ایجاد فضاهای امن و اختصاصی برای بانوان قم
ایجاد فضاهای امن و اختصاصی برای بانوان قم
حسن مالکی نژاد اظهار داشت: اختصاص فضاهای مختص بانوان می‌تواند در ایجاد امنیت برای آن‌ها مؤثر باشد، پارک‌هایی که در بعضی مناطق شهر قم در اختیار بانوان قرار دارد، به طور کامل یک فضای امن را برای آن‌ها ایجاد کرده و بدین سبب در نظر داریم که هر منطقه یک بوستان بانوان داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، رویکردی که باید در شهر قم برای ارتقای امنیت زنان موردتوجه باشد شاید با دیگر شهرهای ایران متفاوت باشد زیرا در قم کمتر موضعی در برابر تفکیک فضاهای شهری وجود دارد، هرچند که دانشجویان و گاهاً طلاب زن به اجازه نداشتن زنان برای ورود به اماکن علمی این شهر معترض هستند، اماکنی که فقط |آقایان در آن حضور دارند. نوع برخورد شهروندان به حضور زنان در فضاهای شهری قم نیز امر دیگری است که به آن انتقاد شده و باید شرایط تحقق آن با افزایش امنیت زنان بر مبنای بافت سنتی و مذهبی شهر قم، اولویت نخست فرهنگسازی باشد.

حسن مالکی نژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم معتقد است: اختصاص فضاهای مختص بانوان می‌تواند در ایجاد امنیت برای آن‌ها مؤثر باشد، پارک‌هایی که در بعضی مناطق شهر قم در اختیار بانوان قرار دارد، به طور کامل یک فضای امن را برای آن‌ها ایجاد کرده و بدین سبب در نظر داریم که هر منطقه یک بوستان بانوان داشته باشد.

او در گفت‌وگو با ایمنا، وجود فرهنگسراها و سالن‌های ورزشی سر بسته را نیز فضاهای امنی برای فعالیت بانوان می‌داند و ادامه می‌دهد: برای امن کردن شهر برای زنان باید محل‌های اختصاص برای آن‌ها وجود داشته باشد که حضور بانوان در محیط‌های فرهنگی و ورزشی مختص به آن‌ها باعث می‌شود این قشر بتوانند با آزادی و امنیت به علایق خود بپردازند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان می‌کند: شهر قم یک شهر زیارتی است و از نقاط مختلف به این شهر می‌آیند و این موضوع سطح امنیت را کاهش داده، وجود مسافران زیاد در شهر بر سطح امنیت به ویژه برای بانوان مؤثر است، البته در محله‌های بومی افراد یکدیگر را می‌شناسند و امنیت نیز برای بانوان در محله‌های بومی بیشتر است، زیرا شناخت ضریب امنیت را بالا می‌برد.

مهاجرپذیری باعث کاهش امنیت قم شده است

او شهر قم را مهاجرپذیر و عبوری دانسته، این دو عامل را کاهنده سطح امنیت برای افراد، خانواده‌ها و بانوان می‌داند و می‌افزاید: وجود حرم حضرت معصومه (ع) توانسته خلاء‌های امنیتی شهر را پر کند و وجود این بانوی مطهر سبب ایجاد هویت معنوی شهر قم و افزایش امنیت و احترام برای بانوان است، شلوغ بودن شهر، اقتصاد شهر و وجود محرومیت‌ها در سطح امنیت شهر مؤثر است و جای بحث از جنبه‌های متفاوتی دارد.

مالکی‌نژاد خود بانوان را عامل اصلی داشتن امنیت در شهر می‌داند و می‌گوید: اگر بانوان هر آنچه را که باید از نظر پوشش و نوع رفتار رعایت کنند، قطعاً در ایجاد امنیت خود و حتی سایر شهروندان تأثیرگذار هستند و نباید از نقش زنان در ایجاد امنیت در شهر غافل شویم، فضای حرم می‌تواند امنیت بالایی برای بانوان داشته باشد.

او با اشاره به اینکه نظارت اصناف، اماکن و سایر ارگان‌های ذی‌ربط و وجود نیروهای حراست در مناطق تجاری و پاساژها در ایجاد امنیت بانوان بسیار مؤثر است، تصریح می‌کند: فرهنگ موجود در مناطق تجاری نیز در ایجاد ضریب امنیت بانوان مؤثر است، به طور مثال در پاساژی که منسوب به حضرت معصومه (ع) است قطعاً مشکلات کمتری برای بانوان پیش می‌آید، زیرا حراست این مراکز مدام در حال گشت‌زنی در پاساژ هستند، افزایش نظارت در مراکز تجاری سطح امنیت بانوان و خانواده‌ها را بالا می‌برد، انبوه‌سازی همراه با در نظر گرفتن تمام نیازها سبب افزایش تردد و افزایش امنیت می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با تاکید اینکه آموزش و فرهنگسازی می‌تواند در امنیت زنان شهر مؤثر باشد، اضافه می‌کند: فرهنگسازی و احترام به زنان و ایجاد فضاهای امن در شهر و جامعه برای آن‌ها باید به طور بنیادی و از مدارس، مراکز آموزشی، مساجد و پایگاه‌های بسیج شروع شود تا به صورت یک ارزش واحد در جامعه و شهر نهادینه شود و اگر بعضی افراد نیز بخواهند از این وحدت رویه تخطی کنند، مطالبه‌گری سایر مردم مانع این امر و ایجاد فضاهای ناامن برای بانوان شود.

او با بیان اینکه حضور بانوان همراه خانواده در شهر به ویژه در فضاهای شهری بی‌دفاع و جرم‌خیز می‌تواند یک عامل پیشگیری و بازدارنده از بروز ناامنی برای آن‌ها باشد، اظهار می‌کند: شهروند فضاهای امن و نامت شهر را می‌شناسند و بهتر است برای حضور در فضاهایی که سطح امنیتی پایینی دارند با خانواده همراه شوند.