مطالعات کارشناسی در الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری باید انجام شود
مطالعات کارشناسی در الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری باید انجام شود
مهندس امرالهی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: در امر مهندسی و شهرسازی امر غیرممکن و محال وجود ندارد و در صورتی که تهمیدات لازم در الحاق زمین های 560 هکتاری مورد توجه قرار بگیرد، مشکلی با الحاق آنها و نهضت ساخت مسکن وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم،  روح الله امرالهی در گفت و گویی، با اشاره به مساله الحاق اراضی به حریم شهری، بیان کرد: طی سالهای اخیر دولت با هدف تامین مسکن اقشار ضعیف تر جامعه و جلوگیری از فعالیت مخرب مافیای مسکن تلاش داشته از اراضی دولتی را برای ساخت مسکن به شهر الحاق نماید.
امراللهی یادآور شد: در الحاق اراضی در بخش زمین شناسی انتقاداتی در دو دهه اخیر وجود دارد که بخش مهمی از آن به دلیل عدم شناخت لازم از اراضی الحاقی و بخش دیگر از منافع اقتصادی ناشی می شود که سبب شده در نهایت مسوولان به سمت الحاق زمین های دولتی حرکت کنند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طرح جهش مسکن، یادآور شد: واقعیت این است که توسعه شهرنشینی در منطقه پردیسان طی سالهای اخیر با کمبودهایی از نظر زیرساخت ها همراه بوده و همچنان شهروندان از فقدان امکانات گلایه دارند.
وی اظهار داشت: بخش جنوب شرقی شهر در مسیر سیلاب های ورودی به قم قرار گرفته و هر تصمیم شهرسازی در این منطقه در حکم یک شمشیر دو لبه است و اگر تهمیداتی که نیاز است مانند احداث کانال در همان رژیم های مورد نظر با دبی لازم در آن پیش بینی نشود، همین مشکلات امروز پردیسان تکرار خواهد شد.
امراللهی خاطرنشان کرد: در امر مهندسی و شهرسازی امر غیرممکن و محال وجود ندارد و در صورتی که تهمیدات لازم در آن مورد توجه قرار بگیرد، مشکلی با الحاق آنها و نهضت ساخت مسکن وجود ندارد.
به گفته وی، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با الحاق اراضی دولتی در خارج از محدوده شهری نگاه مثبتی ندارد و تاکید این شورا بر اجرای طرح های تولید مسکن در بافت های فرسوده شهری برای کاهش هزینه های احداث زیرساخت است. به دلیل شرایط ویژه شهر قم و علاقه ساکنان بومی به منطقه زندگی خود و اشراف بر حرم مطهر تمایل بسیار کمی برای مشارکت در چنین طرح هایی دارند که نمونه بارز آن در پروژه عمار یاسر نمایان است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: تاکنون افزون بر ۴۰ هزار خانوار نیازمند مسکن در طرح جهش تولید ثبت نام کرده اند و اگر ما امروز از این ظرفیت استفاده نکنیم به احتمال زیاد این فرصت از قم به شهرهای دیگر انتقال پیدا کند و ما باید ضمن الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری نسبت به مطالعات کارشناسی آن اطمینان حاصل نماییم.
وی تاکید کرد: تلاش شورا و شهرداری قم در این است که در عین مطالبه گری نسبت به الحاق این اراضی مانع از توقف مطالعات کارشناسی و شهرسازی نسبت به در نظر گرفته شدن تهمیدات لازم است.
عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی قم اعلام کرده به دلیل عدم آماده بودن زمین دولتی جهت طرح جهش تولید متاسفانه پنجره استان قم جهت ثبت نام در این طرح بسته است و برای بازشدن پنجره قم باید روند طولانی الحاق سپری شود و شورای شهر قم نسبت به باز شدن پنجره استان امیدوار است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح جامع حرم مطهر گفت: افق جامع حرم مطهر برای دو دهه اخیر پیش بینی شده اما به دلیل معذوریت های اعتباری حرم مطهر و راه و شهرسازی این روند بسیار کند است و شهرداری نیز از این مساله گله مند است.