مدیریت شهری قم به نگهداشت زیرساخت های موجود توجه ویژه داشته باشد
مدیریت شهری قم به نگهداشت زیرساخت های موجود توجه ویژه داشته باشد
حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری با اشاره به زیرساخت های شهری ایجاد شده در کلانشهر قم، گفت: مجموعه مدیریت شهری قم با جدیت به دنبال نگهداشت زیرساخت های موجود باشد و برخی اشتباهات تهران را تکرار نکند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، یازدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم روز دوشنبه ۲۶ مهر ماه به ریاست دکتر حسین اسلامی و با حضور دکتر سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران و دکتر محمد حسین نوروزی معاون مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در سالن جلسات ساختمان شهید باکری شورا برگزار شد.

حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری در این جلسه با اشاره به زیرساخت های شهری ایجاد شده در کلانشهر قم، گفت: مجموعه مدیریت شهری قم با جدیت به دنبال نگهداشت زیرساخت های موجود باشد و برخی اشتباهات تهران را تکرار نکند.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت ها و امکانات شهری وقتی به یک حد مطلوب و قابل قبول می رسد که مساله نگهداشت آنها مطرح می شود، نگهداشت زیرساخت های شهری امروزه در سطح دنیا بعنوان یک صنعت شناخته می شود.

وی افزود: نگهداشت زیرساخت های شهری مانند پل، راه، اتوبوس و غیره هزینه بالایی می برد تا بیشترین عمر مفید را داشته باشد و از تحمیل هزینه های جدید به مدیریت شهری جلوگیری کند.

وی گفت: توسعه علم نگهداشت در اروپا سبب شده تا عمر مفید پل های شهری ۱۰۰ سال باشد چیزی که در ایران حدود ۵۰ سال است.

نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: هم اکنون برای نگهداشت بسیاری از پل هایی که در تهران احداث شده با گذشت عمر مفید آنها هزینه های زیادی می شود و علاوه بر این این مساله سبب می شود تا استقامت خود را در برابر زلزله نیز عملا از دست بدهند.

به گفته وی، سیاست شورای شهر و شهرداری تهران در دوره جدید به سمت برنامه ریزی جهت نگهداشت زیرساخت ها و امکانات موجود سوق پیدا کرده است.

آقامیری ابراز داشت: شهرداری تهران طی دوره های قبل در مساله مترو صرفا به فکر توسعه آن بوده و پایانه و تعمیرگاهی برای آن تعبیه نشده و این مساله سبب شده تا امکان بازدید از واگن ها و رام های آن بصورت لحظه ای وجود نداشته باشد و هزینه های نگهداشت آن چندین برابر افزایش یابد.

وی گفت: یک پنجم قطارهای مترو تهران بدلیل عدم درنظر نگرفته شدن پایانه ها و تعمیرگاه به مرحله اورهال رسیده و برای کاهش هزینه ها شهرداری تهران در تلاش است تا ابتدای خطوط مترو را با یک دیگر متصل کند.

وی یادآور شد: از ۶ هزار اتوبوس فعال شهرداری تهران طی چند سال گذشته امروز فقط یک هزار و ۲۰۰ اتوبوس فعال است و بقیه آنها به دلیل عدم توجه به اصل نگهداشت از رده خارج شده اند و با بازگشایی مدارس، شهرداری تهران با شوک حمل و نقل روبه رو خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در سطح ایران ۳۶۰ هزار پل وجود دارد که برای نگهداشت آنها توجه چندانی نمی شود و لازم است تا پژوهش های دانشگاهی به این سمت سوق بیابد تا عمر مفید آنها افزایش پیدا کند.

آقامیری گفت: توسعه شهری و نیاز به ایجاد زیرساخت ها سبب شده تا کارخانه های تولید آسفالت تهران از ۳ کارخانه طی چند سال گذشته به ۵ کارخانه با ظرفیت تولید بالا برسد.