روند سرمایه‌گذاری در قم کند است
روند سرمایه‌گذاری در قم کند است
اخوان گفت: در قم انتظارمان این است که بیش از این شاهد طرح‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری باشیم، و به این موضوع هم قائلیم که کلید توسعه قم در مشارکت بخش خصوصی است و اگر این موضوع محقق نشود، نباید خیلی امیدوار بود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، توسعه پایدار در شهرها از مهم‌ترین دغدغه مدیران شهری است که جهت دستیابی به این هدف، جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری نقش بی‌بدیلی دارد. عدم وجود درآمدهای پایدار در شهرها موجب شده مدیران شهری نتوانند خدمات مطلوب را به شهروندان ارائه کنند.

سرمایه‌گذاری در یک تعریف کلی عبارت از کاربرد سرمایه برای تولید درآمد جدید است. بر اساس نظر اقتصاددانان، سرمایه‌گذاری به معنای استفاده از منابع به‌منظور افزایش درآمد یا تولید در آینده است. از آنجا که کشور ما و به‌ تبع آن استان‌ها و شهرهای ما درحال‌ توسعه بوده و کمبود سرمایه و منابع مالی دارند، لذا برای جبران کمبود سرمایه و منابع مالی مورد نیاز خود نیازمند جلب سرمایه‌های بخش خصوصی و خارجی هستند.

بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری سایت شهرداری قم، پروژه جایگاه‌های سوخت‌رسان کوچک، ساختمان ناشران و پروژه آب‌ و تاب واقع در بوستان غدیر به‌عنوان پروژه‌های انجام شده، و از احداث شهربازی غدیر، احداث شهربازی معارفی، احداث مجتمع تجاری مسکونی، احداث مجتمع تجاری مسکونی، و احداث هتل ۵ ستاره در بلوار پیامبر اعظم (ص) به‌عنوان پروژه‌های در حال انجام، و از احداث مجتمع تجاری اداری در بلوار شهید بهشتی، احداث مجتمع تجاری مسکونی در بلوار غدیر، احداث مجتمع تجاری اقامتی در بلوار پیامبر اعظم(ص)، احداث پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و احداث مجتمع تجاری، احداث هتل ۵ ستاره، احداث آکواریوم شهری در بلوار پیامبر اعظم (ص) به‌عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهر قم یاد کرده است.

بررسی نقاط مثبت و موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری در شهر قم یکی از نیازهای جدی جهت شفافیت در مسیر رشد یا عقب‌ماندگی در شهر است. در کنار این موضوع بیان اقدامات صورت گرفته و عوامل مؤثر یا مورد تهدید در روند توسعه شهر نیز به تقویت و اصلاح رویکردها کمک می‌کند.

در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران با مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

وضعیت شهر قم در زمینه سرمایه‌گذاری چگونه است؟

اوضاع اقتصادی متفاوت شده و سرمایه‌گذاری را به این واسطه کند کرده است. حتی پروژه‌هایی که از قبل داشتیم با کندی جلو می‌رود و استقبال از پروژه‌های جدید نیز کم است و خبری از مشارکت‌های جدید نیست.

البته قم عقب‌ماندگی‌های فراوانی در زمینه سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت‌های سرمایه‌ای عمومی دارد ولی در مجموع شرایط اقتصادی کشور جذب سرمایه‌گذاری را با مشکل روبرو کرده است.

سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم(ص) به کجا رسید؟

مجموعه مدیریت شهری در بلوار پیامبر اعظم (ص) امیدوار به اتفاق خارق‌العاده و رشد محسوس بود اما خروجی مناسب را حس نمی‌کنیم و روند این موضوع با کندی همراه است.

از نقش تأسیس انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران بگویید؟

حدود یک سال قبل پیگیری کردیم و گفتیم به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به کار و سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر قم، تشکل واحدی ندارند تا در قالب آن، مشکلات مرتبط با شهرداری یا سایر دستگاه‌ها مانند راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، کمیسیون ماده ۵، امور مالیاتی، نظام‌مهندسی و دستگاه‌هایی که مرتبط با سرمایه‌گذاری در شهر هستند را به‌صورت واحد پیگیری کنند، با تأسیس این انجمن پیگیری کنند که انتخاباتی انجام شد و هیئت‌مدیره تشکیل شد که منجر به تأسیس انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران قم گردید که پیگیر ثبت به‌عنوان تشکل مردم‌ نهاد در استانداری هستند تا مقدمات کار را فراهم کنند و کمکی در سرعت بخشیدن به روند سرمایه‌گذاری در قم باشند، اما هنوز آن‌چنان بروز و ظهوری ندارند.

آیا این انجمن می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟

ما در قم انتظارمان این است که بیش از این شاهد طرح‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری باشیم، و به این موضوع هم قائلیم که کلید توسعه قم در مشارکت بخش خصوصی است و اگر این موضوع محقق نشود، نباید خیلی امیدوار بود.

آیا برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قم می‌تواند مثمرثمر باشد؟

شهرداری قرار است در همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان قم مشارکت داشته باشد و بسته‌های سرمایه‌گذاری را مطرح کند، اما شهرداری بیشتر با زمین‌هایی که در اختیار دارد، توان مشارکت و آورده دارد تا تخفیف عوارض و شریک ساخت‌وسازها باشد.

وضعیت شهرداری در این زمینه به‌طورکلی چگونه است؟

شهرداری قم از نظر زمین‌های شسته‌ رفته با کاربری مناسب و خاص برای سرمایه‌گذاران نیز در تنگنا است و وقتی از یک زمین ۳ هزار متری، مقداری تملک باقی‌مانده یعنی مانع سرمایه‌گذاری؛ یا وقتی زمینی، کاربری خاصی داشته باشد که سرمایه‌گذار دنبال کاربری مسکونی یا تجاری یا گردشگری بوده پس امکان تغییر مصوبه طرح تفصیلی نیست و باید به کمیسیون ماده پنج برود.

سطح اشغال و تراکم مناسب سرمایه‌گذار اگر نباشد طبیعتاً استقبال هم نخواهد بود و علاوه بر موانع فنی و قانونی، بخشی هم موضوعات دیگر است که مدام از طریق هیئت عالی سرمایه‌گذاری مطالبه و پیگیری می‌کنیم تا این گره‌ها باز شود.

سرمایه‌گذاری شهرداری در فرودگاه به کجا رسیده است؟

در بحث اوراق خزانه، کمک‌هایی دولت در ارتباط با راه‌اندازی فرودگاه قم به شهرداری کرده است و رقمی حدود ۴۸ میلیارد تومان بابت اجرای پروژه فرودگاه قم داده‌اند که شهرداری با آن‌ها میلگرد و قیر و مصالح موردنیاز را خریداری کرده است.