۲۹۰ میلیارد تومان برای بازگشایی معابر قم تخصیص یافت
۲۹۰ میلیارد تومان برای بازگشایی معابر قم تخصیص یافت
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: در بودجه سال ۹۸، ۲۹۰ میلیارد تومان به‌منظور تملک، آزادسازی و بازگشایی مسیرها تخصیص‌یافته که ۴۵ درصد آن از ابتدای امسال تا پایان مهرماه محقق شده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، محسن محرری بیان داشت: شورای اسلامی شهر دارای ۶ کمیسیون تخصصی است که کمیسیون شهرسازی و معماری به‌عنوان یکی از کمیسیون‌های تخصصی این شورا، وظیفه تفکیک املاک، تملک مسیرها تا ۳۰ میلیارد ریال، مجوزهای ماده ۹ برای بازگشایی معابر، بررسی اصلاحیه و تفریغ بودجه سالیانه و همچنین رسیدگی به شکایت‌ها و نامه‌های مردمی را بر عهده دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تعیین اولویت‌های این کمیسیون در سال جاری، افزود: ۲۰ اولویت ازجمله تحقق اهداف تعیین‌شده در برنامه ۱۴۰۰ شهرداری قم و همچنین تملک املاک موجود در طرح‌های عمرانی و بازگشایی معابر قم به‌عنوان برنامه‌های ویژه در دستور کار کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قرارگرفته است.

محرری ادامه داد: تملک فاز پنج عمار یاسر، ادامه بلوار جمهوری، خیابان شهیدان برقعی، شهدای دروازه ری، میدان شهید امینی بیات، باقیمانده بلوار شهید فهیمی، آزادسازی اطراف امامزاده موسی مبرقع(ع)، آزادسازی مغازه‌های ابتدای پل حجتیه، تملک میدان شهید مطهری و اطراف مسجد چهارمردان در اولویت تملک مدیریت شهری قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه تملک‌ها در بازگشایی معابر، بهسازی محله‌ها و تسهیل در رفت‌وآمد عمومی اثرگذار است، تاکید کرد: شهرداری برای ترغیب مالکان به‌منظور همکاری برای تملک املاک موجود در مسیر طرح‌های عمرانی شهری، باقیمت روز این تملک‌ها را انجام می‌دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم ادامه داد: سیاست شورا همکاری و تعامل با مردم و استفاده نکردن از ابزارهای قضایی برای تملک املاک موجود در طرح‌های عمرانی است که در این مسیر همکاری مردم بسیار ضروری است.

محرری بابیان اینکه در سال ۹۸ کمتر از ۶ مورد از ابزار قانونی برای تملک املاک استفاده‌شده است، افزود: در فاز پنجم عمار یاسر که با طول یک هزار و ۵۰۰ متر از میدان معلم تا میدان سپاه شامل ۲۰۰ پلاک است در سه سال گذشته ۴۵ درصد این پلاک‌ها آزادسازی شده و ۱۰۰ پلاک باقی‌مانده است که امیدواریم با تکمیل این تملک، روند آغاز اجرایی این طرح از سال ۹۹ آغاز شود.

وی با اشاره به آغاز ادامه بلوار جمهوری از میدان امام حسین(ع) تا میدان یادگار امام(ره)، گفت: از ۵۵ پلاک موجود در این طرح ۲۳ پلاک تملک شده ضمن اینکه از ۱۲۵ پلاک موجود در طرح شهیدان برقعی تاکنون ۹۳ پلاک تملک شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بابیان اینکه تملک ۲۰۰ پلاک در طرح شهدای دروازه ری در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با تملک ۵ پلاک باقی‌مانده، امکان احداث پارکینگ روباز اطراف امامزاده موسی مبرقع تا پایان امسال فراهم می‌شود.

محرری ادامه داد: میدان شهید مطهری ازجمله طرح‌هایی است که از سال ۷۵ آغازشده که امسال با توافق میان شهرداری و مسئولان حرم حضرت معصومه(س) تملک اطراف میدان مطهری پس از چند سال توقف، از سر گرفته شد و تاکنون ۷ پلاک در اطراف این میدان تملک شده است.

وی با اشاره به اختصاص ۴۸ هکتار از پردیسان قم توسط وزارت راه و شهرسازی به شهرداری، گفت: آماده‌سازی این زمین برای تعویض با املاک و ساختمان‌های اطراف حرم توسط شهرداری قم آغازشده است که با تکمیل این زمین، سرعت بازسازی و بهسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) تسریع می‌یابد.

تعریف ۳۱۵ هکتار به‌عنوان بافت تاریخی قم غیرواقعی بوده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: یک هزار و ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب در قم وجودارد که بیشتر این بافت فرسوده در منطقه‌های یک، هفت، ۶ و سه شهرداری قرار دارد.

