پهنه تاریخی پیش‌بینی‌شده در قم کارشناسی نیست
پهنه تاریخی پیش‌بینی‌شده در قم کارشناسی نیست
جلای بابیان اینکه شهربازی غدیر به‌زودی به بهره‌برداری می رسد،گفت: به‌جای اینکه یک نقطه ۲۰۰ متری یا ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ متری که یک آثار تاریخی یا اماکن تاریخی است را لحاظ کنند، یک پهنه چندین هکتاری دیده‌شده و طرح قفل‌شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، رئیس شورای اسلامی شهر قم از مدیران بازنشسته استان است که تجربه طولانی ۳۰ سال مدیریت را با خود دارد و به دلیل مدیریت در کمیته امداد امام خمینی (ره) ارتباط خوبی با اقشار مختلف شهر قم دارد که در لابه‌لای گفت‌وگو با وی کاملاً مشهود است.

از عبدالله جلالی در مورد موضوعات مختلف شهر قم و شورای شهر پنجم سؤالاتی پرسیدیم که پاسخ‌های او را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: با توجه به برنامه‌ها و هدف‌هایی که برای اداره شهر قم دارید، بیشترین مشکلی که با آن مواجه هستید چیست؟

یکی از مشکلاتی که معمولاً داریم در بخش پروژه‌ها، معابری است که برای انجام آن‌ها نیاز به تملک است و در تملک با مالکان محدوده اجرای پروژه به مشکلاتی برمی‌خوریم که اغلب تصور مالکان این است که این ملکی که دارند و به‌طور مثال قرار است یک بلوار یا خیابان ۲۰ متری از آن عبور کند، بایستی بر اساس بلوار در دست احداث، حق‌وحقوق آن‌ها داده شود.

متأسفانه هر پروژه‌ای در شهرداری می‌خواهد اجرا شود، باید زمین‌هایی را تملک کند و افراد معمولاً نوع فرهنگ و توقعشان این است که مقاومت می‌کنند تا پول بیشتری بگیرند؛ اگر قرار است که شهر اداره شود شهروند هم باید کمک کند.

البته شهرداری هم نباید اجازه بدهد که حق کسی ضایع شود، مسیر کارشناسی و قانونی به صورتی که حق فرد ضایع نشود، حتماً باید طی شود که این موضوعات معمولاً سخت است.

تسنیم: موضوع حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس یکی از دغدغه‌های جدی مردم است. دراین‌باره چه نظری دارید؟

 یک‌بخشی که الآن با آن درگیر هستیم، بخش حمل‌ونقل عمومی و پارکینگ است که مردم نگران هستند. البته ما هم نگران هستیم.

الآن ده سال کارکردِ اتوبوس‌های ما به‌عنوان ناوگان حمل‌ونقل شهری، پرشده و ما هنوز نتوانستیم تعداد موردنیاز را جایگزین کنیم. به خاطر اینکه افزایش قیمت چشمگیری در بخش اتوبوس وجود دارد و منابع کافی وجود ندارد. اما بااین‌همه، اخیراً تعدادی اتوبوس باوجود همه مشکلات به ناوگان حمل‌ونقل شهر قم اضافه شد.

معمولاً تا چهار سال قبل، هشتادودو و نیم درصد از خرید یک اتوبوس را دولت تأمین می‌کرد و ۱۷٫۵ درصد را شهرداری تأمین می‌کرد. در چهار سال گذشته این بودجه تخصیص پیدا نکرده و افزایش قیمت اتوبوس را هم داشتیم و لذا کمترین خرید اتوبوس را ما توانستیم از منابع خود شهرداری داشته باشیم.

ما در هسته مرکزی و نقاط پرتردد حمل‌ونقل مرکزی، از گذشته نتوانستیم تأمین پارکینگ داشته باشیم و این‌یک دغدغه برای مردم است.

