قم نخستین پایلوت استان سازگار با محیط‌زیست در کشور می شود
قم نخستین پایلوت استان سازگار با محیط‌زیست در کشور می شود
بختیاری نایب‌رئیس شورای شهر قم با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سازگار ساختمان‌سازی منطبق با ضوابط زیست‌محیطی، گفت: به پیشنهاد معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، قم نخستین شهر پایلوت سازگاربامحیط‌زیست کشور انتخاب‌شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، حسن بختیاری اظهار داشت: در دیدار اخیر مجموعه مدیران شهری با مسئولان کشوری طرح‌هایی برای احداث آپارتمان و ساختمان‌های منطبق با ضوابط و شرایط زیست‌محیطی برنامه‌ریزی‌شده است.

وی با اشاره به تصویب طرح اجرای سطوح سبز در قم افزود: شهرداری قم از ساختمان‌های که سازگاربامحیط‌زیست احداث شود حمایت می‌کند، تخفیف در عوارض مهم‌ترین بخش حمایتی شهرداری قم از اجرای سطوح سبز در شهر قم است.

نایب‌رئیس شورای شهر قم با اشاره به اجرای طرح سطوح سبز در قم ابراز کرد: برای اینکه این طرح عملیاتی شود نیاز به برخی حمایت‌های ملی بود تا متقاضیان احداث ساختمان‌های سازگاربامحیط‌زیست برای اجرای سطوح سبز رغبت و تمایل لازم را داشته باشند. متأسفانه در چهار دهه اخیر حجم انبوهی از باغات شهر قم کاملاً نابودشده است.

بختیاری ادامه داد: قم نخستین شهر پایلوت سازگاربامحیط‌زیست کشور انتخاب‌شده است، مجموعه استان قم با پیشنهاد معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان نخستین استان سازگاربامحیط‌زیست انتخاب‌شده که برای رسیدن به این هدف باید مطالعات ابتدایی انجام و بعد از عملیات نهایی با حمایت‌های دولت انجام بگیرد.

وی تأکید کرد: برای اینکه شهر و استان قم سازگاربامحیط‌زیست و شرایط بهینه زیست‌محیطی شود اعتباراتی از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص خواهد یافت، برای سازگاری با محیط‌زیست حوزه‌های مختلفی مطرح بوده که استفاده از سیستم‌های بازچرخانی آب و استفاده مجدد از آب‌های خاکستری برای تأمین آب در ساختمان‌ها از شاخص‌های اصلی ساختمان سازگار با محیط است.

نایب‌رئیس شورای شهر قم تأکید کرد: توسعه فضای سبز خانگی اعم از فضای سبز افقی و عمودی از دیگر شاخص‌های اصلی سازگاری ساختمان‌های سبز و مصرف بهینه از مصارف آبی است، شهرداری قم برای احداث ساختمان‌های سبز تخفیفات ویژه‌ای در عوارض شهری در نظر گرفته‌شده است.