معماری خانه‌های پیش ساخته چینی منطبق بر فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد
معماری خانه‌های پیش ساخته چینی منطبق بر فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد
امرالهی با اشاره به این مهم که عدم توجه به انطباق معماری ایرانی-اسلامی در طرح نهضت ملی مسکن، تضاد فرهنگی را در بلند مدت در پی خواهد داشت، گفت: خانه های پیش ساخته چینی به دلیل سهولت و تسریع در ساخت می تواند در طرح فوق مورد استفاده قرار گیرد، اما معماری آن باید منطبق بر فرهنگ ایرانی - اسلامی باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، روح اله امرالهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمان و مسکن؛ کاهش پرت مصالح، بالا رفتن سرعت احداث ساختمان و همچنین ارتقا کیفیت بناها را به دنبال خواهد داشت و به دلیل کاهش زمان خواب سرمایه، بهره وری افزایش یافته و این امر در نهایت به کاهش هزینه‌های مسکن برای خریدار می‌انجامد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: تکنولوژی خانه‌های پیش ساخته چینی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های نوین صنعت ساختمان در طرح نهضت ملی مسکن کشور مورد استفاده قرار گیرد.

امرالهی گفت: سرعت بالای احداث واحدهای مسکونی در روش خانه‌های پیش ساخته کمک زیادی به تحقق هدف طرح نهضت ملی مسکن می‌کند؛ اما پیش شرط آن، معماری واحدهای مسکونی است که نیازمند بومی سازی و انطباق با فرهنگ و هویت اسلامی _ایرانی است.

وی بیان داشت: چنانچه در طرح نهضت ملی مسکن انطباق معماری ایرانی اسلامی صورت نگیرد، با انبوه ساختمان‌های بی روح روبرو خواهیم شد و تضاد فرهنگی این پروژه با توجه خاستگاه اجتماعی و فرهنگی ساکنین در بلند مدت خود یک چالش ماندگار برای شهرها خواهد داشت، به همین دلیل بهره گیری از اندیشه و فکر متخصصین و نیروهای بومی جهت انطباق کالبد طرح خانه‌های پیش ساخته تکنولوژی چینی با هویت معماری بومی و ایرانی ضروری است.

امرالهی گفت: مجموعه‌های دانشگاهی استان و معماران شهر قم بحث احداث واحدهای مسکونی ویلایی به عنوان یک الگوی مسکن مطلوب در کشور طرح کردند که در سراسر کشور با استقبال روبرو شد و طرح نهضت ملی مسکن در استان قم در سه مجموعه طایقان، پرنیان و قنوات به صورت واحدهای مسکونی تک خانواری یا ویلایی طراحی و در حال احداث می‌باشد که به گذشته فرهنگی تمدن ایرانی – اسلامی هم قرین است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: تجربه خانه سازی اوایل انقلاب توسط بنیاد مسکن و شرکت‌های خانه سازی، امکان انبوه سازی و بهره گیری از تجربه صنعتی سازی در مسکن‌های تک خانواری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: مجموعه شورای اسلامی شهر قم در پروژه‌های ساختمانی مشارکتی شهرداری قم از حضور شرکت‌های ساختمانی ایرانی استقبال و حمایت می‌کند و تاکنون نیز به همین طور بوده است.