تسنیم: آیا معتقدید در دوره‌های قبل مدیریت شهری، کم‌کاری صورت گرفته و می‌توانستند اقدامات لازم در این زمینه انجام شود اما اقدامی نشده است؟

 اینکه بگوییم کم‌کاری، در مقابل کارهایی که شده خیلی بی‌انصافی می‌شود ولی معتقد هستم که ما می‌توانیم خیلی بهتر عملکرد داشته باشیم و الآن هم می‌توانیم بهتر از این عمل کنیم.

یک‌بخشی بسته به اداره مدیریت شهری، شورا و شهرداری است. چون ما زمین‌هایی که باید تبدیل به پارکینگ شود، در اختیار نداریم و متعلق به بخش خصوصی است و باید خریداری کنیم، که همان‌طور که گفتم، مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد و این عامل بازدارنده است.

اگر اراده‌ها را قوی‌تر کنیم و پشتکار وجود داشته باشد و کار کارشناسی هم صورت گیرد و وقت بیشتری بگذاریم، می‌شود قدم خوبی برداشت. به این معنی که به نظر بنده برای این معضلی که ما در قم با آن برخورد داریم، هم در بودجه و هم در اجرا بایستی پیگیری خوبی شود.

تسنیم:آنچه گفتید، مشکلاتی است که خودتان با آن مواجه شدید یا مردم هم همین موضوعات را مطرح می‌کنند؟

یک‌بخشی از مشکلات مردمی یا دولتی است که می‌آید و گره می‌خورد با مسائل شهر، الآن موضوعی داریم به نام طرح تفصیلی که این طرح را شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب می‌کند.

وقتی هزار و هفت‌صد هکتار بافت فرسوده در قم را تأیید کرده‌اند که بیشتر از این است و در دل این هزار و هفت‌صد هکتار ۳۱۵ هکتار ابنا تاریخی دیده‌اند که مبنای این ۳۱۵ هکتار، نقشه هوایی سال ۱۳۲۵ است و الآن ما نمی‌توانیم بافت فرسوده را به خاطر همین اشکالی که وجود دارد احیا کنیم، یعنی مشکلی که قبول داریم هست اما از دست ما خارج است.

به‌جای اینکه یک نقطه ۲۰۰ متری یا ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ متری که یک آثار تاریخی یا اماکن تاریخی است را لحاظ کنند، یک پهنه چندین هکتاری دیده‌شده و طرح قفل‌شده و طبیعی است که بافت فرسوده‌ای داریم که باید احیا شود و چندین دستگاه باید باهم هماهنگ شوند تا این امر مرتفع شود و تنها یک‌بخشی در حوزه اختیار مدیریت شهری است اما به‌صورت کلی کار قفل می‌شود و هیچ اتفاقی در بافت فرسوده صورت نمی‌گیرد.

تسنیم: گفت‌وگوهای مختلفی با اساتید و دانشجویان داشتیم که بزرگ‌ترین اشکال و ایرادی را که در مدیریت شهری و استان قم می‌گرفتند، عدم استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده بود و اینکه ارتباط پیوسته‌ای وجود ندارد. پاسخ شما چیست؟

 اینکه توقع باشد از همه اساتید دانشگاه استفاده بشود که شدنی و امکان‌پذیر نیست اما اساتیدی که این حرف را می‌زنند، اطلاعات کامل ندارند و درواقع مشاورین شورا و کمیسیون‌های تخصصی، عموماً اساتید دانشگاه هستند.

از طرفی ما اکثر دانشگاه‌ها را نشست داشتیم و با تمام دانشگاه‌ها مکاتبه کردیم و پروژه‌های موردنیاز به پژوهش و تحقیق را با آن‌ها مطرح کردیم و مکاتبات مکتوب هست و حتی با تمام دانشگاه مکاتبه کردیم که شورای شهر آمادگی دارد که دانشجویان و اساتید در جلسات رسمی شورا حضور پیدا کنند و نظرات و پیشنهاد‌ها خودشان را به ما بگویند.

ما باید دیگر چه‌کار کنیم؟ تنها بعضی از دانشگاه‌ها محبت داشتند و مطالبی بعضاً فرستادند اما از بقیه حتی انتقادی هم دریافت نکردیم. ما سخت نیازمند نظرات پیشنهاد‌ها و انتقادات هستیم.