محرری با اشاره به برخی امتیازها برای احیای بافت‌های فرسوده، گفت: مکانیسم تشویقی برای ترغیب ساکنان بافت فرسوده برای احیای این بافت ناکافی است و تسهیلات شهرداری و دولت برای بافت فرسوده باید بیش از وضع موجود باشد.

وی بابیان اینکه ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در قم تعریف‌شده است، گفت: در چند سال گذشته متاسفانه سازمان میراث فرهنگی کشور برای ۱۶۸ شهر کشور بر اساس عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ شمسی محدوده بافت تاریخی تعریف کرده است که بدون در نظر گرفتن شرایط شهرها و طی کردن مسیر قانونی این تصمیم‌گیری صورت گرفته که مشکل‌های متعددی برای مدیریت شهری و ساکنان این مناطق ایجادشده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه این تعیین بافت تاریخی قم بر اساس اطلاعات ناقص تعریف‌شده است، اظهار داشت: ۴۰ درصد بافت تاریخی تعریف‌شده در طی سال‌های گذشته دست‌کاری و طرح‌های عمرانی در آن انجام‌شده که این تغییرات و الزام‌های شهری در تعریف این بافت در نظر گرفته نشده است.

محرری ادامه داد: تصمیم میراث فرهنگی موجب شده تا ساکنان بومی این مناطق انگیزه‌ای برای احیای این مناطق نداشته باشند و این موجب شده تا علاوه بر ایجاد مشکل‌های متعدد، محلی برای اسکان و اجاره به اتباع غیر ایرانی شده باشد.

وی تاکید کرد: اگر سازمان میراث فرهنگی به دنبال حفظ هویت تاریخی این محدوده است باید برای این امر بودجه تعیین کند و نمی‌شود حفظ بافت تاریخی را از جیب مردم پرداخت کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: پیشنهاد شورا این است که به‌جای بلوکه کردن تمام بافت ۳۱۵ هکتاری، بافت تاریخی به‌صورت لکه‌ای شناسایی و تعریف و همچنین طرح‌هایی برای حفظ این اماکن اجرا شود.

احداث پارکینگ‌های زیرسطحی ازجمله اولویت‌های مدیریت شهری است

محرری بابیان اینکه روند احداث پارکینگ در قم مورد رضایت مدیریت شهری نیست، ادامه داد: پارکینگ‌های موقت روباز و همچنین احداث پارکینگ‌های دائمی در دستور کار شهرداری است که بر این اساس تمام نقاطی که امکان استفاده از آن‌ها به‌عنوان پارکینگ موقت روباز می‌باشد در حال استفاده است که بخشی از مشکل پارکینگ شهری قم را تامین کرده است.

وی اظهار داشت: پارکینگی با ظرفیت ۴۰۰ دستگاه وسیله نقلیه توسط بخش خصوصی در دستور اقدام است ضمن اینکه احداث پارکینگ‌های زیرسطحی ازجمله اولویت‌های مدیریت شهری است که در این زمینه ۲ پارکینگ زیرسطحی در اطراف میدان شهید دستغیب و خیابان استاد فرحی تعریف‌شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در ادامه یکی از اولویت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر را حفظ باغ‌های قم دانست و گفت: هم‌اکنون ۷۱ باغ در محدوده شهر قم وجود دارد که بر این اساس در هیچ باغی حق تفکیک وجود ندارد که شهرداری ملزم به خرید این باغ‌ها شده است.

تقاطع خیابان کیوانفر و امام خمینی(ره) تمام روند قانونی خود را طی کرده است

محرری همچنین شورای اسلامی شهر را تعین کننده اولویت تمام طرح‌های اجرایی در سطح شهر دانست و اظهار داشت: طرح تقاطع کیوانفر و امام خمینی(ره) تمام روند قانونی خود را طی کرده است.

وی دلیل مخالفت برخی افراد با اجرای این طرح را محدودیت بصری برای حرم حضرت معصومه(س) اعلام کرد و ادامه داد: این طرح به‌عنوان زیرسطحی اجرایی می‌شود به همین دلیل هیچ‌گونه محدودیت بصری برای گنبد حرم حضرت معصومه(س) ایجاد نمی‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: با توجه به روند قانونی، شورای اسلامی شهر، شهرداری قم را ملزم به اجرای این طرح کرده است و هیچ‌گونه انگیزه سیاسی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

محرری ادامه داد: باوجود تمام مشکل‌های اقتصادی، شهرداری قم ازجمله معدود شهرداری‌های کشور است که باقدرت در حال اجرای طرح‌های عمرانی است که باید به‌جای ایجاد مانع، همه به کمک ای نهاد بیایند.