خطوط شهری قم باید بازمهندسی شود
خطوط شهری قم باید بازمهندسی شود
امراللهی اظهار داشت: بر این باوریم که علاوه بر ضرورت تخصیص یارانه های قانونی و همچنین لزوم نوسازی ناوگان، باید خطوط شهری هم بازمهندسی شود تا مردم به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی تشویق و ترغیب شوند

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم ، روح الله امراللهی با اشاره به وضعیت فعلی اتوبوس رانی در قم اظهار داشت: وضعیت امروز اتوبوسرانی قم به گونه ای است که شورای اسلامی شهر نسبت به آن نقد دارد و به بیان دیگر، رضایتی در این شکل فعلی وجود ندارد.

وی افزود: ما از ابتدای این دوره شورای شهر، پیگیری های فراوانی درباره وضعیت اتوبوسرانی درون شهری داشته ایم که برگزاری ۱۰ جلسه در کمیسیون عمران و حمل و نقل و همچنین ۳ جلسه کمیسیون تلفیق در همین راستا بوده است.

امراللهی با اشاره به آمار این حوزه بیان کرد: آمار نشان می دهد که در سه سال اخیر، تراکنش اتوبوس های شرکت واحد و استفاده مردم از این خطوط کاهش یافته که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم هم نسبت به این مسئله اذعان داشته است؛ یعنی آمار نشان می دهد که استفاده مردم از حمل و نقل عمومی کاهش یافته و به جای آن، آمار استفاده از خودروی شخصی افزایش داشته است؛ بر همین اساس است که آقای ذاکریان ضرورت برگزاری نشستی جامع را در این زمینه با حضور عوامل حمل و نقل شهری و همچنین نمایندگان محیط زیست و سایر دست اندرکاران خواستار شده است تا از آلودگی هوا در آینده جلوگیری شود.

این کارشناس ارشد عمران شهری در عین حال اظهار کرد: درباره مبحث اتوبوس های درون شهری قم، سه مسئله وجود دارد که مسئله نخست بحث خود اتوبوس ها و ضرورت نوسازی ناوگان است که عدم اجرای قانون تخصیص یارانه ها توسط دولت و عدم حمایت جدی دولت در این زمینه سبب شده تا این نوسازی با مشکل جدی مواجه باشد. اما مبحث دوم خطوط حمل و نقل شهری، نوع طراحی مسیرها و زمان سفر است که الگوی فعلی شهر قم را برگرفته از الگوی شهرهای شطرنجی و قُطری نشان می دهد؛ در حالی که شهر قم به جز مناطقی مانند پردیسان، یک شهر تک کانونی است که امتداد همه مسیرها به هسته مرکزی شهر می رسد و همین امر سبب شده تا اکثر خطوط طراحی شده با عدم بهره برداری لازم رو به رو باشد.

امراللهی اضافه کرد: نکته دیگر در این باره، طراحی پیاده راه هایی در هسته مرکزی شهر است که در کنار تجمیع خطوط اتوبوس رانی به سمت مرکز شهر سبب شده تا مسیرهای طولانی این خطوط، به افزایش بیش از اندازه زمان سفرها و البته کاهش اقبال مردم به استفاده از این خطوط منجر شود. از این رو به نظر می رسد زمان بازنگری و بازمهندسی خطوط شهری اتوبوسرانی قم فرا رسیده که البته این امر در یک کمیته فنی در حال انجام است و در ۳ جلسه شورای ترافیک استان هم پیگیری شده؛ اما همچنان به تصویب نهایی نرسیده است.

وی تصریح کرد: بدیهی است عدم توجه به مشکلات این حوزه با توجه به وجود رقبایی مانند تاکسی های اینترنتی، به تشدید مشکلات می انجامد؛ در حالی که ما اعتقاد داریم این مسائل قابل حل شدن است به شرط آن که همه مسؤولان شهری دست به دست هم دهند و پای کار بیایند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم همچنین گفت: ما همچنان در این حوزه مطالبات مردمی را پیگیری و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد؛ اگرچه اجرای این تصمیم ها و تصمیم سازی نهایی بر عهده دیگر مسؤولان شهری است.

امراللهی در پایان عنوان کرد: بر این باوریم که علاوه بر ضرورت تخصیص یارانه های قانونی و همچنین لزوم نوسازی ناوگان، باید خطوط شهری هم بازمهندسی شود تا مردم به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی تشویق و ترغیب شوند؛ البته ما در این زمینه نشست های فراوانی با خود مسؤولان امر داشته ایم اما متأسفانه برخی از مسؤولان در اجرای کار، دست دست می کنند؛ دولت نیز در تخصیص یارانه های قانونی اتوبوسرانی اقدام قابل توجهی انجام نمی دهد.