الحاق ۵۶۰ هکتار به قم بدون هماهنگی با مدیریت شهری
الحاق ۵۶۰ هکتار به قم بدون هماهنگی با مدیریت شهری
جلالی با تحسین برانگیز خواندن سرعت الحاق 560 هکتار به محدوده شهری قم اظهار داشت: استاندار قم، مسؤولان سابق استان را به دلیل انجام کارهای بدون مطالعه سرزنش می کند، اما الحاق 560 هکتار بدون مطالعه و بدون در نظر گرفتن نظر مدیریت شهری از جمله تصمیات قابل تامل است.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر قم، عبدالله جلالی امروز و در یکصد و هفتاد و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم با اشاره به اضافه شدن ۵۶۰ هکتار به محدوده شهری تنها در مدت سه روز اظهار کرد: در این طرح ۱۲۰ هزار نفر به صورت متمرکز به جمعیت پردیسان اضافه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه هماهنگی قبلی در این موضوع با مدیریت شهری صورت نگرفته است خاطر نشان کرد: این موضوع در روز بیست و چهارم آذر ماه بدون آن که در دستور کارگروه زیربنایی استان باشد مطرح شد و در روز بیست و هفتم آذر ماه نیز در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: البته مدیریت شهری از ساخت مسکن برای اقشار مختلف استقبال و تشکر می کند، اما معتقد است طی هفت سال گذشته در حوزه مسکن کوتاهی شده که امید است جبران شود.

جلالی افزود: نکته دیگر این است که متأسفانه در بی اطلاع بودن یا بی توجهی مسؤولان استان، ۱۱ هزار و ۹۷۵ نفر از هم استانی های ما در طرح اقدام ملی مسکن و برای خانه دار شدن در پروژه امیرکبیر استان مرکزی یعنی در ۸۰ کیلومتری قم ثبت نام کردند و شورای شهر در این اقدام تلاش کرد تا با مطالبه گری حقیقی خود، این افراد را به استان بازگرداند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: آمار نشان می دهد حدود ۳۰۰ هکتار زمین فعلی در شهر که در اختیار راه و شهرسازی است می تواند پاسخگوی ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد باشد که زمین های ۶۳ هکتاری انتهای شهرک قدس و ۱۷ هکتاری پردیسان از آن جمله است.

وی تأکید کرد: معتقدیم این زمین های موجود و در دسترس، باید با فوریت و اولویت برای طرح اقدام ملی مسکن مورد استفاده قرار گیرد، بویژه آن که در این باره و طی هفت سال گذشته اقدامی در قم صورت نگرفته است.

جلالی تصریح کرد: پرسش اساسی ما این است که آیا بهتر نیست به جای اضافه کردن ۵۶۰ هکتار به قم و بدون مطالعات زیرساختی، جمعیت پذیری، زیست محیطی، حمل و نقلی و مانند آن، ساخت همین ۲۰ هزار واحد برای اقشار کمتربرخوردار آغاز شود؟

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: جالب این است که استاندار قم، مسؤولان سابق استان را به دلیل انجام کارهای بدون مطالعه سرزنش می کند، اما همین ۵۶۰ هکتار هم بدون مطالعه به شهر الحاق می شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه از استاندار قم خواست تا پروژه های بدون مطالعه در زمان مسؤولان قبلی استان را معرفی کند.

جلالی با تحسین برانگیز خواندن سرعت الحاق ۵۶۰ هکتار به محدوده شهری قم این پرسش را مطرح کرد که این پروژه چه زمانی شروع و چه زمانی خاتمه می یابد و چرا زمان بندی آن مطرح نمی شود.

وی تصریح کرد: البته ما معتقدیم عملیاتی شدن این پروژه در سه سال آینده هم آغاز نخواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: وقتی مدیریت عالی دولت در استان قم می تواند تصمیم برای چنین پروژه ای را در مدت سه روز نهایی کند، آن گاه این پرسش پیش می آید که از مشکل انحراف ترافیک خیابان کیوانفر عاجز هستند، پروژه ای که مصوبه شورای ترافیک استان را نیز دارد، اما بیش از یک سال است که متوقف شده است.

جلالی افزود: باید پرسید چرا مدیریت استان مصوّبه ۱۲ ساله هیئت دولت برای حل مشکل سکونتگاه های غیررسمی و ساکنان زیر دکل های فشار قوی را در قم حل نمی کند، در حالی که هم طرح مطالعاتی و اولویت دارد و هم اعتبارات آن دیده شده است.

وی با انتقاد از عدم پاسخگویی مدیریت عالی استان به این مطالبه گری ها، به موضوع مترو قم اشاره و بیان کرد: مترو قم برای سال ۱۴۰۰ به دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که این مقدار در لایحه تقدیمی دولت به مجلس تنها ۳۴ میلیارد تومان است.

عضو شورای اسلامی شهر تصریح کرد: ما نمی گوییم مدیریت استان برای تحقق دو هزار میلیارد تومان تلاش کند، بلکه فقط تلاش کنند تا این ۳۴ میلیارد را حداقل به ۳۵ میلیارد تومان برسانند، بویژه آن که استاندار قم رئیس شورای سازمان قطار شهری استان هم هست.

وی با انتقاد از اینکه پاسخ این پرسش ها فقط باید توسط مدیریت شهری داده شود، گفت: چرا برخی قوانین مانند شفاف سازی در پرداخت حق شهر از محل ارزش افزوده و یا سهم شهر از جرایم راهنمایی و رانندگی اجرایی نمی شود، در حالی که استاندار به عنوان نماینده عالی دولت باید این موارد را از دولت مطالبه و پیگیری کند.

جلالی با اشاره به معضلات ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده قم و تعریف ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در آن تصریح کرد: متأسفانه دست مدیریت شهری در این گونه موارد بسته شده، در حالی که مردم در بافت فرسوده مطالبه دارند و مُعطّ شده اند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان این که بخشی از مشکل مسکن در استان باید در بافت فرسوده حل و فصل شود تأکید کرد: مسؤولان به میدان بیایند و گذشته را جبران کنند.

وی اذعان کرد: البته این واقعیت ها، تلخ است، اما مردم باید همواره در جریان امور قرار بگیرند.

جلالی به اشاره به این که پروژه ها باید دارای مطالعات مشخّص و بر اساس برنامه ریزی های دقیق باشد اضافه کرد: بحث این است که بیش از ۷۰۰ شهر کشور، کمتر از ۵۶۰ هکتار است و وقتی قرار است ۵۶۰ هکتار به محدوده شهری قم اضافه شود، پس قطعا باید مطالعات روزآمد و لازم و کافی انجام شود.