طرح تفصیلی شهر؛ نقشه راهی برای بازگشایی ها
طرح تفصیلی شهر؛ نقشه راهی برای بازگشایی ها
دکتر دهناد با اشاره به اینکه شبکه معابر شهرها، توسعه معابر خود را براساس طرح تفضیلی انجام می دهند، اظهار داشت: طبق مطالعات، طرح جامع تفصیلی شهر قم فرآیند 114 مرحله است و در آینده ای نزدیک مقرر است تقاطع عمار یاسر به سمت خیابان بیگدلی و میدان سپاه؛ در میدان مطهری خیابان 24 متری و در کوتاه مدت محور زینبیه که برای آن ردیف بودجه دیده و قرار است مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم به نقل از پردیسان نوین؛ معابر شهری حزیی از زیرساختها و سیمای بصری هر کلانشهری به شمار می روند در طول تاریخ شهرسازی همواره معابر شهری از اهمیت ویژه ای در شکل دهب ساختار فیزیکی وفضایی شهر برخوردار بودند معابر استاندارد از نیازهای اولیه شهری است که می توانند در تسهیل در ترددها و هم چنین کاهش ترافیک وکاهش خطر تصادفات و هم چنین تنظیم تردد شهری نقش آفرین باشند.

در طرح تفصیلی هر کلانشهری نقشه راهی برای بازگشایی معابر و خیابانهای جدید دیده شده است به دنبال اصلاحات اراضي در دهه 40 شمسي و رشد جمعيت و به تبع آن رشد شهرها، شهرها شاهد رشد فراواني در زمينه شهرسازي شدند و به همين دليل طرح هاي جامع شهري تهيه و تصويب شدند. اما از آنجايي که اين طرح ها به دليل عدم پرداختن دقيق و صحيح به مشکلات شهري، توانايي لازم را براي حل اين مشکلات نداشتند در نتيجه در دهه 50 طرح هاي تفصيلي تهيه و تصويب شدند.

با توجه به رشد سرانه جمعیت و میزان ترددها مدیریت شهری باید در زمینه  تعريض معابر و بازگشایی خیابانهای جدید به ویژه در مراكز شهرهاي بزرگ توجه کند اغلب كارشناسان حمل ونقل و ترافيك، تعريض معابر به صورت کنترل شده و محدود را موجب رواني جريان ترافيك و رفع گره هاي ترافيكي می دانند.

در کلانشهری مانند قم که بیشترین جمعیت آن شهری است و یک شهر گردشگر و زائر پذیر است توجه به روان سازی تردد ها و هم چنین دسترسی آسان به هسته مرکزی و کاهش ترافیک و تسهیل در ترددها همیشه در محوریت برنامه های مدیریت شهری قرار گرفته است .

طی سال های اخیر شهرداری کلانشهر قم در زمینه ایجاد خیابان‌ها و مسیرها برای تسهیل رفت و آمد شهروندان ورود مطلوبی داشته و در این زمینه پروژه های مهمی را به سرانجام برده است  چه پروژه هایی هم در شهر قم مدت زمان بسیاری به دلیل مشکلات تملکی و حقوقی بلا تکلیف مانده بود ولی شهرداری عزم خود را جزب و این پروژه ها را با هدف دسترسی و روان سازی ترافیک شهر افتتاح کرد .

نمونه بارز آن پروژه خیابان شهیدان برقعی بود که 50 سال از بلا تکلیفی آن می گذشت اما شهرداری با عزم و اراده ای آن را اواخر سال 1400 افتتاح کرد اکنون خیابان شهیدان برقعی حدفاصل چهارراه سجادیه تا خیابان شهید آیت‌الله طالقانی که سال‌ها درگیر تملکات و همراهی مردم بود، بازگشایی شد ۷ ملک در مسیر این پروژه بوده است که ۸۳ پلاک معارض مسیر پروژه تملک شده و ۴۴ پلاک در مسیر باقی مانده است.

دکتر سید محمد جسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر مقدس قم در گفتگویی در این زمینه با اشاره به توجه ویژه شورای اسلامی شهر قم در دوره ششم به مقوله بازگشایی معابر و اصلاح ترافیکی در سطح شهر مقدس قم، اظهار داشت: شبکه معابر شهرها، توسعه معابر خود را براساس طرح تفضیلی انجام می دهند. طبق مطالعات، طرح جامع تفصیلی شهر قم فرآیند 114 مرحله ای است و براین اساس شهر قم به 314 ناحیه و زوم ترافیکی تقسیم شده است، در هر زون ترافیکی خانه و یا کاربریهای مسکونی وجود داشته باشد در حمل و نقل می گوییم که این کاربریهای مسکونی تولید کننده سفر و ترددها خواهند بود.

سید محمد حسین دهناد می افزاید: در این زون ها نوع کاربریها مشخص می شود که آیا تجاری و یا اداری و یا مسکونی هستند در طرح جامع تفصیلی نوع کاربریها را شناسایی می کنند و پرسشنامه های اماری  بین افراد شاغل و یا ساکن در این محدودها توزیع می کنند در سال 97 این اتفاق در قم رخ داد و آمارگیری گسترده ای صورت گرفت و 11 هزار  پرسشنامه در 114 زون ترافیکی توزیع شد.

به گفته وی؛ با توزیع این پرسشنامه ها مشخص می شود که هر زونی چه نوع کاربری باید برای آن در نظر گرفته شود که چه تعداد سفر تولید می کند هر زونی به کجا ختم می شود و این جابه جایی ها با چه نوع وسیله نقلیه ای رخ داده است؟ طرح جامع برای توسعه معابر پیشنهاد هایی داده است که از مقصدی به مقصدی این زوم پاسخگو نیست و با توجه به رشد جمعیت افق هایی در نظر می گیرد.

وی عنوان می کند: بسته سرانه جمعیتی هر 15 سال چشم انداز و افق هایی برای بازگشایی معابر و تقاطع ها در طرح تفصیلی شهر دیده شده است ما برای آینده قرار است همان تقاطع عمار یاسر به سمت خیابان بیگدلی و میدان سپاه؛ در میدان مطهری خیابان 24 متری و در کوتاه مدت محور زینبیه که برای آن ردیف بودجه دیده و قرار است مورد بهره برداری قرار گیرد.