تغییرکاربری باغ‌های قم، از نقاط مبهم و تاریک مدیریت شهری است
تغییرکاربری باغ‌های قم، از نقاط مبهم و تاریک مدیریت شهری است
بختیاری اظهار داشت: یکی از نقاط تاریک و مبهم مدیریت شهری، در طول سه چهار دهه‌ی اخیر در استان قم، تغییر کاربری بسیاری از باغ‌های این شهر بوده و حدود 15 هزار هکتار از باغ‌های این شهر، در طی این مدت از بین رفته است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرقم به نقل از روزنامه ایمان، حسن بختیاری نایب رئیس شورای شهر قم با اشاره به تغییر کاربری های باغ های قم اظهار داشت: یکی از نقاط تاریک و مبهم مدیریت شهری، در طول سه چهار دهه‌ی اخیر در استان قم، تغییر کاربری بسیاری از باغ‌های این شهر بوده و حدود ۱۵ هزار هکتار از باغ‌های این شهر، در طی این مدت از بین رفته است. ریشه‌ی اصلی این اتفاق غم انگیز، به فرآیند توسعه ناپایداری که در کشورما و به تبع آن در شهر قم نیز جریان دارد بر می‌گردد.

وی افزود: از آنجا که بخش قابل توجهی از رشد شهر قم، به دلیل مهاجر پذیری بوده است، به ناچار سمت و سوی کار به سوی تغییر کاربری اجباری بخش‌هایی از شهر برده شده است. ساخت وساز وتوسعه مراکز اداری، فرهنگی و حوزوی درشهر قم، درنقاط خاصی از شهر انجام شده است و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، بسیاری از باغ‌های قم از بین نمی‌رفت و نیاز نبود شهرداری سالیانه میلیاردها تومان برای توسعه فضای سبز شهری هزینه کند. این درحالی است که امکان احداث این گونه مراکز در نقاط دیگر شهر وجود داشته است. متاسفانه رویکرد نامتوازن توسعه شهر قم موجب شده است بسیاری از باغ‌های قم، به‌ویژه در منطقه چهار و یک قم از بین برود .
بختیاری ادامه داد: برخی سیاستگذاری های اشتباه در حوزه مدیریت شهر قم که بخش های مختلف اعم از شورای شهر، شهرداری، استانداری و کمیسیون ماده ۵ در آن دخیل هستند، سبب شده است، ارزش زمین در بخش هایی از شهر قم فوق العاده افزایش پیدا کند وعملاَ این جاذبه و کشش را در مالکین باغ‌ها ایجاد کند، که به سمت تغییر کاربری مجاز و غیر مجاز باغ‌های خود بروند که این مسئله سبب از بین رفتن بسیاری از باغ‌های قم شده است همین امر موجب شده است. به دلیل اینکه تولید محصول، برای مالکان باغ‌ها توجیه اقتصادی نداشته و در نهایت شهرداری و کمیسیون ماده ۵ با تغییر کاربری‌ها موافقت نموده است.
نایب رئیس شورای شهر قم خاطرنشان کرد: یکی ازعلت‌های تغییرکاربری باغ‌ها، اقتصادی شدن ساخت و ساز است. در جدول تراکم و بر اساس نظرکمیسیون ماده ۵ در برخی نقاط شهر، مجوز مرتفع سازی می‌دهند این کار، مرغوبیت زمین را در آنجا بالا می برد و توجیه برای حفظ باغ برای مالکان کاهش پیدا می‌کند و به سمت تغییرکاربری می‌روند.
وی با اشاره به توسعه شهر قم، به صورت نامتقارن و نامتوازن در محدوده خاصی از شهر اظهار داشت: اکثر مراکز اداری، علمی، مراکز حوزوی و دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های تعاونی وابسته به نهادها و مراکز بزرگ تفریحی و خدماتی و غیره، در محدوده منطقه ۴ شهری شکل بگیرد و این به معنی ایجاد و افزایش تقاضا برای نابودی باغ‌های این منطقه است. این موضوع را از این جهت بیان نمودم که وقتی ما این گونه سیاست گذاری در مسیر توسعه شهر قم داریم، نابودی باغ‌ها، به صورت طبیعی اتفاق خواهد افتاد، ما نمی‌توانیم زمین را در محدوده‌ای فوق العاده با تصمیم‌های خاص بالا ببریم. ریشه نابودی باغ‌ها به صورت کلی و به صورت خاص در برخی از مناطق شهر ناشی از این تصمیم‌ها بوده است.