عزم مدیریت شهری بر جبران عقب‌ماندگی‌های محله جمکران
عزم مدیریت شهری بر جبران عقب‌ماندگی‌های محله جمکران
دکتر دهناد اظهار داشت: باتوجه به اینکه رویکرد شورای ششم توجه به مناطق محروم وکم برخودار وتوزیع عادلانه امکانات است مجموعه شورای شهر و شهرداری رسیدگی به مشکلات منطقه جمکران را در اولویت قرار خواهد داد و بزودی چهره این منطقه متحول وبافت شهری جایگزین بافت روستایی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکترسیدمحمدحسین دهناد درحاشیه بازدید از منطقه جمکران درگفت وگو با خبرنگار روزنامه ایمان اظهارداشت: محله جمکران از محرومیت‌های متعددی رنج می‌برد که می‌بایست در یک فرایند زمانی کوتاه با اولویت تعریض معابر مشکلات و مسائل این محله کاهش یابد.‌‌‌‌‌

دهناد افزود :آنچه مشخص است جمکران امروز با جمکران سالیان دور گذشته هیچ تغییری به لحاظ بافت نداشته است و با مشکلات متعددی دست به گریبان است که از آن جمله می‌توان به مشکلات ترافیکی و شبکه‌ی معابر نامناسب، نبود بوستان‌ها و فضاهای تفریحی، شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های غیررسمی، عدم وجود مدارس و کتابخانه‌های مورد نیاز اهالی و کمبود فضاهای خدماتی اشاره کرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهرقم ادامه داد: روستای جمکران در سال ۱۳۸۶ با مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی کشور به شهر قم الحاق شده است واز همان سال شهرداری اقدام به رفت و روب و صدور پروانه در این محله نموده است ولی متاسفانه درسه سال گذشته مشکلی در زمینه الحاق جمکران به شهرقم پیش آمده بود که خوشبختانه از اواسط سال گذشته پس از اطلاع یافتن اهالی جمکران از بروز مشکل در روند الحاق و پی گیری جدی آنها رفع این مشکل دردستور کار مجموعه مدیریت استان وشهر قم قرار گرفت وبا پیگیری ها متعدد مردم مشکل الحاق با تصویب در هیئت دولت و ابلاغ آن به استان در اردیبهشت سال۱۴۰۰ رفع گردیده است.

دهناد تصریح کرد:باتوجه به اینکه رویکرد شورای ششم توجه به مناطق محروم وکم برخودار وتوزیع عادلانه امکانات است مجموعه شورای شهر و شهرداری رسیدگی به مشکلات منطقه جمکران را در اولویت قرار خواهد داد و بزودی چهره این منطقه متحول وبافت شهری جایگزین بافت روستایی خواهد شد.

اصلاح شبکه‌ معابر اولین گام برای حل مشکلات محله جمکران

وی دربخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه دراین بازدیدی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که اولین گام برای حل این مشکلات، اصلاح شبکه‌ معابر آن است گفت :حل مشکلات ترافیکی، می‌تواند باعث برطرف شدن دیگر مشکلات این محدوده شود. با وجود این که در طرح تفصیلی مصوب، شبکه‌ معابر مناسبی برای این محدوده طراحی شده است، ساخت این شبکه‌ معابر، با مشکلات زیادی روبرو است. رییس کمیسیون عمران وحمل ونقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد : برخی از معابر طراحی شده در طرح تفصیلی از زمین‌هایی عبور می‌کند که در این طرح، کاربری فضای سبز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، این عدم اجازه به ساخت واحدهای مسکونی و تجاری در حاشیه‌ معابر، عملا امکان توافق با مالکان را از بین برده و بار مالی بسیاری بر دوش شهرداری گذاشته که باعث کندی و دشواری ساماندهی شبکه‌ی معابر این محدوده شده است. وی ادامه داد :تعریض و اصلاح برخی دیگر از معابر این محدوده نیز، نیاز به تملک‌هایی دارد که هزینه‌ی انجام آن در بودجه‌ی امسال شهرداری دیده نشده است. با وجود همه‌ این مشکلات مالی و موانع حقوقی، مجموعه‌ مدیریت شهری قم، عزمی جدی برای برطرف کردن مشکلات محله جمکران و اطراف مسجد مقدس جمکران را دارد .

داشتن امکانات شهری مطالبه به حق مردم محله جمکران

دکتردهناد با بیان اینکه جمکران یکی ازقطب های گردشگری مذهبی است سرمایه گذاری در زمینه ایجاد زیرساخت های شهری به هیچ عنوان هزینه نیست چرا که در آینده نزدیک برای شهر درآمد زایی به همراه خواهد داشت بیان داشت: تعریض معابر با اولویت بندی زمانی مشخص می بایست در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرارگیرد همچنین باید اصلاح طرح تفصیلی منطقه وتغییر کاربری ها پی گیری شود تا مشکلات پیش روی توافق مالکان بزرگ با شهرداری برطرف شود تا هم برای شهرداری و هم مالکان توجیه پذیر باشد.

وی درپایان گفت : مردم جمکران مردمانی انقلابی و دوستدار نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و در حفظ و نگهداری از مسجد جمکران در پیش از انقلاب تلاش های وافری داشته اند انتظارداشتن امکانات شهری مطالبه به حقی است که باید مجموعه مدیریت استان ، شورای اسلامی شهر و شهرداری قم با اهتمام جدی تری این خواسته را پیگیری نمایند.