استحصال سوخت و انرژی از زباله درقم برای اولین بار در سطح کشور
استحصال سوخت و انرژی از زباله درقم برای اولین بار در سطح کشور
سبحانی با اشاره به استحصال سوخت و انرژی از زباله درقم برای اولین بار در سطح کشور، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خط سوم پردازش سایت البرز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، شرکت‌های دانش بنیان و مشورت با نخبگان داخلی و دیگر کشورها برای نخستین بار در کشور از تکنولوژی پیرولیز استفاده خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سیدمجتبی سبحانی ثابت، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز شوراها که در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: باتوجه به اینکه شهر قم گستردگی بسیاری دارد و منازل به صورت آپارتمانی و در ارتفاع ساخته شده است، در حوزه آتش نشانی نیازمند تجهیزات اطفای حریق در ارتفاع هستیم.

وی با اشاره به اینکه این تجهیزات بسیار گران قیمت بوده و نمی‌توان با بودجه‌های عادی شهرداری نسبت به تهیه آن‌ها اقدام نمود مطرح کرد: یکی از تجهیزاتی که تامین آن ضرورت بسیاری دارد، نردبان‌های ۵۰،۴۰ و ۵۵ متری آتش نشانی است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده درنظرداریم برای تامین آن از ظرفیت سفر دوم ریاست محترم جمهوری به قم استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه قیمت این نردبان هابالغ بر ۸۰ میلیارد تومان است، عنوان کرد: امکان دارد این نردبان پس از خرید چندسال در حالت رزرو قرار بگیرد ولی حتی چنانچه بعد از ۱۰ سال هم بتوان با آن جان یک انسان را نجات داد، ارزشمند خواهد بود.

وی از راه‌اندازی خط دوم پردازش زباله در قم یاد کرد و گفت: این اتفاق موجب شده است تا دفن زباله در بدو ورود به سایت البرز به صفر برسد.

دکترسبحانی‌ ثابت ادامه داد: امروز تمامی حدود ۷۰۰  تن زباله روزانه قم در سایت البرز تفکیک و پردازش شده و خروجی نهایی آن اگرقابلیت مصرف واستفاده نداشته باشد دفن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هیچ دفن مستقیمی از زباله نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خط سوم این سایت با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، همکاری شرکت‌های دانش بنیان و مشورت با نخبگان داخلی و دیگر کشورها برای نخستین بار در کشور از تکنولوژی پیرولیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری وامورزائرین شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه با استفاده از این تکنولوژی می‌توان از زباله استحصال انرژی کرد، تصریح کرد: با راه‌اندازی خط سوم، خروجی خط اول و دوم را وارد خط سوم کرده و پس از اعمال فعل و انفعالات لازم درنهایت خروجی آن بنزین و گازوئیل خواهدبودکه بسیارارزشمندبوده و بعنوان منبع درآمدی پایداربرای شهرمان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامعی برای استفاده از املاک بلااستفاده در سطح شهر داریم، یادآور شد: در این طرح از ورزش دوستان،پیشکسوتان ورزشی،علاقه مندان و سرمایه گذاران  دعوت می‌شود تا برای احیای ورزش با مالک این املاک مذاکره کرده و ملک مذکور را اجاره نمایند، شورای اسلامی  شهر وشهرداری نیز در قالب پشتیبانی و حمایت ورود پیدا خواهد کرد.

دکترسبحانی‌ثابت ادامه داد: در قالب این طرح انشاالله تخفیفات خوب و جذابی  برای صدور پروانه برای مالک درنظر گرفته شده و همچنین شهرداری نیز مساعدت‌های لازم در خصوص صدور مجوزها،دراختیارگذاشتن تجهیزات و… را خواهد داشت. البته پیرو مذاکرات انجام شده سازمان محترم ورزش و جوانان نیز در خصوص صدور مجوزات و دیگر مساعدت ها اقدام لازم را به عمل خواهند آورد.

وی با بیان اینکه در بافت‌های جدید مانند پردیسان فضای سبز نسبتاً خوبی پیش بینی طراحی و احداث گردیده است، ابراز کرد: متاسفانه در هسته مرکزی شهر و بافت تاریخی امکان ایجاد فضاهای سبزبزرگ وگسترده مانند بوستان علوی و الغدیر امکان پذیر نیست.

رئیس کمیسیون خدمات شهری وامورزائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه دو سال است که موضوع لکه‌های سبز را در این بافت‌ها دنبال می‌کنیم، بیان کرد: در این راستا به شهرداران مناطق اعلام کردیم که هرسال در هر منطقه حدود ۲ الی ۳ لکه برای احداث فضای سبزشناسایی، انتخاب و با مالکین وارد مذاکره شوند.

وی با بیان اینکه با چنین اقداماتی نقاطی در هسته مرکزی برای تنفس شهر ایجاد خواهیم کرد، اظهار داشت: باتوجه به متراژ منازل بافت مرکزی، گاهی برای احداث یک لکه فضای سبز به متراژ حتی ۵۰۰ متر باید حدود ۷تا۸ پلاک تملک شود که هزینه بسیاری برای شهرداری خواهد داشت.

دکترسبحانی‌ثابت با اشاره به اینکه باتوجه به اقلیم قم که یک شهر گرمسیری است، مطرح کرد: در سالیان گذشته بررسی،جلسات ،پیگیری وتلاش بسیاری در راستای حفظ و توسعه باغات سطح شهر انجام شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سه دهه گذشته بسیاری از باغات قم به دلیل کم‌آبی ،بی توجهی ویا بعضاً منفعت طلبی خشک شده‌اند، عنوان کرد: درحال حاضر تمام باغات قم شناسایی شده و شناسنامه‌ای برای آن‌ها صادر شده است که تمام مشخصات جغرافیایی، متراژ، تعداد و نوع درختان ،مالک و … در آن ذکر شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری وامورزائرین شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه تلاش شهرداری توسعه فضای سبز طبیعی است، خاطرنشان کرد: از ابتدای شورای پنجم رویکرد شورای اسلامی شهر وشهرداری قم توسعه وکاشت درختان مثمر است. البته در سال های اخیر به شهرداری خصوصا مجموعه فضای سبز و شهرداری های مناطق تاکید شده است که توسعه فضای سبز بایستی متناسب و با در نظر گرفتن منابع آبی مورد نیاز انجام گردد.