از بررسی شرح خدمات عامل چهارم در پروژه بسط شرقی تا تصویب کمک شهرداری به اردوگاه‌های فرهنگی در قم
از بررسی شرح خدمات عامل چهارم در پروژه بسط شرقی تا تصویب کمک شهرداری به اردوگاه‌های فرهنگی در قم
یکصدمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری، از بررسی شرح خدمات عامل چهارم در پروژه بسط شرقی تا تصویب کمک شهرداری به اردوگاه‌های فرهنگی در قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، یکصدمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم در حالی برگزار شد که حسن طلایی نائب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم ضمن گرامی داشت هفته دولت و تسلیت ایام اربعین ۱۳ طرح و لایحه را قرائت کرد.

سپس روح الله امراللهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مقدس قم نامه مربوط به نامه فرمانداری در خصوص اعتراض به  مصوبه شورای اسلامی شهر مقدس قم در توافقنامه شهرداری قم با صندوق خیریه ذخیره علوی را مطرح کرد و گفت: ایرادات فرمانداری قابل حل نبوده وامکان اصلاح ندارد.

وی با تاکید بر اصرار بر مصوبه برای ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف گفت: برای آزادسازی بخشی از زمینهای بلوار پیامبراعظم(ص) و امکان اجرای پروژه‌‌های این بلوار باید این توافقنامه انجام شود.

امراللهی خارج بودن بخشی از زمینهای بلوار پیامبراعظم از محدوده شهری را یکی از ایرادات کمیته انطباق دانست و افزود: حتی اگر ما مصوبه را اصلاح کنیم باز هم در فرمانداری تصویب نشده و باید برای حل مشکل به شورای حل اختلاف ارجاع داده شود.

محسن محرری رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم و مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز بر مصوبه اصرار کرده و محرری تاکید کرد این پرونده نیاز به توضیح مفصلی در شورای حل اختلاف دارد و باید به آن به صورت ویژه رسیدگی شود.

در ادامه جلسه اخذ مجوز واگذاری و الحاق مقدار ۷۸ متر مربع عرصه شهرداری به مسجد امام موسی کاظم(ع) با حفظ مالکیت شهرداری توسط رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مطرح و تصویب شد.

همچنین لایحه اخذ مجوز انجام فرآیند مناقصه، تصویب معامله و انعقاد قرارداد پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح بلوار حافظ با ریل راه آهن نیز مورد بررسی قرار گرفت و سید محمد حسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مقدس قم گفت: اجرای این تقاطع بر اساس اولویت طرح جامع حمل و نقل باید اجرا شود.

وی اتصال منطقه ۳ و ۶ را در این پروژه مورد توجه قرار داد و گفت: برای تکمیل رینگ میانی شهر باید این پروژه تکمیل شده و حدود ۱۰ دقیقه از زمان سفر در این مسیر را کاهش داده و مسیر بن بست و متروکه این منطقه را ساماندهی می‌کند.

دهناد ابعاد پروژه را تشریح و ابراز کرد: این پل نیاز به تملک نداشته و طول آن ۲۰۰ متر طراحی شده و با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان به عنوان پیمان اولیه و در مدت ۱۶ ماه اجرا خواهد شد.

وی انتقال درختان و حفظ فضای سبز را نیز یادآور شد و اظهار داشت: تنها تعداد معدودی از درختان در مسیر پایه‌های پل منتقل می‌شود و فضای سبز زیر پل نیز حفظ شد و با مبلمان شهری تکمیل می‌شود.

اما امراللهی در ادامه اجرای این پروژه را از اولویتهای شهر ندانست و تاکید کرد: این منطقه از کمبود فضای سبز رنج برده و اجرای این پل علاوه بر از بین بردن این فضای سبز کمکی نیز به جریان ترافیکی شهر نخواهد کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مقدس قم گفت: در این مسیر پل میثم را داریم و به نظر میرسد اجرای طرح‌های ترافیکی تقاطع خیابان امام و کیوانفر در اولویت بوده و باید جریان ترافیک این مسیر ساماندهی شود.

اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم نیز با اجرای این پروژه مخالف بود و خاطرنشان کرد: اجرای این تقاطع در طرح جامع ترافیک شهر دیده شده اما به نظر میرسد در اولویت نیست و باید اجرای پروژه خیابان امام در دستور کار قرار گیرد.

حلوایی زاده معاون فنی عمرانی شهرداری قم اما بر اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: برای تکمیل رینگ میانی شهر و اولویتی که در طرح جامع ترافیک به آن داده شده باید این طرح اجرا شود تا تمام نقاط اتصال رینگ فردوسی به صورت کامل شکل گیرد.

محرری نیز با توجه لزوم توجه به طرح جامع ترافیک در اجرای پروژه و دوری از سلیقه نگری بر تصویب لایحه تاکید کرد.

در ادامه دهناد نامه فرمانداری برای رفع درخواست ابهام برای مصوبه مربوط به احداث ایستگاه آتشنشانی مادر را مطرح کرده و بعد از اصلاح به رای گذاشته شد.

سپس معرفی یک نفر کارشناس مذهبی جهت حضور در کمیته کمک به مساجد و مراکز فرهنگی نیز توسط مصطفی ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا مطرح شد و اعضای محترم شورای اسلامی شهر قم به حضور حجت الاسلام و المسلمین استقامت در کمیته رای دادند.

در ادامه جلسه مجید اخوان لایحه اخذ مجوز افزایش ردیف بودجه اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در اردوگاهها را با مبلغی برابر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مطرح کرد که مورد اعتراض قرار گرفت.

ملایی و استقامت بر پرداخت ۳ میلیارد تومان کمک اولیه اصرار داشتند و ملایی تصریح کرد: باید اجرای برنامه‌‌های فرهنگی برای کودک و نوجوانان به ویژه دختران را در اولویت قرار دهیم.

استقامت نیز با بیان رفت و برگشت‌‌های زیاد این لایحه در کمیسیون گفت: برای کمک به پروژه‌‌های کم اهمیت تر بیشتر هزینه می‌کنیم اما در این مورد با وجود تصویب کمیسیون عدد کاهش پیدا می‌کند.

محرری در حمایت از پرداخت دو مرحله ای کمک به اردوگاههای فرهنگی تا سقف ۳ میلیارد تومان گفت: این کار برای اولین بار اجرا می‌شود و باید تحت نظارت و پس از بررسی نتایج کار بخش دوم پرداخت شود و در صورت موفق بودن طرح این عدد افزایش خواهد یافت و این مبلغ برای کمک به یک اردوگاه کافی است.

نرجس نیازمند رئیس کمیسیون زنان و خانواده نیز تاکید کرد: تا پایان سال تا سقف  ۳میلیارد تومان به عنوان کمک به اجرای برنامه‌های فرهنگی اردوگاهها پرداخت می‌شود.

شهردار قم نیز تاکید کرد: کمک شهرداری در اجرای برنامه‌‌های فرهنگی همیشه در اولویت بوده اما امسال ما با چالشهایی مالی زیادی مانند پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات روبه رو هستیم که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.

وی به بررسی روند اجرای برنامه اشاره کرد و گفت: این پول به صورت مرحله‌ای و با ارزیابی موفقیت طرح پرداخت خواهد شد تا بتوانیم مشکلات مالی دیگر خود را مدیریت کنیم.

وحید نیا مدیرکل درآمدهای شهرداری قم نیز بر افزایش کمک‌های شهرداری به اردوگاهها تاکید کرد.

همچنین لایحه اخذ مجوز تجهیز مصلی قم نیز مطرح شد و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در خصوص این کمک در اردیبهشت نیز مصوبه ای داشته ایم که این مصوبه با توافق جدیدی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده و ۲ میلیارد تومان مجدد پرداخت می‌شود.

وی نحو پرداخت این ۲ میلیارد تومان را از ردیف بودجه آماده سازی زمین‌‌های ۶۲ هکتاری شهرک قدس اعلام کرد و گفت: با توجه به توافق سازمان برنامه و بودجه این پول در کمترین زمان به شهرداری بازپرداخت می‌شود.

