جانمایی ایستگاه مترو جمکران در مجاورت مسیر قطارپرسرعت تهران-قم-اصفهان
جانمایی ایستگاه مترو جمکران در مجاورت مسیر قطارپرسرعت تهران-قم-اصفهان
دهناد بر تکمیل پروژه قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان تاکید کرد و گفت:‌ این پروژه طی 10 سال گذشته بارها متوقف شده است و هنوز اجرای آن به نیم راه هم نرسیده است درحالی که باید در اولویت‌ پروژه‌های ملی قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمد حسین دهناد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس استان قم اظهار کرد: مدیریت حمل‌ونقل و به‌تبع آن، توسعۀ زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، محبث جدیدی نیست؛ با این حال با توجه به اهمیت آن، همواره توسعۀ کمی و کیفی آن مدنظر بوده است.

وی افزود: در همین راستا خطوط ریلی سریع‌السیر از حدود ۶۰ سال قبل در ابتدا در ژاپن و به‌مرور در بسیاری از کشورهای دیگر جهان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

دهناد ادامه داد: علی‌رغم این حرکت جهانی به‌سمت توسعۀ حمل‌وتقل سریع‌السیر ریلی، از آغاز مطالعات و عملیات اجرایی پروژۀ قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، به‌عنوان اولین پروژه در این زمینه در کشور، نزدیک به دو دهه گذشته و این پروژه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: جالب است بدانید که در این مدت تنها در کشور چین بیش از ۴۰ هزار کیلومتر خط ریلی سریع‌السیر احداث شده است.

وی افزود: این پروژه در مدت‌زمان آغاز تا کنون، بارها متوقف شده است؛ به‌گونه‌ای که با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از زمان پیش‌بینی‌شده برای افتتاح آن، پیشرفت عملیات عمرانی آن هنوز به نیمۀ راه هم نرسیده است. به‌نظر می‌رسد در تصمیم‌گیری درخصوص اولویت‌بندی تامین منابع مالی پروژه‌های ملی، این پروژه با توجه به تاثیر اقتصادی چشم‌گیر در توسعۀ هر سه استان، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دهناد در پایان عنوان کرد: در استان قم، پس از بحث و بررسی فراوان، با هم‌صدا شدن کارشناسان و مسئولان حوزۀ حمل‌ونقل استان، جانمایی ایستگاه مسیر ریلی سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران در شهر قم، به‌گونه‌ای در مجاورت ایستگاه مترو مسجد مقدس جمکران صورت گرفت که نه‌تنها موجب یکپارچگی حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری قم می‌شود، بلکه زیارت این مسجد را برای زائران عزیز تسهیل می‌نماید.