دفترچه تعرفه عوارض سال ۹۸ شهرداری قم با ۲۳ مورد تغییر به تصویب رسید
دفترچه تعرفه عوارض سال ۹۸ شهرداری قم با ۲۳ مورد تغییر به تصویب رسید
طلایی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر با اشاره به تصویب دفترچه تعرفه عوارض سال 98 شهرداری قم گفت: این مصوبه بعد از تأیید نهایی در کمیته تطبیق فرمانداری قابلیت اجرا پیداکرده و آینده یک سال مالی شهرداری را مشخص می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم ، حسن طلایی در حاشیه هفتاد و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم، اظهار داشت: اصلاح و بهبود قانون صلح‌نامه‌های بین شهرداری و مالکین از مهم‌ترین تغییرات دفترچه تعرفه عوارض شهرداری قم است.

وی افزود: در اجرای ماده ۳۰ آئین‌نامه شهرداری‌ها و قانون اختیارات و وظایف شورای شهر یکی از مهم‌ترین موضوعات مسئله زیربنا و بودجه و درآمد سالیانه شهرداری بوده که بعد از تهیه توسط شهرداری امروز در شورای شهر قم به تصویب رسید.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر با اشاره به تصویب دفترچه تعرفه عوارض سال ۹۸ شهرداری قم گفت: این مصوبه بعد از تأیید نهایی در کمیته تطبیق فرمانداری قابلیت اجرا پیداکرده و آینده یک سال مالی شهرداری را مشخص می‌کند.

عضو شورای شهر قم با بیان اهمیت تعیین صحیح و منطقی بهای خدمات و عوارض در دفترچه تعرفه عوارض شهرداری عنوان کرد: موضوع عوارض و بهای خدمات از مهم‌ترین وظایفی بوده که پرداختن صحیح، دقیق و عدالت محور به آن تضمین‌کننده برنامه مالی یک سال آینده شهرداری و مبنای سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت شهری خواهد بود.

طلایی با اشاره به تغییرات تعرفه عوارض سال ۹۸ نسبت به سال جاری ابراز کرد: در دفترچه تعرفه عوارض سال ۹۸، ۲۳ تغییر در راستای شفافیت بودجه‌ای انجام شد، در زمینه پذیره عوارض، از یک مترمربع تا ۲۰۰ مترمربع از نیم پی به ۶ پی افزایش صورت گرفت.

بیشتر بخوانید

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم با بیان روند افزایش منطقه‌ای دفترچه تعرفه عوارض در سال ۹۸ ابراز کرد: همچنین قیمت‌های منطقه از ۲۰۰ مترمربع تا ۳۰۰ مترمربع از یک پی به ۱٫۵ پی افزایش قیمت منطقه‌ای پیدا کرد.

وی اضافه کرد: همچنین قیمت منطقه‌های در مناطق مختلف شهری از ۳۰۰ مترمربع تا ۴۰۰ مترمربع نیز از ۲ پی به ۲٫۵ پی افزایش پیداکرده و از ۴۰۰ متر به بالا نیز از ۳ پی به ۳٫۵ افزایش یافت.

عضو شورای شهر قم با اشاره به تغییرات دفترچه تعرفه عوارض سال ۹۸ شهرداری قم ابراز کرد: تعرفه عوارض اصناف در سال آینده ۱۰ درصد و مشاغل تخصصی ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد، همچنین در دفترچه تعرفه عوارض سال ۹۸ بلوار امام رضا(ع) و شهدای روحانیت نیز در قلمرو درآمدی و ارزش‌افزوده شهرداری قم قرار گرفت.

طلایی وضعیت و تعیین تکلیف نهایی درباره خیابان دروازه ری را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: جبهه اول خیابان دروازه ری به قیمت منطقه‌ای ۱۵ پی و جبهه دوم ۱۰ ازآنجایی‌که هنوز به‌صورت کامل شکل نگرفته بود از دفترچه تعرفه عوارض شهرداری قم در سال ۹۸ حذف شد.

عضو شورای شهر قم ادامه داد: خیابان شهید دادخواه و بلوار جلال احمد نیز چون هنوز به‌صورت کامل شکل و سامان نیافته بود از دفترچه تعرفه عوارض و ارزش‌افزوده شهرداری قم در سال ۹۸ حذف‌شده و موردقبول شورای شهر قم قرار نگرفت.

طلایی با اشاره به عوارض تمدید پروانه سال ۹۸ شهرداری قم اضافه کرد: محاسبه عوارض تمدید پروانه از ۵ درصد به ۲ درصد در سال ۹۸ کاهش پیداکرده که گامی در مسیر همراهی با شهروندان در شرایط معیشتی حاکم بر جامعه بود.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم شیوه جدید صلح‌نامه بین شهرداری و مالکین را مورد توجه قرار داد و گفت: در ماده ۳۰ دفترچه تعرفه عوارض و تبصره یک این دفترچه برای اجرای طرح‌هایی که در اولویت برنامه‌وبودجه سالانه قرار نداشته و حذف آن‌ها لطمه‌ای به شبکه عبور و مرور شهری وارد می‌کند در صورت توافق بین شهرداری و مالک به‌جای پرداخت بهای خدمات ملک در مسیر به ازای هر مترمربع از عرصه که مشمول عقب‌نشینی است به باقی‌مانده ملک اضافه می‌شود.

وی دربیان برخی دیگر از مزایای قانون جدید صلح‌نامه‌های شهرداری و شهروندان ادامه داد: پیش‌ازاین به ازای هر ۷ مترمربع تراکم اضافی ۶٫۵ پی بدون دریافت عوارض تراکم به تراکم ملک افزوده می‌شد که این ۷ متر به ۹ متر تبدیل‌شده و معادل ۴۵٫۵ برابر قیمت منطقه‌ای که پیش‌ازاین محاسبه می‌شد به ۵۸٫۵ پی افزایش پیداکرده که برای رونق ساخت‌وساز در شهر قم اقدامی بسیار مهم و حیاتی است.