بودجه فعالیت‌های عمرانی شهرداری قم باید شفاف باشد
بودجه فعالیت‌های عمرانی شهرداری قم باید شفاف باشد
عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر شفافیت بودجه از تأثیر توجیه اقتصادی و تشخیص صحت عملکرد مدیران شهرداری در این زمینه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، زین‌العابدین قراچورلو با اشاره به اینکه در خصوص شفافیت مالی در شورا و شهرداری، عملاً در زمان تصویب بودجه تأکیدداریم همه بحث‌هایی که به‌صورت لایحه برای بودجه یک‌ساله می‌آید، در ردیف‌های مربوط به خودش بنشیند و ردیف‌ها شفاف تعریف شود.

وی ادامه داد: ردیف‌هایی که تعریف می‌شوند، کدهای کاملاً مشخصی دارند؛ به همین دلیل وقتی هزینه‌ای را شهرداری بخواهد انجام دهد، بایستی ناچار طبق بودجه عمل کند و دریکی از این ردیف‌ها بنشاند که این هم به شهرداری کمک می‌کند که در خصوص مباحث مالی قانون‌مند باشد و هم شورا بتواند نظارت بهتری در دخل‌وخرج شهرداری داشته باشد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم بابیان اینکه اگر بودجه را شفاف و با کدهای مشخص تعریف نکنیم و دارای توجیه مربوطه نباشد، به‌نوعی این بودجه گلوبال می‌شود، افزود: اگر تعریف شفافی از آن کد نشود یا کد برای هزینه‌های مربوطه دریافت نشود و زیر کدها مشخص نگردد، در این صورت شهرداری می‌تواند کدها را به‌نوعی در جای دیگری هزینه کند.

وی تصریح کرد: بودجه غیر شفاف سبب بی‌قاعدگی در امور مالی می‌شود و رصد هزینه‌ها و عملکردها سخت می‌شود. بنابراین بهترین مسیر برای شفاف‌سازی این است که در زمان بودجه، هدف مجری دریافت شود و برآوردهای پروژه شفاف تعریف گردد تا در ردیف مربوط به خودش قرار گیرد و حدود وثغور این ردیف برای تعیین هزینه هر خدمتی مشخص باشد.

قراچورلو با تأکید بر اینکه شفافیت پروژه‌ها در بودجه موجب تشخیص به‌صرفه بودن و یا نبودن خدمات و طرح‌ها برای شورا و مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: در تفریغ بودجه نیز افرادی که درخواست بودجه دادند باید پاسخگو باشند که چرا هر طرح یا پروژه عقب‌افتاده، هزینه نشده و یا چرا بیشتر هزینه شده و در غیر این صورت، تفریغ تصویب نخواهد شد و این برای یک مجری خوش‌آیند نیست چراکه در ارزیابی‌های مدیریتی تأثیر دارد.

  • منبع خبر : تسنیم