مدیران قم متناسب با جایگاه این شهر قدم بردارند
مدیران قم متناسب با جایگاه این شهر قدم بردارند
مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: شهر مقدس قم یک شهر تمدنی با روح تاریخی ،علمی، حوزوی ،سیاحتی زیارتی و بین المللی است و مدیران قم باید قدر این جایگاه را بدانند و متناسب با این جایگاه قدم بردارند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهرقم، آیت الله اعرافی در دیدار شهردار قم و اعضای شورای شهر گفت : شهر مقدس قم یک شهر تمدنی با روح تاریخی ،علمی، حوزوی ،سیاحتی زیارتی و بین المللی است و مدیران قم باید قدر این جایگاه را بدانند و متناسب با این جایگاه قدم بردارند.
وی حاشیه نشینی، بی عدالتی و تبعیض در مناطق شهری را شایسته قم ندانست و افزود: اقدامات خوبی صورت گرفته، اما کافی نیست و قم باید پیشگام رسیدگی عادلانه به همه مناطق باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به بحث آسیب‌های اجتماعی گفت: ورود شهرداری به مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و قم به رتبه‌های آخر آسیب‌های اجتماعی در کشور برسد.
آیت الله علیرضا اعرافی اظهار داشت: قم با رویکرد جامع و راهبری در سال‌های اخیر تحولات خوبی را تجربه کرده است و کارنامه چهارساله اخیر شهرداری نمره خیلی خوبی می‌گیرد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: در این سال‌ها قم یک رویکرد جدید جامع و راهبردی تحولات خوبی را تجربه کرد و دستاوردهای خوبی شهرداری و شورای شهر و همه‌کسانی که در پیشرفت این پروژه‌ها نقش داشتند برای قم پدید آوردند و نمره خیلی خوب و قابل قبولی دریافت می‌کنند.وی ادامه داد: گزارش امروز هم نشان از عزم و اراده جدی هم در بخش‌های فرهنگی و هم در بخش‌های دیگر دارد.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه حضور حضرت معصومه(س) در قم شمع پرفروغ و مایه تحولات بزرگ برای قم است، تأکید کرد: ما همه افتخار می‌کنیم که در شعار این نور پاک و بانوی کرامت‌ها و فضیلت‌ها زندگی می‌کنیم و آن روح پاکی که اولیای الهی در ارتباط است جان در کالبد قم دمیده و مایه نشاط و سرزندگی قم شده است.
عضو فقهای شورای نگهبان بابیان اینکه روز ورود حضرت معصومه (س) به قم یک مبدأ تاریخی و نقطه عطف برای قم به شمار می‌آید تأکید کرد: باید این روز و هفته را گرامی بداریم و خدا را بر این نعمت شاکر باشیم و از انوار آن بهره بگیریم.
وی با اشاره به اینکه قم در تاریخ پس از اسلام همواره یک محور و قطب به شمار می‌آمده است تأکید کرد: این تاریخ هزارساله اوج و فرودی دارد اما هیچ‌وقت قم از محور دانش دینی و هویت اخلاقی وایمانی فاصله نگرفته است.
آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه مردم قم همواره در طی قرون چهره‌های بزرگ را در دل خود تربیت‌کرده‌اند و از حرکت‌های علمی و جهادی دفاع کرده‌اند افزود: همه باید قدر عظمت مردم قم را بدانیم و از جایگاه آن محافظت کنیم. البته در صدسال اخیر به قله و اوجی رسید که فصل اخیرش با انقلاب اسلامی رقم خورد.
امام جمعه قم با اشاره به تأسیس دبیرخانه احیای صدسالگی حوزه علمیه قم افزود: برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده است که به دانشنامه‌هایی برسیم که این تاریخ را ترسیم بکنیم این تاریخ یکصد ساله دانشگاه اسلامی و انسانی قم تاریخ پر درخششی است که باید حفظ شود.
وی بابیان اینکه امروز صدها رشته در حوزه معارف الهی ارائه می‌شود که امر کم‌نظیری است عنوان کرد:در یکصد سال گذشته صدها فقیه و فیلسوف و چهره بزرگ علمی در قم پرورش داده شدند.
آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه اوج تفسیر و علوم اسلامی و اجتماعی در این چهار دهه در قم رقم خورده است؛ افزود: این‌ها همگی عظمت قم است و خدمت به این شهر یک خدمت ویژه است که مدیران هم باید قدر این خدمت گذاری را بدانند و هم متناسب با این جایگاه و قدر حرکت کنند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ابعاد مختلف شهر قم افزود: قم یک شهر تمدنی است و پیشاهنگ تمدن سازی نوین اسلامی باید استاندارد باشد.
