نقش بی‌بدیلی شوراها در حفظ محیط‌زیست شهرها
نقش بی‌بدیلی شوراها در حفظ محیط‌زیست شهرها
طلایی با تأکید بر نقش بی‌بدیلی شوراها در حفظ محیط‌زیست شهرها گفت: امروز مهم‌ترین گرداننده شهرها مدیریت شهری بوده و در بهبود شاخص‌های زیست‌محیطی نیز تأثیر بسیاری دارد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، حسن طلایی با بیان جایگاه شوراها در تعیین سیاست‌های کلی شهرها و راهبری مسائل مهم در حوزه شهری اظهار داشت: امروز مهم‌ترین گرداننده شهرها شوراها و مجری پروژه‌های مهم شهرداری‌ها هستند که در کنار هم شهر را مدیریت و راهبری می‌کنند.
وی ۷۰ درصد جمعیت کشور را ساکن شهرها اعلام کرد و افزود: امروز ۱۲۰۰ شورای شهر در کشور به حل مسائل شهرنشینی می‌پردازد و این امکان را دارد بسیاری از چالش‌های زندگی شهرنشینی مانند مسائل محیط‌زیستی را حل کند.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم به مسائل مربوط به پسماند، آلودگی هوا و فاضلاب شهری اشاره و بیان کرد: با بررسی قوانینی مانند قانون هوای پاک، قانون مدیریت پسماند به این نتیجه می‌رسیم که بخش مهمی از بندهای و تبصرهای این قوانین مربوط در ارتباط مستقیم با مدیریت شهری است.
وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که شوراها با تصویب برنامه‌های راهبری شهرداری‌ها و تصویب بودجه و تعیین بندهایی مشخص در بهبود محیط‌زیست شهری در مسائلی مانند تفکیک زباله، توسعه فضای سبز، بهبود مصرف انرژی و توسعه فرهنگ شهروندی نقش بی‌بدیلی دارند.
طلایی اثرگذاری شوراهای شهر را تصویب قوانین جدید در مجلس شورای اسلامی را نیز یادآور شد و گفت: شوراها از پشتوانه رأی مردم برخوردار هستند و این قدرت رایزنی را دارند که در تصویب قوانین و تدوین آیین‌نامه‌های زیست‌محیطی با مجلس شورای اسلامی هم‌افزایی داشته باشند.
وی در پایان بر بهبود شرایط شهرها با اجرای مدیریت یکپارچه تأکید کرد و افزود: البته عملکرد شوراها در افزایش قدرت و اختیارات آن‌ها بسیار تأثیرگذار بوده و باید شورا به‌گونه‌ای عمل و سیاست‌گذاری کند که امکان کم کردن اختیارات و کاهش قدرت این نهاد مردمی به وجود نیاید.
انتهای پیام/