منطقه سه شهری قم منطقه ای کم برخوردار با ظرفیت های فراوان
منطقه سه شهری قم منطقه ای کم برخوردار با ظرفیت های فراوان
منطقه 3 شهرقم منطقه ای کم برخوردار و البته دارای ظرفیت های بالقوه برای توسعه و فعالیت اقتصادی است بخش قابل توجهی از این منطقه در محدوده بافت فرسوده قرار گرفته و بجز معدود خیابانهای این ناحیه رونق قابل توجهی در آن دیده نمی شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم در واکنش به گزارش روزنامه ۱۹ دی با عنوان هیاهو برای کیوانفر در ساختمان شهید باکری مطلبی به تحرریه روزنامه ۱۹ دی ارسال کرده است، متن جوابیه به شرح زیر است:

کدام دور زدن،کدام حمله

منطقه ۳ شهرقم منطقه ای کم برخوردار و البته دارای ظرفیت های بالقوه برای توسعه و فعالیت اقتصادی است بخش قابل توجهی از این منطقه در محدوده بافت فرسوده قرار گرفته و بجز معدود خیابانهای این ناحیه رونق قابل توجهی در آن دیده نمی شود. خیابان امام که روزگاری محوری ترین و اصلی ترین خیابان و موسوم به خیابان تهران بوده است امروز به دلیل یکطرفه شدن بر اساس مصوبه شورای ترافیک و ایجاد محور عماریاسر در محور شرق قم از رونق و اهمیتش کاسته شده است و تبدیل به یک محور شریانی درجه ۲ شده است.

بی تردید روند تصمیم سازیها و تصمیم گیری ها در طی دو سه دهه گذشته قم ، تعادل و توازن توسعه ای شهر قم را بر هم زده است و اصلی ترین عامل آن نیز تصمیمات متخذه در قالب طرح تفصیلی و جامع شهر در چهارچوب مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده۵ بوده است. تعریف تراکم های بالا در محدوده مناطق خاص و اجرای پروژ ه های شهری و زیرساختی در این مناطق منجر به رونق ساخت و ساز و هجوم سازندگان بناهای تجاری و مسکونی به این محدوده شده است، لذا بی شک یکی از مهمترین موتورهای محرکه این رونق ، اجرای پروژه های شهری در محدوده ی شهری بوده است. بنابراین عدم توازن در نوع و تعداد این پروژه ها که تقاطع های غیر همسطح نیز یکی از بارزترین آنهاست بخوبی مشهود است.

آنچه که شورای اسلامی شهر قم را بر آن داشت تا موضوع پروژه تقاطع کیوانفر- امام را پیگیری و در قالب ردیف های مصوب بودجه سال۹۸ لحاظ نماید چیزی جز نگاه عدالت محور به توسعه مناطق شهری نبوده است. بجز خیابان ۷ تیر(حاج زینل سابق) هیچ پروژه شهری عمده ای در منطقه۳ در سالهای گذشته اجرا نشده است و این بی توجهی در مجموعه مدیریت استان و شهر قم در طی ۳ دهه گذشته در ذهن ساکنین این منطقه بی بازخورد نبوده و اولین نتیجه اجرای پروژه های شهری از جمله تقاطع غیر همسطح مورد مناقشه ، ارتقای امیدواری به مجموعه نظام و حاکمیت خواهد بود.

تقاطع های غیرهمسطح زیادی در طول چند سال گذشته در سایر مناطق شهرداری اجرا شده است. اینکه ریشه مناقشه در اجرای این تقاطع که در بودجه مصوب شهرداری نیز درج شده است چه چیزی می باشد مایه تعجب  و سوال است مخالفان محترم در مورد هیچ یک از تقاطع های بسیار سنگین تر و بزرگتر شهر نظیر تقاطع محمود نژاد فریاد  وااسفا بلند نکردند،دنبال بحث و بررسی اولویت دار بودن آن نگشتند و به راحتی و با میل و رغبت و شوق و اشتیاق و با چشم پوشی از بسیاری از محدودیتها و حاشیه ها در اجرای آن مساعدت نمودند.چه اتفاقی افتاده است که تازه یادشان افتاده است که اصولاً تقاطع سازی کار خوبی نیست و توسعه شهر باید به نحوی دیگری می باشد و آیا اولویت می باشد یا خیر نکته ای جالب و درخور تامل است. گویا  یادشان رفته است که بر اساس قانون اصولا اولویت بندی اجرای پروژه های شهری بر عهده نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر می باشد و نه نهاد و دستگاه دیگری.

مولای متقیان حضرت علی (ع) در حکمت ۲۵ نهج البلاغه در جمله ای زیبا و نغز چنین بیان می فرمایند: هیچ کس چیزی را در دل نهان نکرد جز آنکه در سخنانش آشکار گشت و برصفحه رخسارش پدیدار ، مصداقی از این بیان.

پاراگراف آخر خانم خبرنگار که کنه و ریشه مخالفت با اجرای پروژه کیوانفر را  آشکار نموده است آنجا که این پروژه را به دست های پنهان یکی از نمایندگان نسبت می دهد و ظاهرا اصلی ترین عامل مخالفت و نگرانی برخی از مسئولان محترم و نگارنده نیز همین است. به صراحت و شفافیت اعلام میداریم که در خصوص تصمیم گیری در اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح امام و کیوانفر هیچ یک از نمایندگان محترم مجلس نقشی نداشته اند. این پروژه در راستای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و طرح تفصیلی حرکت به سمت تعادل منطقه در اجرای پروژه های شهری بوده و مسیر قانونی خود را در قالب بودجه مصوب ، مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر قم طی نموده است و مخالفت کمیته انطباق نیز نقض گردیده و مصوبه شورا شکل کاملا قانونی پیدا کرده است. از دوستانی که دعوای انتخابات مجلس داشته و دارند در خواست دارم کینه ها و دعواهای انتخاباتی خودرا در همان موضوعات سیاسی پیگیری نمایند و ساحت خدمت به مردم و توسعه شهر را آلوده به اغراض سیاسی نکنند. مردم مناطق کم برخوردار شهر قم ازجمله منطقه ۳ تشنه عمران و آبادانی شهرشان هستند. جا برای دعواهای سیاسی و بالا و پایین کشیدن رقیب فراوان است. دست از سر تقاطع غیر همسطح امام – کیوانفر و پیاده رو سازی خیابان چهارمردان بردارید.

کلام پایانی آنکه دور زدنی در کار نیست مصوبه هیات حل اختلاف استان روشن و گویا بیان می نماید که شهرداری قم بایستی با رعایت طرح جامع حمل و نقل و ترافیک و طرح تفصیلی شهر قم پروژه را که مصوبه شورای شهر را دارد ، اجرا نماید.خانم خبرنگار ، کجای الزام و تاکید شورا بر اجرای مصوبه خود دور زدن قانون است؟؟حمله را هم کسانی شروع کردند که با ذهنیت سیاسی موضوع فنی و تخصصی را به روزنامه ها کشاندند ، شاید ایشان فراموش کرده اند اولین تحلیل و یادداشت دست پخت خودشان بوده است. به جای سنگ اندازی و چوب لای چرخ گذاری کمک کنید تا توسعه متوازن بین مناطق شهری اتفاق بیافتد که در این صورت. مردم دعاگویتان خواهند بود.