مالکان بافت‌های فرسوده قم، انگیزه‌ نوسازی ندارند
مالکان بافت‌های فرسوده قم، انگیزه‌ نوسازی ندارند
محسن محرری با اشاره به مشکلات بافت‌های فرسوده به عنوان معضلی که همچنان در قم وجود دارد، اظهار داشت: استان قم دارای محدوده یک ۱۷۰۰ هکتاری مصوب در بافت فرسوده است که ظرفیتی مهم در ساخت و ساز و تامین مسکن و اجرای پروژه‌های عمرانی به شمار می‌رود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: در جهت نوسازی این بافت، سیاست‌ها و مکانیزم‌هایی تشویقی از طرف شورای اسلامی شهر قم و شهرداری در نظر گرفته شده است، اما استقبالی از آن وجود ندارد.

محرری بیان کرد: عمده بافت‌های فرسوده قم در مناطق یک، سه، شش و هفت قرار دارد و برخی از این بافت‌ها در حال تخریب و نابودی است و در جهت دلگرم شدن مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده، یک سری مکانیزم‌های تشویقی طراحی شده است، لکن به دلیل کافی نبودن سیاست‌های تشویقی، مالکان بافت‎های فرسوده در قم، انگیزه‌ای برای نوسازی و ساخت و ساز ندارند و باید در این سیاست‌ها مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به برخی از سیاست‌های تشویقی فعلی خاطرنشان کرد: طبق طرح تفضیلی در همه شوارع تعداد طبقات تا دو طبقه پیش‌بینی شده است اما در جاهایی که املاک در بافت فرسوده قرار دارد، علاوه بر مجوزها در طرح تفضیلی، یک طبقه تشویقی نیز در بافت فرسوده توسط شهرداری پیش‌بینی شده است که به مالکان بافت‌های فرسوده تعلق می‌گیرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: یکی دیگر از این مکانیزم‌های تشویقی شامل محاسبه تراکم قبل از عقب‌نشینی ملک است و آن درصد تراکمی که به ملک اختصاص پیدا می‌کند، به عنوان سطح اشغال، مبنای محاسبه قبل از عقب‌نشینی است که تاثیر مثبتی بر این سطح اشغال دارد.

محرری بیان کرد: اگر ملکی قبل از عقب‌نشینی ۶۰ درصد سطح اشغال به آن تعلق بگیرد، این ۶۰ درصد قبل از عقب‌نشینی محاسبه می‌شود و وقتی مثلا ملکی فرسوده حدود دو متر عقب‌نشینی می کند این مقدار به ۷۵ درصد سطح اشغال تبدیل می‌شود و خود می تواند تا حدی به ایجاد انگیزه در نوسازی بافت فرسوده منجر شود.

وی عنوان کرد: در پرداخت مبلغ پروانه ساختمان نیز در روند نوسازی تسهیلاتی در نظر گرفته شده و صدور پروانه تا دو طبقه تقریبا در حد رایگان است و آن مقدار از ملک که عقب‌نشینی شود به عنوان مطالبات در تراکم منظور می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: تمامی این مشوق‌ها از طرف شهرداری اعمال می‌شود، ضمن اینکه دولت نیز برای حمایت از ساخت و ساز در بافت فرسوده مشوق‌هایی را در نظر گرفته که یکی از این مکانیزم‌ها پرداخت وام ارزان قیمت به مبلغ ۵۰ میلیون تومان در ازای هر طبقه توسط بانک مسکن است.

محرری افزود: با وجود تورم و هزینه‌های بالای ساخت و ساز این مبلغ وام کافی نیست و انتظار می‌رود تمهیدات و تدابیر لازم جهت تامین نقدینگی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده اتخاذ شود، البته ما همه این مکانیزم‌های تشویقی را کافی نمی‌دانیم چون نتیجه‌ای که از آمار ساخت و ساز و تعداد پروانه‌های صادر شده به دست آمد، قابل توجه و مطلوب نیست.

وی بیان کرد: شهرداری و شورای شهر درصدد است بعضی از این ضوابط و تعرفه‌ها را اصلاح کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم درباره مهم‌ترین علل عدم استقبال مردم از طرح‌های موجود و سیاست‌های تشویقی فعلی، اظهار کرد: عمده مشکلات مردم در تامین نقدینگی و اخذ مجوز برای تعداد طبقات است، وقتی شهروندان می‌بینند در شارع ۶ و ۸ متری تعداد طبقات دو تا سه طبقه است و به نظر اقتصادی، احداث طبقات بیشتری را مطالبه می‌کنند اما محدودیت در طرح تفضیلی اجازه افزایش طبقات را نمی‌دهد.

محرری تاکید کرد: باید توجه داشت در محدوده بافت تاریخی و فرسوده نیاز به آرامش داریم و نباید به دنبال ساختمان‌های بلند مرتبه باشیم و انبوه سازی و آپارتمان سازی در مناطق دیگری از شهر پیش‌بینی شده است که تا ۸ و ۱۰ طبقه هم مجوز ارائه می‌شود اما در بافت فرسوده حداکثر تعداد طبقات سه طبقه است.

وی درباره تملک ملک در مسیر پروژه‌ها نیز، گفت: بافت فرسوده محدود به سن و سال ساختمان نیست و طبق محدوده پهنه‌بندی شده هر بافت‌ قدیمی در شوارع نامناسب به لحاظ دسترسی بافت فرسوده به شمار می‌رود.