بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای انجام پروژه‌های جدید در سال ۱۴۰۲ در قم پیش بینی شده است
بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای انجام پروژه‌های جدید در سال ۱۴۰۲ در قم پیش بینی شده است
دکتر دهناد با اشاره به اینکه بیش از 2 هزار میلیارد تومان بودجه برای انجام پروژه‌های جدید در سال 1402 در قم پیش بینی شده است، گفت: باید امور را به بخش خصوصی واگذار کرد و نظارت را افزایش داد، به دلیل بروکراسی‌ها و یا عدم جسارت لازم در مدیران برای واگذاری پروژه ها، ظرفیت سرمایه گذاران به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمد حسین دهناد در جلسه دیدار شورای اسلامی شهر با استاندار قم اظهار داشت: از حیث بودجه، شهر قم بین کلان شهرها، جز کلان‌شهرهای با کمترین میزان سرانه بودجه است.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم افزود: در سال گذشته نسبت به رقمی که شهرداری به مبلغ ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد داده بود، افزایش ۵۴ درصدی صورت گرفت و بودجه به مبلغ ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تصویب شد.
وی تصریح کرد:نکته مثبت این بود که ۷۵ درصد از این رقم به مصارف عمرانی و ۲۵ درصد بابت هزینه‌های جاری و حقوق اختصاص یافت که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای انجام پروژه‌های جدید در سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است.
دهناد بیان کرد: در سال گذشته شورای اسلامی شهر رویکردی را در پیش گرفت مبنی بر اینکه قبل از تعیین پروژه‌های جدید، ابتدا پروژه های نیمه تمام شهری تکمیل شود.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌هایی که تقریبا در یکی دو ماه گذشته افتتاح شد و برخی نیز در آستانه افتتاح است اوایل دوره ششم زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: سیاستی که در پیش گرفتیم این بود که پروژه‌های شروع شده که درصد قابل توجهی پیشرفت ندارد را به اتمام رسانده شود، مثلا برای تقاطع غیر همسطح نماز پیشرفت ۲۵ درصدی و شهدای روحانیت زیر ۲۰ درصد و عمار یاسر ۱۰ درصد پیشرفت وجود داشت اما در مدت یک سال و نیم به مرحله بهره‌برداری نزدیک شد.
وی افزود: رویکرد دیگر در سال گذشته این بود که تصمیمات برمبنای یک کار دقیق و کارشناسی و علمی باشد، در این راستا در سال ۱۴۰۱ سند طرح جامع حمل ونقل قم را تصویب کردیم که در شورای شهر و در شورای ترافیک قم تصویب و به وزارت کشور ارسال شد، این اقدام مسیر ۱۵ ساله آینده حمل و نقل قم را مشخص می‌کند.
دهناد تصریح کرد: رویکردی جدیدی که مد نظر بود پیشرفت و کنترل پروژه‌ها در سال جدید است که در این ارتباط تعداد ۹۹۰ پروژه عمرانی در سه سطح مقیاس شهری و مقیاس منطقه‌ای و محله ای تعریف شد.
وی بیان کرد: امید است در سال ۱۴۰۲ بتوانیم براساس برنامه‌ریزی، پروژه‌ها را تا پایان سال تکمیل کنیم، با توجه به منابع مالی از حیث پروژه‌های عمرانی، امید است سال درخشانی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: نگاه به توسعه متوازن مناطق هم در تعریف این پروژه‌ها وجود داشت و به طور کلی ۵۵ پروژه شاخص نیز در مناطق قم تعریف شده است.
وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم برنامه اجرایی و زمان بندی و تامین پروژه است که از ابتدا باید مشخص شود تا درگیر مسائل و چالش‌های گذشته نباشیم، در این باره نیز برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است.
دهناد گفت: با توجه به تکمیل بسیاری از پروژه‌ها در سال قبل، فرصت خوبی برای اجرای پروژه‌های جدید در شبکه معابر و حمل و نقل عمومی و پارکینگ وجود دارد، البته ضعف‌هایی نیز داریم که عدم اجرای به موقع قطار شهری یکی از این مسائل است.
وی افزود: از زمانی که مترو در قم آغاز شده در سطح کشورهای دنیا که قطار شهری نداشتند ۸۶۰۰ کیلومتر قطار شهری مجهز شده است، امیدواریم در سال ۱۴۰۲ با رفع مشکلات بتوانیم خطوط ریلی در شهر داشته باشیم.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی، ضعف در حوزه سرمایه‌گذاری است، رهبری فرمودند، بزرگترین ضعف کشور بحث اقتصاد است و از جمله موانع اقتصادی این است که متکی به دولت و منابع دولتی است و باید تصدی‌گری دولت را کم کنیم.
وی بیان کرد: باید بتوان امور را به بخش خصوصی واگذار کرد و نظارت را افزایش داد، متاسفانه در شرایطی که سرمایه‌گذاران زیادی مراجعه می‌کنند به دلیل بروکراسی‌ها و یا عدم جسارت لازم در مدیران برای واگذاری پروژه منصرف می‌شوند، در این باره رویکرد شورا رفع موانع لازم در مسیر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری است.