لزوم انتشار کتاب تذکره الشعراء قم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری
لزوم انتشار کتاب تذکره الشعراء قم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری
استاد مجاهدی با اشاره به اهمیت اختصاص شعراء و نخبگان ادبی در مدیریت شهری گفت: جایگاه شعر در بطن جامعه است و چاپ کتاب تذکره الشعراء آبروی شهر بود و سازمان فرهنگی هنری اجتماعی شهرداری برای انتشار این کتاب اهتمام ویژه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، استاد محمد علی مجاهد در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مقدس قم که به مناسبت روز سعدی و با هدف هم اندیشی بین جمعی از شعراء برجسته شعر آیینی در تقویت هویت دینی و اخلاقی شهر قم تشکیل شد، اظهار داشت: جایگاه اصلی شعر در بطن جامعه است در حالی که امروز شعر به حاشیه رانده شده است.
وی با استناد به قرآن کریم افزود: تاثیر شعر و شعراء در فرهنگ جامعه به اندازه ای است که خداوند در قرآن شعراء دوران جاهلیت که سعی در انحراف جامعه را داشتند نکوهش و ترد کرده است.
استاد برجسته شعرآیینی تصریح کرد: کسانی که از این هنر اصیل سوء استفاده کرده و جامعه را به فساد میکشند گمراه شده اند اما کسانی که عمل صالح انجام داده و ایمان آورده اند یک هنرمند اخلاقی و انسانی و شخصی برگزیده است.
وی تاکید کرد: هر شاعری به معنای هو شاعر ارزشمند نیست و باید شاعر واقعی در مسیر حقیقی ثبات قدم داشته باشد و شعر ضد ارزشی هیچ جایگاهی در اسلام نداشته و باید برای شعر مرزبندی کرد و برای آن اصالت قائل شد.
استاد مجاهد با اشاره به متون مسلم تاریخی خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) در غزوهها حضور داشته و شعرهای کوتاه میسرودند و به رزمندگان اسلام روحیه میدادند و دیگران با حضرت همراه میشدند.
وی ادامه داد: باید شاعر با هدف و در یک سنگر مشخص قلم بزند مانند شعر اعتراضی، شعر آیینی، شعر اخلاقی، شعر اجتماعی و شعر عرفانی و این بخشها قلمروهایی شعر مورد تایید است که میتوان در جامعه رواج پیدا کند.
استاد برجسته شعر آیینی به نقش شهرداری در ترویج فرهنگ شعر اشاره کرد و گفت: روزی که دکتر سقاییان نژاد به شهر قم آمد اهل هنر بسیار خوشحال شدند، زیرا وی برنامه های هنری و شعرخوانی زیادی در اصفهان برگزار کرده بود اما در شهر قم خبری نیست.
وی ادامه داد: متاسفانه حتی یک دیدار نیز با شهرداری قم در این سالها نداشته ایم و نیاز است که این تعامل و همکاری با اهل هنر و شاعران به عنوان معماران فرهنگ در شهر برقرار باشد.
استاد مجاهد از قول سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری قم در خصوص چاپ کتاب تذکره شعراء قم که از سده سوم جمع اوری شده خبر داد و گفت: متاسفانه انتشار این کتاب هنوز انجام نشده و با تغییر مدیرکل سازمان هیچ پاسخ مشخصی به ما نداده اند.
وی با ابراز گلایه گفت: متاسفانه اگر همکاری با شهرداری شکل میگیرد ناتمام میماند در صورتی که این کتاب آبروی شهر قم است و باید منتشر شود.
استاد شعر آیینی در پایان تاکید کرد: با رواج هنرفاخر شعر آیینی بسیار از مشکلات فرهنگی حل میشود در حالی که اهل هنر هنوز خانه ای مستقل و جایگاهی مستقل در شهر قم برای مراجعه به ما ندارند.
انتهای پیام/