۸۰ واگن به متروی قم اختصاص داده شد
۸۰ واگن به متروی قم اختصاص داده شد
عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم از اختصاص 80 واگن به مترو قم خبر داد و اظهار داشت: در مصوبه هیئت دولت 80 واگن خارجی به مترو قم اختصاص داده‌ شده است که در تسریع اجرای پروژه مترو در قم تأثیر بسیار زیادی دارد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرمقدس قم، عبدالله جلالی امروز در یکصد و بیست و پنجمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر که در ساختمان شهید باکری برگزار شد با اشاره به سالگرد ۹ دی‌ماه، اظهار داشت: امروز روز بصیرت و بیعت دوباره با امامت بوده و باید از مردم آگاه و با بصیرت کشور و شهر قم تقدیر و تشکر کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم روز ۹ دی را روز خنثی شدن توطئه دشمنان علیه نظام و انقلاب دانست و افزود: مردم در روز ۹ دی نشان دادند در مقابل تهدید علیه انقلاب و نظام ساکت نمی‌مانند و وظیفه و رسالت خود را به‌خوبی انجام می‌دهند.

جلالی به مناسبت‌های ۱۱ دی‌ماه نیز اشاره و تصریح کرد: آغاز سال ۲۰۲۰ و سالروز تولد حضرت مسیح(ع) و تولد حضرت زینب(س) را تبریک میگویم و از پرستاران در همه عرصه‌های درمانی و نگهداری و به‌خصوص همسران شهدا و جانبازان تقدیر و تشکر ویژه داریم.

تحقق ۶۰ درصدی برنامه درآمدی شهرداری در ۹ ماه سال جاری

وی در ادامه با توجه به گذشت ۹ ماه از سال جاری به ارائه گزارشی از عملکرد مالی شهرداری که در کمیسیون برنامه‌ و بودجه تهیه‌شده بود، پرداخت و خاطرنشان کرد: درآمد شهرداری در ۹ ماه سال جاری ۹۸۰ میلیارد تومان بوده که تا امروز ۶۰ درصد برنامه محقق شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ۸۵ درصد این درآمد را نقدی و ۴۹ درصد آن را غیر نقدی دانست و ادامه داد: در مجموعه درآمده ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد نشان می‌دهد در حالیکه در سر فصل مالیات ارزش‌ افزوده ۴۵ درصد کاهش داریم.

جلالی علت کاهش درآمد شهرداری از بخش مالیات ارزش‌ افزوده را بیان کرد و گفت: بخشی از دستگاه‌ها مالیات ارزش‌ افزوده خود را به‌ موقع پرداخت نکرده‌اند که باید هر چه سریع‌تر پیگیری شود.

وی عملکرد بخش سرمایه‌گذاری را نسبت به مشابه سال گذشته با ۵۴ درصد کاهش اعلام و تصریح کرد: در مجموع در بخش سرمایه‌گذاری ۳۹ درصد برنامه ۹ ماه سال جاری محقق شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه به سهم درآمدی شهرداری مرکز و مناطق اشاره کرد و افزود: از مجموعه ۹۸۰ میلیارد تومان درآمدی، ۲۳۶ میلیارد تومان مربوط به شهرداری مرکز و ۷۴۴ میلیارد تومان عملکرد مناطق بوده است.

جلالی ادامه داد: منطقه یک ۸۰ درصد ، منطقه دو ۷۲ درصد، منطقه سه ۸۰ درصد، منطقه چهار ۹۱ درصد، منطقه پنج ۵۰ درصد، منطقه شش ۱۱۷ درصد، منطقه هفت ۷۸ درصد و منطقه هشت ۷۲ درصد از مجموعه برنامه ۹ ماه را محقق کرده‌اند.

وی سپس مجموعه درآمد ۱۴ سازمان زیر نظر شهرداری را در ۸ ماه سال نیز به تفکیک اعلام کرد و گفت: سازمان پسماند ۲۲۴ درصد، بهسازی ۲۷ درصد، ترافیک ۷۸ درصد، آرامستانها ۱۰۰ درصد، توسعه و عمران ۳۵ درصد، زیباسازی ۱۱۳ درصد، آتش‌نشانی و ایمنی ۹۲ درصد، کشتارگاه ۸۲ درصد، فضای سبز ۱۲۶ درصد، میادین ۸۹ درصد، پایانه‌ها ۱۲۹ درصد، فرهنگی و ورزشی ۵۴ درصد، تاکسیرانی ۷۱ درصد و اتوبوسرانی ۵۴ درصد عملکرد داشته‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم بالاترین عملکرد را برای سازمان پسماند و کمترین عملکرد را برای سازمان بهسازی دانست و خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۴ سازمان باید ۲۶۰ میلیارد تومان عملکرد داشتند که ۲۱۰ میلیارد تومان ثبت‌ شده که نشان‌ دهنده تحقق ۸۰ درصدی برنامه است.

اختصاص ۸۰ واگن به مترو قم

جلالی به موضوع آلودگی‌های هوا در هفته‌های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: مدیرکل محیط‌ زیست با حضور در شورا به ارائه گزارش پرداخته و وضعیت آلایندگی استان را تشریح کرده است که باید با بررسی دقیق علل آن راهکارهای مناسب ارائه شود.

وی توسعه حمل‌ و نقل عمومی را به‌عنوان یکی از راهکارهای کنترل آلودگی هوا مطرح کرد و گفت: توسعه حمل‌ و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهری قم بوده و اقداماتی خوبی نیز در این حوزه انجام‌شده است.

وی با اشاره به اهمیت بحث محیط زیست و آلودگی هوا اظهار کرد: علل و عوامل آلایندگی باید به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و راهکارهای مناسب با هریک از آنها باید پرداخته شود.

جلالی با تاکید بر اینکه به سهم بخش های مختلف در حوزه آلایندگی پرداخته نشده است افزود: بحث توسعه حمل و نقل عمومی برای شهرداری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اثرات چشمگیری در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی با اشاره به اقدامات مطلوب شهرداری در توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی، گفت: شهرداری اعتبار خوبی اختصاص داد و بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد و تعدادی اتوبوس هم در حال اورهال است که بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان برای این امر هزینه شده است.

جلالی با بیان اینکه شهرداری سهم خود را به خوبی در توسعه حمل و نقل عمومی ایفا کرده است گفت: امروز دیگر نوبت دولت است که در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشد و انتظار شهرها از مجلس هم اختصاص اعتبار ویژه به تقویت اتوبوسرانی است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه استان هم باید نقش خود را در توسعه حمل و نقل عمومی ایفا کند افزود: اینکه بیش از ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در قم وجود دارد باید دید چه راهکار‌هایی اندیشیده شده تا نقش آنها در آلودگی هوا کاهش یابد؛ اگر بحث نیروگاه حرارتی و آلودگی هوا و همچنین فرسودگی خودروها مطرح می شود باید دید چه اقداماتی برای کاهش آلودگی ها صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم از اختصاص ۸۰ واگن به مترو قم خبر داد و تصریح کرد: در مصوبه هیئت دولت ۸۰ واگن خارجی به مترو قم اختصاص داده‌ شده است که در تسریع اجرای پروژه مترو در قم تأثیر بسیار زیادی دارد.