وی با اشاره به توفیقات خوب شهرداری در برنامه‌های میان‌مدت تأکید کرد: امیدوار هستیم که در طراحی برنامه جدید برنامه راهبردی و عمیق و اساسی و نرم‌افزاری‌تر پیش‌بینی شود که در آن وظیفه نهادها و نخبگان هم هست که کمک بدهند.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اهمیت جلب نظر نخبگان و مشارکت عمومی افزود: به‌طور خاص نهادهای حوزوی و دانشگاهی را برای تدوین این سند مشارکت بدهید که این مشارکت زمینه‌ای برای مشارکت جامع‌تر و زمینه‌ای برای اجرای بهتر آن بشود.
امام جمعه قم با اشاره به امید داریم کار کارشناسی و هم‌اندیشی نخبگانی به سند دقیق‌تری دست پیدا کنیم، افزود: در قم همه نهادها باید همکاری کنند بخشی از نهادها در قم استانی و بخشی فرا استانی هستند که ممکن است خیلی تعلق‌خاطر به قم نداشته باشند.
مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تشکر از تلاش‌های مجموعه شهرداری قم، نهادینه شدن معماری اسلامی و منطبق با روح قم در اجرای طرح‌ها را مورد توجه قرار داد.
وی با تأکید بر اهمیت معماری اسلامی منطبق باروح و تاریخ قم افزود: این به معنی این نیست که نوسازی نکنیم اما مدل‌های متناسب با قم باید به دست بیاید و دستگاه‌های دانشگاهی و هنری باید همکاری کنند که الگوی متناسب با شهر قم از منظرهای تاریخی و معماری به دست بیاید.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به بحث آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: ورود شهرداری به مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و قم به رتبه‌های آخر آسیب‌های اجتماعی در کشور برسد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه شایسته نیست برای قم که حاشیه‌نشینی داشته باشد افزود: ازجمله آسیب‌های اجتماعی بی‌عدالتی در توزیع خدمات است اقدامات خوبی در سال‌های گذشته در راستای رسیدگی عادلانه برقرارشده است اما امیدوار هستیم که مسیری که شهرداری آغاز کرده است در راستای عدالت در خدمت‌رسانی را ادامه بدهد.
آیت‌الله اعرافی با تقدیر و تشکر از همکاری‌های شهرداری با گروه‌های جهادی و بسیج بر لزوم تقویت آن‌ها تأکید کرد و افزود: مجموعه گروه‌های جهادی حوزه که چند هزار نفر در آن‌ها عضو هستند و در موج اول کرونا افتخاراتی آفریدند امروز هم در حال تعامل با شهرداری هستند.
وی با اشاره به ایمن‌سازی ساختمان‌ها در بحث نظام‌مهندسی تأکید کرد: باید اقدامات جامع و جدی در این حوزه انجام شود که وقتی اتفاقی افتاد پشیمانی به بار نیاورد، باید با تقویت زیرساخت‌ها اقداماتی انجام بدهیم که کمترین آسیب متوجه شهر باشد
استاد حوزه علمیه با ابراز قدردانی از اقدامات شهرداری در حوزه فضای سبز تأکید کرد: همواره همه‌کسانی که در این امر دخیل هستند را دعا می‌کنم و ممنون هستم کار بزرگی را رقم زدید و امیدوار هستم که این راه را ادامه بدهید.
وی افزود: مردم هم باید کمک بدهند که در حفظ محیط‌زیست و کاهش آلاینده‌ها اقداماتی که تا به امروز انجام‌شده است باقوت بیشتری پیش برود.
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر هسته مرکزی شهر افزود: توجه شهرداری به زائر و هسته مرکزی شهر توجه خوبی است اما هنوز کافی نیست هنوز هم بسیاری از زائران با توجه به فضای محدود اطراف حرم رنج می‌برند. تقاضا دارم که به این محدوده توجه جدی‌تر شود استانداری هم باید کمک بدهد و مناسب‌سازی فضای پیرامونی اطراف حرم به‌عنوان اولویت مطرح شود.
آیت الله اعرافی از اعلام آمادگی گروه‌های جهادی در زمینه‌های مختلف در ایام کرونا خبر داد و بر تقویت تعامل شهرداری با این گروه‌ها تاکید کرد.
در ابتدای این دیدار شهردار قم گزارشی از اقدامات شهرداری ارائه داد.
در پایان این جلسه از پوستر روز قم و سایت شهرداری قم به زبان انگلیسی رونمایی شد.