قم برای آبادانی به همکاری و همدلی شهروندان نیاز دارد
قم برای آبادانی به همکاری و همدلی شهروندان نیاز دارد
امرالهی رئیس کميسيون‌عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های عمرانی قم در گیرودار تملک و عدم همکاری شهروندان است گفت: قم برای آبادانی به همکاری و همدلی شهروندان نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر قم، «رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلام شهر قم، روح‌الله امرالهی» در دیدار با مدیرمسؤول، خبرنگاران و اعضای تحریریه روزنامه‌ ‌شاخه‌سبز و هفته‌نامه آفتاب‌قم اظهار کرد: تمام تلاش شورای شهر قم ساخت شهری متناسب با جایگاه قم در جهان اسلام است.

وی با اشاره به مشکلات ساختاری شهر قم در مباحث عمرانی تصریح کرد: در طول فعالیت خود سعی کرده با وجود سختی‌ها و سنگ‌اندازی‌های متعدد طرح‌های عمرانی قم را پیش ببرد، چرا که به مرور زمان هزینه‌های تامین پروژه‌ها چندین برابر خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در شروع فعالیت شورای شهر پنجم، ۱۶ خیابان بن‌بست وجود داشت؛ بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان این دوره از شورا حداقل ۱۰معبر را بازگشایی کنیم.

امرالهی گفت: خیابان‌های عماریاسر، بلوار جمهوری اسلامی، فردوسی، سمیه، کارگر، تعاون، روحانی، کشاورز شمالی، محتشم کاشان، رینگ دوم جمکران، فهیمی، مرجعیت، آوینی، یادگار امام تا یاسمن، استاد فقیهی، زینبیه از آن جمله این خیابان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد نارسایی‌های مختلف در ساختار کالبدی _ فضایی شهر قم هستیم که سایه این نارسایی‌ها بر حوزه‌های مختلف شهری تأثیر گذاشته است، تصریح کرد: متأسفانه سرویس‌دهی‌های نامنظم سامانه‌های حمل‌ونقلی شهر قم مزید بر علت شده است و برآیند عملکرد تاکسی و اتوبوس از بُعد بهره‌برداری و خدمات‌دهی از مطلوبیت بالایی برخوردار نیست.

امرالهی، محرومیت‌های ساختار کالبدی فضایی شهری قم را بیش از سایر کلان‌شهرهای هم‌تراز قم دانست و اظهار داشت: این موضوع یقیناً بحث فرهنگ ترافیک شهروندی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و مانند زنجیره بخش‌های اجتماعی _ اقتصادی، شهرسازی یک شهر را مختل خواهد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم پیگیری احداث کمربندی غربی شهر قم یادآور شد: این مسئله باید از مدیران عالی کشوری پیگیری شود، چرا که در صورت بی‌توجهی به این مسئله، ترافیک برون‌شهری با سرعت‌بالا و ترافیک درون‌شهری آمیخته‌شده و سوانح دلخراشی رقم می‌زند.

رئیس کمیسیون‌عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، با بیان اینکه ترافیک درون‌شهری و برون‌شهری با یکدیگر در حال آمیخته شدن است و سوانح دلخراشی را رقم می‌زند، افزود: از اتمام مرحله مطالعاتی طرح کمربندی غربی شهر قم سال‌ها می‌گذرد و این طرح از نظر لجستیکی، ترانزیتی، پدافندغیرعامل و مدیریت بحران برای قم بسیار حائز اهمیت است و باید در بودجه سال جدید مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: علی‌رغم اهمیتی که شهر قم دارد بودجه آن در ردیف سالانه کشور کاهش داشته و باید در این امر، بازنگری مثمر ثمری صورت بگیرد که مسؤول آن پیگیری مسؤولان و اعضای شورای شهر قم هستند.

امراللهی ادامه داد: تملک فاز پنج عمار یاسر، ادامه بلوار جمهوری، خیابان شهیدان برقعی، شهدای دروازه ری، میدان شهید امینی بیات، باقیمانده بلوار شهید فهیمی، آزادسازی اطراف امامزاده موسی مبرقع(ع)، آزادسازی مغازه‌های ابتدای پل حجتیه، تملک میدان شهید مطهری و اطراف مسجد چهارمردان در اولویت تملک مدیریت شهری قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه تملک‌ها در بازگشایی معابر، بهسازی محله‌ها و تسهیل در رفت‌وآمد عمومی اثرگذار است، تاکید کرد: شهرداری برای ترغیب مالکان به‌منظور همکاری برای تملک املاک موجود در مسیر طرح‌های عمرانی شهری، با قیمت روز این تملک‌ها را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: سیاست شورای شهر، همکاری و تعامل با مردم و استفاده نکردن از ابزارهای قضایی برای تملک املاک موجود در طرح‌های عمرانی است که در این مسیر همکاری مردم بسیار ضروری است.

عضوشورای اسلامی شهر قم با اشاره بر لزوم تعامل رسانه‌ها با شورای شهر گفت: شورای اسلامی قم، دیدگاه مثبتی به عملکرد رسانه‌ها دارد؛ بنابراین از نقدهای کارشناسی مطبوعات استقبال می‌کند.