شهر قم باید در همه افق‌ها توسعه یابد/ تعادل در توسعه شهر را باید در همه ابعاد در نظر گرفت
شهر قم باید در همه افق‌ها توسعه یابد/ تعادل در توسعه شهر را باید در همه ابعاد در نظر گرفت
مهندس امرالهی با اشاره به گران بودن زمین در شهر قم و عدم امکان خرید آن توسط آحاد جامعه، اظهار داشت: شهر قم باید در همه افق‌ها توسعه یابد، اگر بخواهیم شهری در شان قم داشته باشیم، باید وسعت شهر به گونه‌ای باشد که بتوان سرانه را تغییر داد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مهندس روح اله امرالهی در دیدار نوروزی اعضای شورای اسلامی شهر قم با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و امام جمعه قم، اظهار داشت: افق طرح جامع شهر قم در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است و در صورت نهایی شدن طرح جدید در دستگاه های های متولی، حداقل تا ۱۵ سال تغییر نمی‌کند.
رئیس کمیسون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: از هم اکنون باید افق‌هایی را برای این طرح بیان کرد؛ از سال ۶۹ که نخستین طرح جامع قم بعد از انقلاب مصوب تا سال ۸۶ که طرح جامع بعدی کار شد فقط محدوده پردیسان اضافه شده و هیچ محدوده‌ای تغییر نکرده است.
وی تصریح کرد: کل محدوده شهر قم با ۵۶۰ هکتار جدید قم ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار می‌شود در حالی که جمعیت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است، در حالی که شهری مانند یزد با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۳ هکتار وسعت دارد، یعنی تراکم شهر قم ۲٫۶ دهم برابر است.
امرالهی بیان کرد: ما انتظار داریم معماری‌مان اسلامی ایرانی باشد و حیاط اتفاق بیفتد و سرانه‌های خوبی به لحاظ آموزشی و فضای سبز در بافت‌های مسکونی داشته باشیم، در حالی که زمین در قم گران است و مردم قدرت خرید ندارند و مجبورند به تفکیک ۱۵۰ متری هستند که اصلا مناسب شهر و کشور نیست.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم شهری در شان قم داشته باشیم باید وسعت شهر به گونه‌ای باشد که بتوان سرانه را تغییر داد، در دهه ۸۰ برخی نگاهها قم را مجبور به آپارتمان سازی کرد یعنی همان طرح جامع شهررا با همان محدوده مصوب کردند و مردم مجبور شدند اززندگی ویلایی به آپارتمان بروند.
رئیس کمیسون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: بهترین حالت در آپارتمان با توجه به گرانی زمین۱۵۰ متر و فضای مفید فقط ۹۰ متر است و مردم مجبور می‌شوند تخلف ساختمانی کنند و عملا با یک قانون غلط، مردم رو به تخلف می‌آورند.
وی گفت:در یک سده اخیر نگاهی که در شهر قم رخ داده با کانونیت حرم مطهر است که یک نگاه شهر تک کانونی است و خیابان ها نزیک به شعاعی با محوریت حرم و خیابان‌های حلقوی در کنار آن است.
امرالهی افزود: اتفاقی که پیشنهاد داده‌ایم این است که دیگر زمین در افق پردیسان اضافه نشود چرا که خدمات رسانی را با مشکل مواجه می‌سازد، بلکه شهر قم باید در همه افق‌ها توسعه یابد و حرکت به صورت حلقوی و لایه به لایه اضافه شود.
وی تصریح کرد: وصله کردن زمین به شهر در قالب طرح‌های آماده سازی، نوع خدمات رسانی و نوع هویت بخشی شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید نگاهی مبتنی بر واقعیت بر توسعه شهر داشت و تعادل را در توسعه شهر در همه ابعاد در نظر گرفت.