کلان‌شهرهای قم و تبریز، الگوی تعامل عمرانی کشور / متروی قم در ایستگاه بهره‌برداری
کلان‌شهرهای قم و تبریز، الگوی تعامل عمرانی کشور / متروی قم در ایستگاه بهره‌برداری
دهناد با اشاره به نقش راهبردی مدیریت شهری در توسعه کشور، از آغاز بهره‌برداری خط یک متروی قم در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: اشتراکات فرهنگی و مدیریتی میان قم و تبریز می تواند این دو کلان‌شهر را به ارتقای مدیریت شهری و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و الگوی موفق تعامل و تبادل تجربیات در عرصه عمرانی کشور تبدیل کند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به نقش راهبردی مدیریت شهری در توسعه کشور، از آغاز بهره‌برداری خط یک متروی قم در دهه فجر خبر داد و بر لزوم گسترش همکاری و تبادل تجربیات میان کلان‌شهرهای کشور، به‌ویژه تبریز و قم، تأکید کرد.

دهناد با ابراز خرسندی از حضور در این شهر تاریخی گفت: بسیار خوشحالیم که امروز فرصتی فراهم شد تا در شهر زیبای تبریز، در خدمت اعضای محترم شورای اسلامی، شهردار و مدیران خدوم شهرداری این کلان‌شهر باشیم. همان‌طور که اشاره شد، قم و تبریز اشتراکات فراوانی دارند. هر دو شهر از مراکز اصلی فرهنگ و هویت ایران اسلامی هستند و از جنبه‌های گوناگون، به‌ویژه در حوزه مدیریت شهری، شباهت‌های زیادی میان آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: شهر قم با جمعیتی حدود یک‌میلیون و چهارصد هزار نفر از نظر جمعیتی به تبریز نزدیک است و از منظر زیرساخت‌های شهری، چه در حوزه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، مسیرهای مشابهی را طی کرده‌ایم. کلان‌شهر تبریز در رصد ملی، یکی از شهرهای پیشرو و موفق در عرصه مدیریت شهری به شمار می‌رود. ما نیز تلاش کرده‌ایم در شهر قم، در کنار توسعه زیرساخت‌های عمرانی، به جلوه‌های فرهنگی و هویتی شهر نیز توجه ویژه داشته باشیم.

دهناد با اشاره به جایگاه تأثیرگذار مدیریت شهری در عمران کشور اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها، بودجه عمرانی دولت در سال ۱۴۰۴ حدود ۵۰۰ همت برآورد شده است؛ اما جالب است بدانیم که اگر مجموع بودجه عمرانی هشت کلان‌شهر کشور را محاسبه کنیم، تقریباً دو سوم این رقم را تشکیل می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد مدیریت شهری کلان‌شهرها در حال حاضر نقش کلیدی و حساسی در توسعه و آبادانی کشور دارد و عملکرد صحیح آن‌ها مستقیماً بر رضایتمندی مردم تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: این جایگاه حساس اقتضا می‌کند که هم در نحوه هزینه‌کرد بودجه‌ها و هم در تبادل تجربیات میان کلان‌شهرها دقت و تعامل بیشتری صورت گیرد. بسیاری از مسائل شهری میان کلان‌شهرها مشترک است و می‌توان با انتقال تجربه‌های موفق، از بروز خطاها یا تکرار طرح‌های ناموفق جلوگیری کرد. هدف اصلی سفر امروز ما به تبریز نیز در همین راستا و با تمرکز بر موضوع حمل‌ونقل عمومی است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مقدس قم با تشریح وضعیت بودجه عمرانی شهر قم افزود: اگر پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری قم را بررسی کنیم، حدود یک‌سوم بودجه شهر به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد؛ بخشی از این بودجه مربوط به حمل‌ونقل ریلی و پروژه مترو و بخشی دیگر مربوط به توسعه ناوگان اتوبوسرانی است.

وی درباره وضعیت پروژه مترو قم گفت: خط یک مترو قم به طول حدود ۱۴.۵ کیلومتر آماده بهره‌برداری است. البته طی مدت گذشته در زمینه تأمین ناوگان مترو با چالش‌هایی مواجه بودیم. اما خوشبختانه قراردادی با یکی از شرکت‌های داخلی برای تأمین قطار ملی منعقد شده و امیدواریم در نیمه دوم سال جاری و هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر بهره‌برداری رسمی از خط یک متروی قم آغاز شود.

دهناد درباره خط دوم مترو نیز گفت: عملیات اجرایی خط دو مترو قم نیز با دو دستگاه حفاری (TBM) در هفته‌های آینده آغاز خواهد شد. ورودی این خط احداث شده و ابتدای مسیر از شهرکی آغاز می‌شود که ایستگاه‌های اول و دوم آن مزین به نام شهید آیت‌الله آل‌هاشم و شهید مالک رحمتی است. این خط به طول ۲۸ کیلومتر طراحی شده و از سایت ۵۶۱ هکتاری قم عبور می‌کند که به‌تازگی معابر جدید آن احداث شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: در حوزه اتوبوسرانی نیز تحولات خوبی در جریان است. ما به مردم قول داده‌ایم که تا پایان سال جاری، حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم اضافه کنیم. همچنین در بخش نرم‌افزاری نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی، سامانه‌های هوشمند مدیریت ناوگان توسعه یافته است.

وی با قدردانی از میزبانی شورای اسلامی شهر تبریز و شهرداری این کلان‌شهر اظهار کرد: از همه عزیزان مجموعه شورای اسلامی و شهرداری تبریز تشکر می‌کنم. واقعاً تبریز در بسیاری از حوزه‌ها برای دیگر شهرها الگوست. چند هفته پیش نیز آقای دکتر تشکری هاشمی در بازدید از قم اظهار داشتند که “آنچه در حوزه شهری قم مشاهده کردم، از نظر نرم‌افزاری و مدیریتی، چیزی کمتر از شهرهای پیشرفته دنیا ندارد.” این نشان می‌دهد که ظرفیت‌های داخلی ما قابل مقایسه با استانداردهای جهانی است.

دهناد در پایان خاطرنشان کرد: تبادل تجربیات میان کلان‌شهرها نه‌تنها موجب ارتقای عملکرد مدیریتی می‌شود بلکه منافع آن مستقیماً به مردم بازمی‌گردد. از جناب آقای دکتر رشیدی، عضو شورای اسلامی تبریز، که در نشست‌های کلان‌شهرها همواره با نگاه کارشناسی و اندیشه‌ورزانه حضور دارند نیز تشکر ویژه دارم. بدون تردید استمرار این تعاملات، گامی مؤثر در جهت پیشرفت و رضایتمندی شهروندان خواهد بود.