طرح ساخت مسکن در انتهای «شهرک قدس» غیرقانونی است
طرح ساخت مسکن در انتهای «شهرک قدس» غیرقانونی است
مسگری عضو شورای اسلامی شهر قم ضمن تایید اجرای طرح «اقدام ملی مسکن» در انتهای شهرک قدس، گفت: این اراضی خارج از محدوده شهری است و ساخت‌وسازها بدون طی کردن روال قانونی ماجرا در حال انجام است. لازم است مشخص شود که این طرح چند نفر از مردم عادی را شامل ‌می‌شود!

به گزارش روابط عمومی شورای شهرقم، اخیراً زمزمه‌هایی در خصوص ساخت مسکن برای کارکنان یکی از نهادها در قم تحت عنوان طرح «اقدام ملی مسکن» منتشر شده است. این اراضی در انتهای شهرک قدس قرار دارد؛ با این حال گفته می‌شود که خارج از محدوده شهری بوده و اعطای پروانه مراحل اولیه ساخت‌وساز بدون طی کردن روال قانونی ماجرا صورت گرفته است.

در همین زمینه «محمود مسگری» عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) ضمن تایید این خبر، اظهار داشت: در بحث اقدام ملی مسکن در قم، رییس جمهور و دولت دوازدهم به عنوان پیگیر این قضیه بودند و یک قسمتی را در نظر گرفتند. این زمین‌ها در انتهای شهرک قدس و منتهی به بلوار آیت‌الله بروجردی قرار دارد و چون تقریباً خارج از محدوده شهری است؛ بر اساس قانون برای اضافه کردن به داخل محدوده شهری، قبل از این که به کیمیسیون ماده ۵ برود باید مستقیم در شورای شهر مطرح و مجوزهای لازمه اخذ شود. با این حال این روال انجام نشده است!

مسگری در پاسخ به این سوال که «آیا محل ساخت این خانه‌ها در اراضی مجموعه یاد یاران واقع شده است یا خیر!؟» گفت: یک قسمتی از این زمین‎ها در آن مجموعه واقع شده است؛ با این حال ما از بحث واگذاری و مالکیت اطلاعی نداریم. بحث فعلاً بر سر این است که این اراضی خارج از محدوده شهری است و برای این که جزء حریم شهر محسوب شود؛ یکی از مراکزی که باید در این زمینه نظر دهد مجموعه شورای شهر و شهرداری است که متاسفانه این روال صورت نگرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه افزود: شاید گفته شود این طرح در کیمیسیون ماده ۵ مطرح شده و شهرداری نیز عضوی از این کمیسیون است که در پاسخ می‌بایست گفت که شهرداری در این کمیسیون یک رای بیشتر ندارد.

وی همچنین این اراضی را نزدیک ۶۳ هکتار عنوان کرد و افزود: این‌که چند نفر برای گرفتن مسکن در این اراضی ثبت نام کردند را اطلاع دقیق نداریم ولی بر اساس گزارش‌ها و استعلامات، در بحث اقدام مسکن ملی در قم، دوازده هزار نفر متقاضی اخذ مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که به نسبت کشوری این رقم، رقم بالایی است.

مسگری تصریح کرد: مردم به امید خانه‌دار شدن در قم، در سایت طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند ولی بدون این‌که اطلاع داشته باشند؛ آنها را به شهر جدید امیرکبیر واقع در استان مرکزی و ۸۵ کیلومتری شهر قم سوق داده‌اند!

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان این‌که شهر جدید امیرکبیر با مشکلات زیرساختی نظیر تامین آب مواجه است؛ گفت: با وجود این‌که شهر جدید امیرکبیر در ۱۵ کیلومتری شهر اراک واقع شده است؛ تنها ۱۲۹۰ نفر از خود مردم اراک برای دریافت مسکن در این شهرک، نام‌نویسی کرده‌ و هیچ کدام واریزی نداشته‌اند! ولی ۱۱۷۰۰ از شهروندان قمی به آن‌جا سوق داده شده‌‌اند و ۳۲ نفر نیز واریزی داشتند.

وی با انتقاد از این اقدام اظهار داشت: به نظر من، این توهین به مردم قم است. ما در قم زمین‌های مستعدی برای ساخت مسکن داریم و افزون بر این، واگذاری‌هایی توسط مراکز مختلف در پردیسان صورت گرفته و چندین سال است که در آن‌جا هیچ اقدام عملی برای ساخت‌وساز انجام نشده است.

مسگری با تاکید بر شفاف‌سازی در این زمینه، تصریح کرد: یکی از قدم‌ها این است که مشخص شود که طرح مسکن انتهای شهرک قدس، چند نفر از مردم عادی را شامل ‌می‌شود!؟

عضو شورای اسلامی شهر قم در ادامه با اشاره به اراضی ۴۸ هکتاری در منطقه پردیسان، بیان کرد: این مجموعه‌ی ۴۸ هکتاری با یک نگاه ملی و بین‌المللی برای بهسازی اطراف حرم در نظر گرفته شده و زیر ساخت‌هایش در حال آماده‌سازی بود که متاسفانه با تصمیم برخی‌ها در بحث اقدام ملی گنجانده شد. نظر مجموعه‌ی شورا و شهرداری بر این است که حداقل برای این ۴۸ هکتار پروانه صادر نشود. ما بر بحث شرایط ۴۸ هکتاری به شدت موضع داریم و معتقدیم که باید به مجموعه‌ی مدیریت شهری برگردد.