نیاز ناوگان اتوبوسرانی شهر قم به افزایش ۳۸۰ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس
نیاز ناوگان اتوبوسرانی شهر قم به افزایش ۳۸۰ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس
دهناد با تأکید بر پوشش ۸۵ درصدی جمعیت شهر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در 26 خط به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند که برای رسیدن به پوشش ۸۵ درصدی نیاز به 380 دستگاه اتوبوس و میدل‌باس است که شهرداری باید از منابع داخلی و کمک‌های دولتی تأمین کند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر سید محمدحسین دهناد در صد و چهاردهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید زین‌الدین برگزار شد به اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر شهر قم با ۲۶ خط و ۱۷۰ اتوبوس فعال و ۳۰ اتوبوس بصورت دپو در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پوشش داده می‌شود.
وی افزود: این تعداد اتوبوس و خط حدود ۶۰ درصد از مساحت و ۸۰ درصد از جمعیت قم را با سرفاصله‌ای در حدود ۱۵ دقیقه پوشش می‌دهد که نیاز به توسعه و ارتقاء ناوگان اتوبوسرانی به‌شدت احساس می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: برای پوشش ۸۵ درصدی شهر با سرفاصله‌ای کمتر از ۱۰ دقیقه نیاز به ۳۸۰ اتوبوس داریم که نیاز به یک خرید کلی وجود دارد تا در سال آینده به این عدد برسیم.
وی مطالعات جامع حمل‌ونقل شهری را مرور کرد و گفت: بر اساس این مطالعات برای پوشش مطلوب شهر بدون در نظر گرفتن خطوط ریلی نیاز به ۵۸۰ دستگاه اتوبوس و میدل باس است که به نظر می‌رسد که اگر بخواهیم بر منوال کنونی حرکت کنیم بیش از ۱۰ سال برای رسیدن به شرایط مطلوب زمان وجود دارد که قابل قبول نیست.
دهناد استفاده از ظرفیت اورهال کردن اتوبوس‌ها را مثبت دانست و بیان کرد: نیاز به یک برنامه جامع و استفاده از منابع داخلی برای رسیدن به یک شرایط نیمه مطلوب وجود دارد که از شهرداری درخواست بررسی این موضوع و استفاده از اوراق صرفه جویی انرژی و کمک‌های دولتی را داریم.
وی یادآور شد: در صورت تأمین این تعداد خودرو به‌صورت یکجا و رسیدن به عدد ۳۸۰ دستگاه با خرید سالیانه ۳۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی شهر همیشه در شرایط خوبی خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در پایان تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت لازم برای ارتقا و بهره‌برداری از این تعداد اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی وجود دارد و می‌توانیم با خرید این تعداد اتوبوس بهره برداری از ناوگان اتوبوسرانی را در حد استاندارد ارتقا دهیم.
انتهای پیام/