حضور مهندس امرالهی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در برنامه بی تعارف - شورای اسلامی شهر مقدس قم | شورای اسلامی شهر مقدس قم
حضور مهندس امرالهی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در برنامه بی تعارف

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مهندس روح اله امرالهی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مقدس قم با حضور در برنامه بی تعارف سیمای نور، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص حریم شهر و توسعه شهری، پاسخگوی سوالات مخاطبان برنامه بی تعارف بود.

روح‌الله امراللهی با اشاره به زمین‌های حومه شهر قم اظهار داشت: متأسفانه شاهد خریدوفروش زمین‌های حومه شهر بدون تغییر کاربری و دریافت مجوز هستیم و مردم باید نسبت به قانون و اختیارات شهرداری آگاهی پیداکرده و بدون مجوز خریدوفروش نکنند.

وی خط محدوده شهر را موردبررسی قرارداد و افزود: محدوده و حریم شهر در آخرین تغییرات قانون مشخص‌شده و شهرداری تنها در محدوده شهر می‌تواند مجوز، کنترل و صدور پروانه داشته باشد و در حریم شهر تنها به‌صورت محدود می‌تواند مجوز صادر کند و مردم باید بدانند خارج از محدوده و حریم شهر امکان صدور مجوز مسکونی وجود ندارد و در صورت ساخت در کمیسیون ماده ۱۰۰ دستور قلع داده می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: امروز نقشه محدوده شهر قم با مساحت ۱۳ هزار هکتار در اختیار مردم بوده و هم از طریق شهرداری و هم مشاوران املاک می‌توانند به این نقشه دسترسی پیدا کنند و باید بدانیم بیشترین مسئولیت پیگیری محدوده شهر با خریداران زمین است.

وی سپس تغییر خط حریم شهر را هر ۲۰ سال یک‌بار اعلام کرد و گفت: خط حریم شهر امروز ۳۲ هزار هکتار بوده و هر ۲۰ سال یک‌بار و در مطالعات جامع شهر مشخص می‌شود و در آخرین تغییرات از سال ۱۳۸۶ فقط اراضی ۵۶۰ هکتاری در پردیسان به شهر ملحق شده و حتی در بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز به‌صورت کامل اختیار آن به کمیسیون ماده ۵ استان داده نشده است.

امراللهی شرایط بلوار پیامبر اعظم(ص) را نیز موردبررسی قرارداد و بیان کرد: تا امروز هنوز اختیار طراحی شهری مسیر حرم تا حرم را شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به کمیسیون ماده ۵ استان نداده است و تنها تفویض اختیار طراحی شهری بلوار پیامبر اعظم(ص) داده است.