ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی پیرامون مسجد جمکران
ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی پیرامون مسجد جمکران
دهناد اظهار داشت: مهم‌ترین راه دستیابی به وضعیت ترددی مطلوب در محدودهٔ مسجد مقدس جمکران، تهیهٔ الگوی شهری ویژهٔ این محدوده و انجام برنامه‌‌ریزی‌ها و طراحی‌های شهری، به‌صورت یکپارچه است، این اقدام باید با توجه به پروژه‌های در حال انجام و با استفاده از طراحی‌های انجام‌شده‌ صورت پذیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، به یقین هر قدر فضای جهان بر اثر جنایات و ظلم و بیدادگری ابرقدرت‌های مستکبر تیره و تارتر می‌شود و مفاسد اخلاقی و اجتماعی که جزئی از برنامه‌های استعماری آن‌هاست بیشتر می‌گردد، توجه پیروان مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) و مشتاقان ظهورش به آن مصلح بزرگ و منجی جهانی بیشتر می‌شود و به شوق دیدار او خود را هر روز پاک‌تر، متحدتر، آگاه‌تر و آماده‌تر می‌سازند.

یکی از ارکان خدمت رسانی، ذیل حضور زائران مسجد مقدس جمکران در این آوردگاه معنوی، توجه به زیرساخت های خدمت رسانی در حوزه حمل و نقل است، شهرداری قم به عنوان یکی از دستگاه های اصلی، وظایف متعددی را به دوش می کشد، مورد توجه و نمود اصحاب رسانه می باشد.

دکتر سید محمد حسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مقدس قم در حاشیه جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل که با موضوع آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت نیمه شعبان در سالن شهید باکری برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار نسیم قم با اشاره به فعالیت های مستمر مدیریت شهری در جهت برگزار شدن باشکوه تر این مراسم ملی در شهر مقدس قم، اظهار داشت: هرساله، چند هفته پیش از نیمه‌ی شعبان، مجموعه‌های مدیریت شهری و استانی برای بهبود عبوومرور محدوده‌ی مسجد مقدس جمکران در این روز بزرگ، برنامه‌ریزی می‌کنند و اقداماتی را صورت می‌دهند، گرچه این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات، تا حد قابل قبولی، تردد زائران را تسهیل می‌کند ولی با حالت مطلوب، فاصله‌ی بسیاری دارد.
وی با اشاره به برنامه های آتی مدیریت شهری در جهت تسهیل عبور و مرور زائران، گفت: در آینده، علاوه بر راه‌های دسترسی کنونی که مهم‌ترین آن‌ها، بلوار پیامبر اعظم و مسیر راه آهن قطار بین‌شهری است، می‌توان از مترو درون‌شهری، قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان و کمربندی جنوبی جدید شهر قم نیز برای رسیدن به مسجد مقدس جمکران استفاده کرد.

وی افزود: باید توجه داشت که اضافه شدن زیرساخت‌‌های جدید، گرچه می‌تواند تا حد زیادی، به بهبود دسترسی به مسجد مقدس جمکران، مخصوصا در ایام خاص و مناسبت‌ها کمک کنند، اما عمل نکردن آن‌ها به‌صورت هماهنگ می‌تواند، علاوه بر هدر دادن بخشی از این ظرفیت، به ایجاد ازدحام و سردرگمی بیانجامد.

وی ادامه داد: علاوه بر زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، آنچه که تاثیر به‌سزایی در بهبود تردد در محدوده‌ی پیرامون مسجد مقدس جمکران دارد، تعیین صحیح کاربری‌های و طراحی شهری ویژه برای این محدوده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که مسجد مقدس جمکران، با دیگر اماکن مقدس شاخص کشور دارد، عدم شکل‌گیری بافت شهری و بالا بودن درصد زمین‌های خالی است، این مطلب باعث می‌شود که در طرح‌های شهری این محدوده، طراحی‌ها با کیفیت بالاتری صورت پذیرد و اجرای آن راحت‌تر، کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر انجام شود.
دهناد با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح‌هایی برای محدوده‌های شمالی و جنوبی این محدوده تهیه شده است، ادامه داد: برای رسیدن به شرایط مطلوب، در کنار برنامه‌ریز‌ی‌ها و اقدامات موقت، نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و فراهم کردن زیرساخت‌های دائمی است.
وی افزود: مهم‌ترین راه دستیابی به وضعیت ترددی مطلوب در محدودهٔ مسجد مقدس جمکران، هم در روزهای عادی و هم در مناسبت‌ها، هم برای شهروندان و هم برای زائران دیگر شهرها، تهیهٔ الگوی شهری ویژهٔ این محدوده و انجام برنامه‌‌ریزی‌ها و طراحی‌های شهری، به‌صورت یکپارچه است، این اقدام باید با توجه به پروژه‌های در حال انجام و با استفاده از طراحی‌های انجام‌شده‌ صورت پذیرد.
وی با تاکید بر اینکه جشن های نیمه شعبان، خاصه در شهر مقدس قم باید با نگاه ملی مورد نظر مدیران و مسئولان در تمام کلانشهرها باشد، گفت: شورای اسلامی شهر قم، ردیف بودجه‌ای برای طراحی شهری محدوده پیرامونی مسجد جمکران در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده است و انتظار می‌رود این پروژه طراحی در سال آینده، به‌طور کامل انجام شود.