امرللهی با مخالفت از پرداخت این مبلغ از ردیف بودجه آماده سازی زمین‌های ۶۲ هکتاری شهرک قدس خاطرنشان کرد: باید آماده سازی زمین‌های شهرک قدس در اولویت قرار گیرد و با توجه به اجرای پروژه‌های عمرانی در این محدوده شهر ممکن است سازه‌های در حال ساخت بر اساس انفجار دچار مشکل شود.

حلوایی زاده بر پیگیری برای آماده سازی زمین‌های ۶۲ هکتاری در شهرک قدس تاکید کرد و گفت: برداشت‌ها در حال انجام است و تا پایان سال به مرحله عقد قرارداد نمیرسد.

اصفهانیان مقدم نیز بر انجام کار با همکاری اداره راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت تا برداشت‌ها تکمیل نشود نمی‌توانیم قراردادی ببندیم.

محرری نیز شهرداری را تنها واسطه این پرداخت دانست و تاکید کرد این مبلغ به خزانه شهرداری پرداخت می‌شود.

 اخوان در ادامه اخذ مجوز اصلاح خرید خدمت عامل چهارم برای پروژه بسط شرقی را مطرح کرد و گفت: در این لایحه تنها اسم پروژه تغییر میکند و بر اساس این لایحه شهرداری امکان اخذ قرارداد برای عامل چهارم را به صورت جنرال پیدا می‌کند.

حجت الاسالام و المسلمین استقامت عضو شورای اسلامی شهر مقدس قم بر اجرای سریع پروژه بسط شرقی تاکید کرد و گفت: این پروژه در ابعاد ملی بوده و باید عامل چهارم آن به عنوان ناظر کیفی پروژه با وسواس بسیار انتخاب شود.

وی خطاب به شهردار خواستار انتخاب تیمی تخصصی و قوی شد.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم از تدوین شرح خدمات عامل چهارم خبر داد و مطرح کرد: هزینه عامل چهارم در این پروژه ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و ناظر کارفرما در اجرای پروژه خواهد بود.

امراللهی نیز از روند کند پروژه گلایه کرد و افزود: دلیل انتخاب این پیمانکار توانمندی مالی آن بوده در صورتی که هنوز پروژه شروع نشده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مقدس قم عامل چهارم را ناظر بر عملکرد پیمانکار دانست و تاکید کرد: باید تیم انتخابی دارای گرید معماری باشد و از نظر کیفی و کمی پروژه را رصد کند.

سقاییان نژاد در پاسخ به گلایه اعضای شورای شهر مبنی بر کندی اجرای پروژه بسط شرقی گفت: پروژه هنوز آغاز نشده و در حال رفع موانع هستیم.

وی رفع تعارضات شهری را یکی از زمانبرترین کارهای پیش از آغاز پروژه دانست و بیان کرد: برای رفع تعارضات شهری گاهی ماهها معطل می‌شویم و در بعضی از موارد حل یک سری از موانع در دست ما نبوده و ما مجبور به مکاتبات طولانی با ارگان مرتبط می‌شویم.

محرری در پایان خواستار رسیدگی کمیسیون عمران و حمل و نقل به شرح خدمات عامل چهارم شد و از شهردار خواست تا یک ماه آینده عامل چهارم مشخص شود.

اخوان در پایان لایحه اخذ مجوز دریافت وام به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان از بانک شهر را نیز مطرح کرد و گفت: در چند سال گذشته شهرداری از این فرصت استفاده نکرده اما امسال تصمیم بر دریافت وام گرفته تا در ۸ پروژه شهری مورد استفاده قرار گیرد.

وی سود وام دریافتی را ۲۳ درصد اعلام کرد که حسین صابری خواستار مذاکره شهرداری مبنی بر کاهش نرخ سود شد.

وی با استناد به همکاری شهرداری و بانک شهر و سهام داری شهرداری قم گفت: شهرداری این موضوع را پیگیری کند تا نرخ سود به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/