فرصت ویژه سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم(ص) فراهم است
فرصت ویژه سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم(ص) فراهم است
محرری با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری مناسب در بلوار پیامبر اعظم(ص) اظهار داشت: برای پروژه‌های خاص اقامتی مانند هتل‌های پنج ستاره که در سطح قم نیاز داریم، تخفیف‌های ویژه‌ای مانند صفر کردن عوارض در نظر گرفته‌ایم و شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذار فراهم کرده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار از جمله مواردی است که شاید اهمیت آن در لغت نگنجد، ولی موضوعی است که از درجه اعتبار بالایی در همه سطوح به‌ویژه در بخش خصوصی‌سازی و ورود بخش خصوصی دارد.

دولتی بودن و سرمایه‌گذاری دولتی در کنار آن که از فواید بالایی در زمینه ریالی و ارزی برخوردار بوده ولی بعضاً به علت عدم دقت‌های مناسب این سرمایه‌گذاری‌ها منجر به حیف‌ و میل بیت‌المال شده که در این رابطه با ورود بخش خصوصی و افزایش نظارت‌ها شاهد جذب سرمایه‌گذاری و پیشبرد اهداف کشور بوده‌ایم.

سرمایه‌گذاری در شهر قم نیز از جمله مواردی است که در این سال‌ها علی‌رغم آن که در زبان و کلام مسئولان زیاد شنیده شده ولی در عمل هنوز با آرمان‌های مورد انتظار فاصله زیادی دارد که در این زمینه با محسن محرری عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در زیر آمده است.

برنامه شورای اسلامی شهر برای حمایت از سرمایه‌گذاران چیست؟

با شروع دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم یکی از برنامه‌های محوری اعضای شورا در این دوره حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی در سطح شهر بوده است. اگر چه این سیاست در دوره‌های قبل نیز دنبال شد اما در این دوره با توجه به رویکردهای اعضای جدید شورا به این موضوع توجه بیشتری شد.

در ابتدا وضعیت پروژه‌های موجود مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات، موانع و محدودیت‌های که برای آن‌ها وجود داشت شناسایی شد، همچنین پروژه‌های نیمه‌تمام شناسایی‌ شده و سرمایه‌گذاری‌های ناموفق مشخص شد. سپس با پیگیری‌های انجام‌ شده تعدادی از این پروژه‌ها تکمیل و تعدادی نیز هنوز با مشکلاتی روبه‌رو است.

بعد از شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری چه اقداماتی انجام شد؟

گام بعدی که مورد توجه قرار گرفت و توفیقات بیشتری نیز در این حوزه داشتیم، روان و کوتاه کردن روند اداری سرمایه‌گذاری بود که توانستیم ارتباط مناسبی را با سرمایه‌گذار و متقاضی برقرار کنیم تا بتوانیم ذهنیت سرمایه‌داران را نسبت به سرمایه‌گذاری در شهرداری مثبت کرده و عامل افزایش اعتماد در آن‌ها شویم.

در این حوزه نخستین کاری که انجام شد تدوین شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری را با مشارکت فعال همکاران در شهرداری قم بود که به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید و به دنبال آن نیز در کمیته انطباق فرمانداری در سال گذشته به تصویب رسید و مبنای سرمایه‌گذاری قرار گرفت.

از مراحل این شیوه‌نامه بفرمائید؟

در این شیوه‌نامه همه فرایندها و گام‌های لازم در روند سرمایه‌گذاری مشخص‌ شده و در واقع اختیارات شهرداری و کمیته مربوطه مشخص‌ شده و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی که وجود داشت تلاش کردیم فرآیند سرمایه‌گذاری و انعقاد قرارداد را روان و آسان کنیم.

یکی از ارکان این شیوه‌نامه تشکیل هیئت عالی سرمایه‌گذاری است که شهردار، معاونان شهردار و کارشناسان ذی‌ربط و علاوه بر آن پنج عضو شورای اسلامی شهر به شکل رسمی و با مصوبه شورا در این هیئت حضور دارند که جلسات این هیئت عالی به صورت هفتگی و ثابت تشکیل می‌شود و تمام تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری در همین هیئت گرفته می‌شود و سرعت قابل‌ توجه‌ای به سرمایه‌گذاری در تصمیم‌گیری داده است.

علاوه بر این کمیته خاص دیگری در شورای شهر با مسئولیت بنده وجود دارد که تعدادی از اعضای کمیسیون بودجه و سرمایه‌گذاری نیز عضو آن هستند که به مشکلات و موانع پیش روی سرمایه‌گذاران را بررسی می‌کند و بر حسب ضرورت سرمایه‌گذاران نیز در این کمیته حضور می‌یابند.

در بدنه شهرداری هم اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟

در سطح شهرداری نیز یک بخش در حد معاونت وجود دارد که مسئول رسیدگی به سرمایه‌گذاری در شهرداری است و متشکل از کارشناسان در رشته‌های مختلف است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به همراه بسته‌های اقتصادی تعریف می‌کنند و مسائل مربوط به پشتیبانی سرمایه‌گذاران از جمله بحث‌های مربوط به صدور پروانه و مجوزهای اداری لازم و مسائل مربوط به عقود قرارداد در اینجا بررسی و انجام می‌شود.

