حملونقل عمومی قم فعال باشد.
وی در ادامه به طرح جامع حملونقل قم نیز اشاره و بیان کرد: طرح جامع حملونقل قم در دو نوبت در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۹۷ بازنگری شده، اما بسیاری از پیشنهادها آن اجرایی نشده است؛ این طرح بهمنظور بهبود زیرساختهای مختلفی مانند پیادهروها، پارکینگها، اتوبوسرانی و مترو بوده و نیازمند اجرای همهجانبه برنامهها است تا اثربخش باشد.
دکتر دهناد عدم رعایت انضباط ترافیکی و ضعف نظارت تصویری را از جمله عوامل ایجاد ترافیک در قم دانست و خاطرنشان کرد: عدم رعایت انضباط ترافیکی و ضعف نظارتی از دیگر عواملی است که گرههای ترافیکی قم را تشدید میکند؛ حل این مشکل مستلزم بازبینی رویکرد مدیریت ترافیک و توجه به ایجاد فضایی مناسب برای حملونقل انسانمحور است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم در پایان خواستار افزایش فرهنگسازی در زمینه حملونقل عمومی و کاهش مالکیت خودروهای شخصی شد و افزود: از مدیران شهری درخواست میکنیم بهجای تکیه بر پروژههای عمرانی خودرو محور، اولویت را به توسعه زیرساختهای پایدار و توجه به نیازهای انسانمحور دهند تا قم از معضل ترافیک رهایی یابد.
انتهای پیام/