صدور یک‌هفته‌ای پروانه‌های ساختمانی، مطالبه شورای اسلامی شهر قم است
صدور یک‌هفته‌ای پروانه‌های ساختمانی، مطالبه شورای اسلامی شهر قم است
امرالهی با بیان اینکه شهرداری قم در پیاده‌سازی نظام شهرسازی الکترونیک و صدور برخط مجوزها هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد، اظهار داشت: صدور یک‌هفته‌ای پروانه‌های ساختمانی مهم‌ترین هدف شورای اسلامی شهر در فرایند شهرسازی الکترونیکی است که به‌خاطر مباحث حقوقی هنوز عملیاتی نشده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، مهندس روح اله امرالهی در نشست خبری که مناسبت روز ملی شوراها با حضور خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به زحمات بی شائبه خبرنگارن در حل مشکلات شهر مقدس قم، اظهار داشت: خبرنگاران تلاش می‌کنند چالش‌های شهر را حل کنند.
وی سه موضوع مهم در کمیسیون معماری شهرسازی را مطرح کرد و گفت: در مورد تملک مدیریت شهری در قم موفق عمل کرده و ۱۶ خیابان مسدود را طی هفت سال گذشته بازگشایی کرده و این عملکرد در کشور بی‌سابقه بوده و رکورد خوبی در کشور رقم‌زده است.
رئیس کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهر قم ادامه داد: خیابان شهید برقعی، شهید صادقی، شهید خسروبیگی، چهل اختران، تملک میدان نو، میدان تره‌بار در میدان مطهری، بخشی از لیستی است که تملک آن انجام‌شده و باید در نظر داشته باشیم که بعضی از این پروژه‌ها مربوط به ۵ دهه گذشته است.
وی حل بعضی از مشکلات را فراتر از وظایف و قدرت شورا و شهرداری دانست و بیان کرد: مدیریت شهری در حوزه اجرا موفق عمل کرده اما در بعضی از موارد ازجمله مسائل راهبردی موفقیت کمتری داشته زیرا مشکلات حقوقی اجازه کار به مدیریت شهری نمی‌دهد و باید مسائل در کلان حل شود.
امرالهی عملکرد مدیریت شهری را در هوشمند سازی نیز موردتوجه قرارداد و گفت: در هوشمند سازی نیز نتوانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم البته با برون‌سپاری بسیار از مسائل پیشرفت‌های خوبی داشتیم.
وی ادامه داد: تلاش کردیم صدور پروانه را به کمتر از یک هفته برسانیم اما بسیاری از مسائل حقوقی اجازه این کار را به ما نمی‌دهد و بااینکه منطقه پنج را پایلوت قراردادیم اما هنوز به علت معارضات و مسائل مربوط اجرایی نشده است اما باکارهایی که انجام‌شده ما مراجعه مهندس ناظر به مناطق را حذف کرده‌ایم و مراجعه مردم به شهرداری نیز کم شده و نقل و انتقالات خارج از شهرداری انجام می‌شود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر قم سپس شهرسازی اسلامی و ایرانی را نیز مطرح کرد و گفت: تمام تلاش‌های این حوزه سطحی بوده و با تأکیدی مقام معظم رهبری از سال ۸۲ به این موضوع داشته‌اند کاری انجام‌نشده است.
وی ادامه داد: ظرفیت محیطی شهر قم برای ویلا نشینی تمام‌شده و ما عدم توسعه شهر مواجه هستیم که منجر به آپارتمان‌نشینی شده و ما برای توسعه شهر نیاز به اراده استان داریم و تنها در اختیار شهرداری و شورا نیست.
امرالهی در پایان نظر منتخبان مجلس شورای اسلامی شهر قم را نیز یادآور شد و گفت: امیدواریم با اصرار نمایندگان مردم قم شاهد توسعه شهر قم باشید و اطمینان می‌دهیم که با تئوری‌های گذشته برای شهر قم تصمیم‌گیری نمی‌شود.
انتهای پیام/