جمع‌آوری زباله‌های صنوف مختلف در قم نظام‌مند می‌شود
جمع‌آوری زباله‌های صنوف مختلف در قم نظام‌مند می‌شود
سبحانی با تأکید بر نظام‌مند شدن جمع‌آوری زباله‌های صنوف مختلف گفت: بیش از ۷۰۰ واحد خریدوفروش ضایعات در سطح شهر قم در حال فعالیت هستند، وجود اموال مسروقه در ضایعات به لحاظ فرهنگی در شأن قم نبوده و منطقی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، سید مجتبی سبحانی ثابت با اشاره به جلسات برگزارشده با اصناف قم که به حجم و نحوه جمع‌آوری زباله‌ها و پسماند اعتراض داشتند، اظهار داشت: در جلساتی که با اتحادیه‌ها داشتیم مقرر شد اتاق اصناف نماینده‌ای را معرفی کند و دیگر سازمان پسماند در زمینهٔ حجم زباله‌ها و نحوه جمع‌آوری آن‌ها ورود نکند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم افزود: درگذشته سازمان پسماند در مورد حجم و نحوه جمع‌آوری پسماند ورود قانونی می‌کرد، با صحبتی که با این سازمان انجام گرفت، مقرر شد دیگر درب مغازه کاسب‌ها را نبندند، اما بعد از گذشت چند ماه سازمان پسماند اعلام کرد که اتحادیه‌ها به مسئله ورود نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مجدد جلساتی برگزار و مقرر شد سازمان پسماند به قضیه ورود کند اما صنوف مختلف در مورد حجم زباله‌هایی که جمع‌آوری می‌شود و تعرفه پسماند اعتراضاتی داشتند، درنهایت مقرر شد صنوف پرزباله را دعوت و نماینده اتاق اصناف و سازمان پسماند بیایند و مشکلات حل شود.

سبحانی ثابت با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ واحد خریدوفروش ضایعات در سطح شهر قم در حال فعالیت هستند، تأکید کرد: این آمار توسط کلانتری‌ها به ما داده‌شده زیرا هر جا گزارش سرقت داده می‌شود حجم زیادی اموال مسروقه نیز در ضایعات یافت می‌شود.

عضو شورای شهر قم با تأکید بر نظام‌مند شدن جمع‌آوری زباله‌های صنوف مختلف اظهار داشت: وجود اموال مسروقه در ضایعات به لحاظ فرهنگی در شأن قم نبوده و منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی مطرح کرد: با تصویب در کمیسیون خدمات شهری شورا مقرر شد حجم زباله‌ها با هماهنگی اتحادیه‌ها و اتاق اصناف به سازمان پسماند اعلام شود، اگر اتحادیه‌ای هم به حجم زباله تعیین‌شده اعتراض داشت مقرر شد با مغازه‌دار، رئیس اتحادیه و اتاق اصناف حجم زباله را به اتاق اصناف اعلام کند.

سبحانی ثابت ابراز کرد: در این جلسه، مهلت ۲۰ روزه به صنوف مختلف و اتحادیه مربوطه داده شد تا اقدامات لازم را انجام دهند، در صورت اتمام این مهلت و اقدام نکردن سازمان پسماند ورود کرده و اقدام قانونی را انجام دهد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با اشاره به اقدامات سازمان پسماند در این زمینه گفت: سازمان پسماند اعلام کرد اگر خود مغازه‌داران حجم زباله خشک و تر را از یکدیگر تفکیک کنند مقدار تفکیک‌شده از حجم زباله کم می‌شود، تخفیف به آن‌ها داده‌شده و در صورت تفکیک خوب مجدد به آن‌ها تخفیف داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه انجام این کارها همگی در راستای تفکیک زباله است، خاطرنشان کرد: حرکت سازمان پسماند ابزارهایی برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله است.

سبحانی ثابت از صادر نشدن پروانه رسمی برای ضایعات فروشی‌ها خبر داد و گفت: وقتی پروانه صادر می‌شود رسماً خریدوفروش ضایعات انجام می‌گیرد که این خلاف است.

عضو شورای شهر قم در پایان خاطرنشان کرد: رستوران‌داران، میدان تره و بار، سوهانی‌ها، کبابی‌ها، قنادی‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها جزو صنوف پر زباله هستند که با اتخاذ این تمهیدات امیدواریم مشکلات آن‌ها رفع شود.