سرمایه گذاری ۱۱۴۲ میلیارد تومانی در شهر قم
سرمایه گذاری ۱۱۴۲ میلیارد تومانی در شهر قم
محرری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم سال 1399 را سال شکوفایی سرمایه گذاری در قم دانست و گفت: حجم قراردادهای سرمایه گذاری شده در قم در سال جاری به 1142 میلیارد تومان رسید.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، محسن محرری که امروز در نشست خبری رئیس شورای شهر و برخی از رؤسای کمیسیون های تخصصی شورای اسلامی شهر قم سخن می گفت با بیان این که اهتمام اعضای دوره پنجم شورای شهر به اتمام پروژه های نیمه تمام در قم بوده است یادآور شد: البته اهتمام به بازگشایی ها در مدیریت شهری نیز از دیگر مواردی بود که این شورا با جدیت آن را دنبال کرده و همچنان پیگیری آن است.

وی ادامه داد: ما در سال جاری شاهد بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بازگشایی در شهر مقدس قم بودیم که از آن جمله می توان به محور بلوار فردوسی، پروژه شهیدان برقعی و ادامه بلوار جمهوری اسلامی اشاره کرد، ضمن آن که محدوده تره بار میدان شهید مطهری نیز از سال ۱۳۷۸ بدون تملک جدید باقی مانده بود که این امر نیز ادامه پیدا کرد و بیش از نیمی از تملک ها در این میدان تره بار به پایان رسید.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر سپس به اولویت تملک ایستگاه های مترو شهر قم توجه داد و گفت: مقرر است تا فاز نخست مترو قم در سال ۱۴۰۰ افتتاح شود و از این رو تملک ایستگاه های مربوط به آن در دستور کار قرار دارد.

محرری همچنین به برخی بازگشایی های ایجاد شده در پارکینگ های عمومی در شهر اشاره کرد و گفت: اذعان داریم که موضوع پارکینگ های عمومی کافی نیاز به کار بیشتر دارد و کاملا محقق نشده است.

وی سیاست دیگر مدیریت شهری را بازنگری در برخی پروژه ها برای نهایی شدن زودتر آن ها دانست و بیان داشت: به طور مثال برخی محورهای شهری با عرض زیاد تعبیه و برنامه ریزی شده است که تحقق نهایی آن ها زمانبر است، لذا تلاش کردیم تا با بازنگری برخی پروژه ها، آن را زودتر به مرحله نهایی برسانیم تا مردن بتوانند از فواید آن بهره مند شوند.

وی سال ۱۳۹۹ را سال شکوفایی قم در حوزه سرمایه گذاری خواند و خاطر نشان کرد: از ۸ قراردادی که در این سال به عنوان سرمایه گذاری بسته شده، ۷ مورد آن مربوط به محور پیامبر اعظم (ص) است و از این رو پیش بینی می شود که این محور تا ۳ سال آینده رونق جدی تری پیدا کند.

وی حجم سرمایه گذاری های سال جاری را در قم ۱۱۴۲ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۴۶۳ میلیارد تومان از این مبلغ به عنوان آورده شهرداری و ۶۷۹ میلیارد تومان نیز به عنوان آورده سرمایه گذار در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در عین حال به بافت فرسوده و تاریخی قم و ضرورت احیای آن توجه داد و بیان داشت: متأسفانه سیستم دولتی برای قم، یک محدوده ۳۱۵ هکتاری را به عنوان بافت تاریخی در نظر گرفته که این تصمیم بر اساس عکس های هوایی مربوط به سال ۱۳۳۵ اتخاذ شده است، در حالی که شورای اسلامی شهر قم و مدیریت شهری به نقطه ای و لکه ای دیدن بافت تاریخی برای احیای هرچه زودتر آن اعکتقاد دارد.

وی در این باره اضافه کرد: عدم استقبال مردم از سرمایه گذاری برای احیای بافت تاریخی و فرسوده محدوده مرکزی شهر نشان از مشکلات جدی در ضوابط فعلی تعیین شده در این زمینه است و از این رو مسؤولان عالیرتبه باید با بازنگری در این مسئله، به بلوکه کردن محدوده های هکتاری پایان دهند و با تبدیل مناطق تاریخی به پروژه های نقطه ای و لکه ای، تحولی در امر احیای این مناطق و محدوده ها به وجود آورند.