سهم ناوگان عمومی در سفرهای شهری کاهش‌یافته است/افزایش ۳ برابری خودروهای شخصی در سال‌های گذشته
سهم ناوگان عمومی در سفرهای شهری کاهش‌یافته است/افزایش ۳ برابری خودروهای شخصی در سال‌های گذشته
دکتر دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: در 15 سال گذشته تعداد خودروهای شخصی 3 برابر شده و سهم سفرهای شهری از خودروهای شخصی به دو برابر رسیده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر مقدس قم، سیدمحمد حسین دهناد امروز در نوزدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری اظهار داشت:حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین عرصه‌های مدیریت شهری بوده که تمام شهروندان روزانه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آن سروکار دارند و در قم روزانه ۲ میلیون سفر درون‌شهری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود نیمی از بودجه سالانه شهرداری قم صرف مباحث حمل‌ونقل و ترافیک می‌شود اما با این وجود هنوز به اهداف تعیین‌شده پیرامون حمل‌ونقل نزدیک نشده‌ایم، ابراز کرد: در ۱۵ سال گذشته تعداد خودروهای شخصی ۳ برابر شده و سهم سفرهای شهری از خودروهای شخصی به دو برابر رسیده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در ۱۵ سال گذشته تعداد سفرهای درون‌شهری با استفاده از ناوگان عمومی در حدود ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

به باور وی، جان باختن سالانه ۱۰۰ شهروند بر اثر تصادفات درون‌شهری به همراه روند رو به افزایش روزهای آلوده از اثرات مخرب کاهش استفاده از ناوگان عمومی در سفرهای شهری است.

وی اضافه کرد: برای توسعه متوازن شهر باید در کنار استفاده از تجربه شهرهای موفق نسبت به مدیریت شهری نیز تغییراتی در سطح کلان رخ دهد.

دهناد با تأکید بر اینکه تهیه سند راهبردی حمل‌ونقل عمومی قم به‌عنوان نخستین گام برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار شهری نهایی شده است، گفت: برای بهره‌گیری بیشتر شورای اسلامی شهر قم از ظرفیت پژوهش و مباحث علمی، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و روستا برای چابک سازی ساختار و استفاده از پژوهش‌های مسئله محور راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر قم به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای با کارایی واقعی خود فاصله دارد.