پارکینگ طبقاتی و فضای سبز جدید در قم احداث می‌شود
پارکینگ طبقاتی و فضای سبز جدید در قم احداث می‌شود
دکتر دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم از احداث پارکینگ طبقاتی جنب میدان کهنه واقع در خیابان آذر خبرداد و گفت: سطح همکف زمین مورد نظر، به فضای سبز و باز شهری با هدف اجرای برنامه‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمد حسین دهناد با اشاره به مشکلات بافت تاریخی شهر قم، اظهار کرد: مشکلاتی متعددی از جمله، سختی تردد خودرو، کمبود فضای پارک، عدم وجود زیرساخت‌های شهری مناسب، ناهماهنگی و عدم تناسب معماری ساختمان‌ها، کمبود سرانۀ فضای سبز و باز و … زندگی در این بافت را سخت کرده و باعث کاهش ارزش زمین‌ها و املاک، خالی ماندن بخش قابل توجهی از خانه‌ها و شکل‌گیری برخی از مشکلات شهری و اجتماعی شده است.

وی ادامه داد: سال‌ها پیش، زمین‌های پشت بازار بنفشۀ سابق در خیابان آذر، گودبرداری شده و از آن زمان تاکنون به همان شکل رها شده است، علی‌رغم انجام عملیات مقاوم‌سازی دیواره‌ها، وجود طولانی‌مدت این گود، خطرساز شده و باعث صدمه خوردن بناهای اطراف گردیده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم افزود: با توجه به این که این زمین‌ها، ظرفیت بالایی برای کمک به برطرف کردن برخی از کمبودهای محدوده و احیاء بافت تاریخی دارند، با تصمیم مدیریت شهری مقرر شد طبقه‌های منفی این زمین برای تامین نیاز پارکینگ محدوده مورد استفاده قرار گیرد و به کاهش گره ترافیکی خیابان آذر در محدودۀ میدان کهنه کمک کند، و برای سطح همکف نیز فضای سبز و باز شهری شاخص با قابلیت اجرای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شود.

دهناد ادامه داد: محدودۀ میدان کهنه با داشتن بناهای تاریخی‌ای چون منار و مسجد میدان، راسته‌بازار کهنه، سرای ملاحسین، سردر مدرسۀ غیاثیه، بقعه، آب‌انبار و گذر شاه‌حمزه از ارزش تاریخی و هویتی بسیار بالایی برخوردار است. برای بازیابی رونق گذشته و احیاء این محدوده و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن، علاوه بر ساخت پارکینگ و احداث فضای سبز و باز شهری که به آن اشاره شد، در بودجۀ شهرداری در سال ۱۴۰۲، ردیف ۲۰ میلیارد ریالی برای انجام مطالعات ساماندهی و طراحی شهری این محدوده در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در احیاء این محدوده نقش دارد و در این راستا در سال جاری، مرمت سقف بازارکهنه به‌همت این اداره‌کل انجام شد و سال آینده نیز مرمت سرای ملاحسین در دستور کار آن قرار دارد.