انعقاد قرارداد احداث خط B متروی قم به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال
انعقاد قرارداد احداث خط B متروی قم به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال
دهناد با اشاره به تصویب قرارداد احداث خط B متروی قم با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به ارزش بیش از ۱0۰ هزار میلیارد ریال اظهار داشت: امروز شاهد تصویب یکی از حیاتی‌ترین و بزرگترین مصوبات شورا هستیم، این پروژه از سایت 560 هکتاری شهید رئیسی تا میدان مفید طی 42 ماه اجرایی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر محمد حسین دهناد در یک صد و هشتاد و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با اعلام خبر تصویب قرارداد احداث خط B متروی قم با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اظهار داشت: امروز شاهد تصویب یکی از حیاتی‌ترین و بزرگترین مصوبات شورا هستیم.
وی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، جزئیات قرارداد خط B متروی قم را تشریح کرد و افزود: قرارداد احداث خط B متروی قم با برآورد اولیه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان، به صورت ترک تشریفات با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء منعقد می‌شود تا با استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی، گامی بلند در جهت تسهیل ترافیک شهری برداشته شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در تشریح مشخصات فنی این پروژه گفت: این خط به طول ۲۸ کیلومتر و دارای ۲۷ ایستگاه خواهد بود که عملیات اجرایی آن در دو فاز تعریف شده به طوری که فاز نخست آن از اراضی ۵۶۰ هکتاری آغاز شده و تا میدان شیخ مفید ادامه می‌یابد.
وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی، یک‌سوم ابتدایی مسیر به صورت “یو‌وال” (U-Wall) و روباز اجرا می‌شود و مابقی مسیر توسط دستگاه حفار مکانیزه (TBM) با قطر ۹ متر حفاری خواهد شد و از بوستان علوی تا میدان مفید نیز با دو دستگاه حفار مکانیزه (TBM) کار ادامه پیدا خواهد کرد.
دهناد تصریح کرد: دو شفت برای ورود دستگاه‌های TBM طراحی شده که یکی از آن‌ها در مقابل بوستان علوی در اختیار پیمانکار قرار گرفته است تا حفاری به سمت میدان شیخ مفید انجام شود.
وی یادآور شد: اگرچه برنامه زمان‌بندی اولیه ۴۸ ماهه تنظیم شده، اما با توافقات صورت گرفته قرار است این پروژه طی ۴۲ ماه به اتمام برسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم درباره نحوه تأمین مالی این پروژه عظیم توضیح داد: مدل مالی پرداخت به صورت ۵۰ درصد نقد و اوراق مشارکت و ۵۰ درصد تهاتر ملکی و غیرنقد خواهد بود. همچنین برای تداوم پرقدرت پروژه در سال آینده، نیازمند انتشار ۴ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت هستیم.
وی خاطرنشان کرد: فاز دوم پروژه نیز که از میدان مفید تا بلوار خداکرم (پایانه مرکزی) امتداد دارد که تلاش می¬کنیم و همزمان با فاز یک و با تأمین منابع مالی این بخش را نیز استارت زده و اجازه زمان بر شدن پروژه را نخواهیم داد.

تجهیز پل‌های عابرپیاده به آسانسور
دهناد در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه شورای شهر برای رفاه شهروندان به ویژه بانوان و سالمندان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در فاز اول، ۸ پل عابرپیاده با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان به ۱۶ دستگاه آسانسور مجهز شدند.
وی خاطرنشان کرد: لایحه امروز مربوط به فاز دوم این طرح است که طی آن ۱۵ پل عابرپیاده دیگر در سطح شهر به ۳۰ دستگاه آسانسور مجهز خواهند شد. مجموع اعتبار خرید و نصب این تجهیزات ۱۱۳ میلیارد تومان (۸۰ میلیارد خرید و ۳۳ میلیارد نصب) است و پیمانکار متعهد شده است ظرف مدت ۴ ماه این پروژه را تکمیل و تحویل شهروندان نماید.
انتهای پیام/