در خارج از مجموعه اداری مسائل مربوط به جذب سرمایه‌گذاران چگونه پیگیری می‌شود؟

خوشبختانه به این موضوع نیز توجه شده و با همفکری سرمایه‌گذاران سطح استان و حمایت شورای شهر، انجمنی به نام انجمن حمایت از سرمایه‌گذاری تشکیل شد که اعضای آن جمع کثیری از سرمایه‌گذاران، معتمدین و کارآفرینان استان بوده و ساختارهای اداری کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری در سطح استان شکل‌گرفته و با سرعت بیشتری جلو برود.

با وجود بحران اقتصادی حاکم بر کشور اقبالی از طرف سرمایه‌داران وجود دارد؟

البته در شرایطی این اقدامات را انجام می‌دهیم که کشور در نوسانات شدید اقتصادی قرار دارد و انگیزه و تمایل سرمایه‌گذار برای ورود به این نوع پروژه‌ها در سطح کشور خیلی ضعیف است و بعضاً در شرایط تورم و بحران ارز و همچنین نوسانات شدید اقتصادی تعدادی از قراردادهای منعقده نیز به دلیل مشکلات اقتصادی با مشکل جدی روبه‌رو مواجه شده و حتی به فسخ هم رسیده است، با این‌ حال به نظر می‌رسد شرایط قم نسبت به بسیاری از کلان‌شهرها در حوزه سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است اگر چه از وضعیت مطلوب به‌شدت فاصله‌ داریم.

حال باید ببینیم چطور این ساز و کارهای جدید در سیستم اداری و در سطح شهر سرمایه‌دارانی که را که به‌خاطر شرایط اقتصادی که امروز به معنای واقعی بحران نام‌گرفته را جذب کرده و اطمینانشان را جلب کند.

مهم‌ترین ظرفیت سرمایه‌گذاری در استان چیست؟

مهم‌ترین ظرفیت استان قم در حوزه سرمایه‌گذاری بلوار پیامبر اعظم(ص) است که این بلوار با ۷ کیلومتر طول دو قطب مهم عبادی-زیارتی در استان قم یعنی حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران را به هم متصل می‌کند که مشابه این محور را در هیچ کجای کشور نداریم و در این محور با طول ۷ کیلومتر و عرض ۱۰۰ متر حدود ۱۴۰ بلوک سرمایه‌گذاری با کاربری‌های اقامتی، گردشگری، فرهنگی، ورزشی، فضای سبز، اداری و خدماتی تعریف‌ شده است که خوشبختانه کاربری‌های بلوک‌ها به تصویب شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ رسیده است و ما می‌توانیم در این کاربری‌ها پروانه صادر کنیم و طبقاتی که در این کاربری‌ها پیش‌بینی‌ شده از ۶ طبقه تا ۱۰ طبقه متغیر است.

اقدامات در دست اقدام در بلوار پیامبر اعظم(ص) را بفرمائید؟

زیرساخت‌های خوبی در این منطقه وجود داشته و در حال اجرا است و بعضی از آن‌ها نیز مانند تقاطع‌های مهم عمار یاسر، بلوار شهید کریمی به بهره‌برداری رسیده است و تقاطع فردوسی نیز در حال ساخت است. در آینده نزدیک نیز تقاطع میدان معلم به آن افزوده می‌شود که این چهار تقاطع در محور ۷ کیلومتری می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های شریانی ترددهای خوبی را در این بلوار ایجاد کند و با وجود اینکه دو طرف این بلوار نیز دو قطب زیارتی و عبادتی است می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ایجاد کند.

از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در این بلوار بگوئید؟

محرری: بحث ایستگاه قطار سریع‌السیر اصفهان تهران نیز خوشبختانه در کنار بلوار پیامبر اعظم(ص) شکل می‌گیرد که حد فاصل بلوار خلیج‌فارس و بلوار پیامبر اعظم(ص) است.

ظرفیت بعدی بلوار پیامبر اعظم، بحث پیاده‌روی در این بلوار است که تقاطع‌ها با توجه به رویکردی که در شورای اسلامی شهر و شهرداری بوده آن‌ها طوری طراحی‌ شده است که پیاده‌روها قطع نشود و شهرداری هزینه اضافی انجام داده است که نمونه آن تقاطع شهید کریمی است که رمپ و لوپ‌ها طوری طراحی‌ شده که مسیر پیاده‌روها را قطع نمی‌کند و این یک جذابیت خوب برای سرمایه‌گذاری در دو طرف این بلوار است.

چه تسهیلاتی به سرمایه‌گذاران می‌دهید؟

تسهیلاتی که ما برای سرمایه‌گذاری قائل هستم در همه شهر به‌ویژه در بلوار پیامبر اعظم(ص) این بوده که سرمایه‌گذار ابتدا طرحش را ارائه داده و پس از یک فراخوان قرارداد منعقد شده و سهم شهرداری زمین و عوارض می‌شود و سهم سرمایه‌گذار ساخت‌ و ساز می‌شود، بعد از اتمام کار سهم هر کدام برداشت می‌شود که با این کار سرمایه‌گذار نیازی به خرید زمین و پرداخت عوارض ندارد.

برای پروژه‌های خاص اقامتی مانند هتل‌های پنج ستاره که در سطح قم نیاز داریم، تخفیف‌های ویژه‌ای مانند صفر کردن عوارض در نظر گرفته‌ایم و شرایط خوبی را برای سرمایه‌گذار فراهم کرده‌ایم.