از ضرورت توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی تا پیوست نگاری فرهنگی برای بوستان ها
از ضرورت توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی تا پیوست نگاری فرهنگی برای بوستان ها
دکتر ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم خواستار تشکیل کارگروه تخصصی در مسائل فرهنگی شد و گفت: پیوست نگاری فرهنگی بوستان‌ها به‌عنوان یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، دکتر مصطفی ملایی با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگی شهر قم در کشور و جهان اسلام اظهار داشت: به فرهنگ شهر قم به‌عنوان خاستگاه و پایگاه انقلاب اسلامی و همچنین پایگاه علمی اسلام در جهان باید توجه ویژه‌ای شود.
وی به شرایط فرهنگی بوستان‌ها و اهمیت توجه به آن پرداخت و افزود: بوستان‌ها همان‌طور که محلی برای امنیت و آرامش روحی و روانی خانواده در شهرها است، می‌تواند به‌عنوان محلی برای ارتقاء فرهنگ و یا توطئه دشمنان مورداستفاده قرار گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم توجه به شأنیت شهر قم در کنار کارکرد بوستان‌ها را مهم‌ترین دغدغه مردم و مدیران شهر دانست و بیان کرد: جایگاه شهر قم باعث شده تا دشمنان ازنظر فرهنگی بیشتر در قم سرمایه‌گذاری کنند.
ملایی توطئه دشمن در خراب کردن سیما و منظر شهری را یکی از برنامه‌های ضد فرهنگی عنوان و تصریح کرد: متأسفانه دشمنان از شرایط فرهنگی بوستان‌ها سوءاستفاده کرده و امروز شاهد بروز برخی ناهنجاری‌ها و مسائلی ازجمله بدحجابی، بی‌حجابی، استعمال قلیان، فروش مواد مخدر و سگ گردانی در بوستان‌ها هستیم.
وی عملکرد قرارگاه ۱۹ دی را در ساماندهی بوستان‌ها موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: قرارگاه ۱۹ دی، ارگان‌های فرهنگی، شهرداری قم و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و همچنین صداوسیما در ساماندهی فرهنگی بوستان‌ها وارد شدند و اقدامات مفید و خوبی انجام‌شده اما ضرورت دارد در مکانی که برای آرامش و تفریح خانواده‌ها ایجادشده است، تأمین امینت نیز به‌صورت ویژه‌ای دنبال شود.


رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در مجموعه مدیریت شهری قم به دنبال تدوین برنامه‌ای جامع در اجرای برنامه‌های فرهنگی در بوستان‌ها هستیم تا در کنار تدوین طرح بوستانی در تراز انقلاب اسلامی، اقدامت جامع‌تری انجام شود.
وی از شهرداری قم خواست تا نسبت به تدوین پیوست نگاری فرهنگی شهر و بوستان‌ها به‌صورت یک اولویت نگاه کند و یادآور شد: یک بخش از این برنامه می‌تواند بر عهده سازمان پارک‌ها و فضای سبز باشد تا در قراردادی که با شرکت‌ها برای نگهداری بوستان‌ها منعقد می‌گردد، نیرویی نیز را به‌عنوان کارشناس فرهنگی در نظر گرفته و در بوستان فعالیت داشته باشد.
ملایی ادامه داد: در کنار سازمان پارک‌ها و فضای سبز، سازمان فرهنگی هنری ورزشی و سازمان زیباسازی نیز می‌توانند اقدامات مؤثری را درزمینهٔ مسائل فرهنگی بوستان‌ها دنبال نمایند و به‌عنوان‌مثال با نصب تابلوهایی نسبت به ممنوعیت‌های فرهنگی در بوستان‌ها تذکرات لازم را به اطلاع شهروندان برسانند.
وی سرانه نمازخانه‌ها را در بوستان‌ها شاخص را نیز موردتوجه قرارداد و گفت: باید نسبت به فضای نمازخانه‌ها بیشتر توجه کنیم، مثلاً در بوستان علوی کمبود سرانه فضای نماز داریم و باید کارهای فرهنگی بیشتری در این بوستان انجام شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه تأکید کرد: برای داشتن بوستانی در تراز انقلاب اسلامی نمی‌توانیم تنها شهرداری را متولی فرهنگی شهر دانسته و باید تمام ارگان‌های فرهنگی و امنیتی و انتظامی به این موضوع به‌صورت جدی ورود کنند.
وی در پایان خواستار تشکیل کارگروه تخصصی در مسائل فرهنگی شد و مطرح کرد: تا امروز کارهای خوبی در این حوزه انجام‌شده اما باید کارگروه ویژه‌ای تشکیل شود تا بتوانیم مشکلات و مسائل فرهنگی بوستان‌ها را در کمترین زمان ساماندهی کرده و امور مربوط به مجموعه مدیری شهری را به‌صورت ویژه پیگیری نماییم.